Dagje Havana // Spending the day in Havana

Havana Travel Blog

Hostal los Frailes

ENGLISH VERSION CAN BE FOUND BELOW!

Het is altijd een onrustige nacht nadat je een tijdsverschil als deze moet corrigeren. Vreemd is het wel wanneer je een groepsreis hebt geboekt en je dan toch alleen zit te ontbijten maar dat komt de rest van de reis wel weer in orde.

Na het ontbijt pakte ik mijn spullen en checkte uit bij dit hotel om me weer te melden bij de groep.

Om 9.00 uur gingen we op pad om een dagje door Havana te lopen. We begonnen om de hoek bij ons hotel bij het beeld van de “Lucky man”. Om de hoek kwamen we bij de San Franciscobasiliek waar ook Moeder Theresia is geweest wat te zien is aan het beeld van haar naast de basiliek. Ietsje verderop bezochten we het Museo del Ron oftewel het rummuseum van het merk Havana Club.

Hostal los Frailes
We kregen hier een rondleiding met uitleg over alle stadia die worden doorlopen om tot het product rum te komen. Natuurlijk werd deze rondleiding afgesloten met een heel klein glaasje rum die ik toch maar heb afgeslagen.

We liepen nu weer verder en kwamen zo bij de Camera Oscura. Op het dak van dit gebouw had je een goed uitzicht over de stad en ook de presentatie met behulp van de camera met een periscoop was heel leuk.

Verder lopend kwamen we bij een gebouw waarin een maquette stond van de stad. Heel overzichtelijk en duidelijk. Meteen hiernaast was dan weer hotel Ambos Mundos waar we eerst wat te drinken namen voordat we naar de 5e etage gingen waar we de kamer bezochten die schrijver Ernest Hemmingway altijd had toen hij nog geen eigen huis had in en toch vaak hier kwam.

Vervolgens kwamen we op het plein Plaza de Armas waar we het Palacio de los Capitanes Generales, dat nu ingericht is als historisch museum, bezochten.

De lunch, die we hierna nuttigden, viel goed want we waren er echt aan toe en het smaakte prima.

Na de lunch liepen via de Catedral de San Cristobál naar één van de stamkroegen van Hemmingway en wel La Bodeguita Del Medio waar een mojito werd genuttigd en daarna liepen we door naar een andere “stamkroeg” van hem, Floridita genaamd, waar een daiquirí cocktail (natuurlijk weer met rum) werd gedronken. Deze daiguirí had ook een non-alcoholische variant die zoet maar wel lekker was.

Hierna liepen we door richting het Capitolio. Hier werden zeven zgn. coco taxis geregeld en reden we zo’n drie kwartier door de stad. Hiermee kwamen we weer in de buurt van het hotel uit.

In het hotel kregen we eerst nog het één en ander aan informatie toegespeeld.

Hoe we ons moesten gedragen (hahaha), wat je moest/kon doen met bedelaars, veel water drinken maar vooral de volgende ochtend om 3.30 uur opstaan en om 4.00 uur in de lobby zijn omdat we een hele vroege binnenlandse vlucht naar Santiago de Cuba zouden hebben.

Deze nacht sliep ik dus wel bij bijna de rest van de hele groep in het Hotel los Frailes in kamer 10. Een mooi hotel dat een voormalig kloostergebouw is dus eigenlijk sliepen we in de voormalige cellen van de monniken.

Als restaurant was een recentelijk geopende tent uitgezocht waar ze een prima 4-gangen diner serveerden wat prima smaakte.

Na het eten toch maar vrij snel terug naar het hotel om toch nog een beetje nachtrust te krijgen.

I don’t know about you but for me such a big difference in time zones always takes a little while to adjust to.

Lucky man
So I had a very restless night’s sleep. Anyway after having a shower I went to have breakfast than packed my bag and went back to the other hotel where I would be able to stay the next night.

Around 9 a.m. we started our day in Havana and for starters we encountered the statue of “Lucky man” around the corner of our hotel. Around the next corner we found the San Francisco basilica that was even visited by Mother Theresia once which can be seen by a statue and a plaque memorizing this event. Even though it was still early in the morning our next stop was the rum museum or Museo del Ron of the Havana Club rum brand. This was very informative but you can imagine that receiving a little bit of rum at the end of the tour this early in the morning was a little bit too much for some of us and me, being a non-alcoholic, didn’t accept one at all.

Back on the street we walked to the Plaza Vieja where we visited Camera Oscura. Besides the fact that you had a great view from the roof here the camera oscura effect was great as well.

Next was a building that had a miniature of the city of Havana which gave us a good idea of how this city is built and where everything can be found. Immediately next to this we entered hotel Ambos Mundos to have some coffee or tea and also go up to the fifth floor and have a look at the room author Ernest Hemmingway used when he was in Havana.

On the Plaza de Armas we visited the Palacio de los Capitanes Generales currently holding a historical museum on Cuba.

Lunch was also on this plaza and was very good.

San Francisco basilico
Now we could go further to Catedral de San Cristobál followed by one of Hemmingway’s favorite bars La Bodeguita Del Medio where most of us had a mojito. Another one of Hemmingway’s favorite bars was Floridita where we had an daiquiri (of course with rum). This daiquiri also had a non-alcoholic version of it which was very sweet but okay.

Just around the corner we saw the huge building of the Capitolio. In front of this building seven so called coco taxis were arranged to drive us “in style” through another part of town.

Back in the hotel we received a lot of information on how to behave ourselves in Cuba (LOL), what we could/should do with beggars, that we needed to drink a lot of water due to the warmth and last but not least that we had to get up around 3.

San Francisco basilico
30 a.m. the next morning to catch our flight.

I now got my luggage to my room in this hotel which was a nice former monastery which made us sleep in former so called cells of the monks.

For dinner we headed to a new restaurant that served a delicious four course meal that was almost not Cuban at all. After dinner we went back to the hotel so we could at least get some sleep (hopefully) before our alarm would wake us up again.

Africancrab says:
Congratulations again. Great blog and photos.