AsiaVietnamHanoi

Slenteren door Hanoi

Hanoi Travel Blog

Straat in Hanoi
Vandaag hebben door Hanoi gelopen en een aantal musea bezocht. Het is 40+ graden en een luchtvochtigheid van 110% dus het is een uitstekende dag om urenlang te slenteren. Ok, dat was ietwat dramatisch. Hanoi is een vrij groene stad en als je de wegen uitzoekt die wat rustiger zijn, dus maar halfvol met scooters, dan is het lopen door de schaduw van de vele bomen en andere vegitatie nog wel aangenaam.

Maar om even met het begin van de dag te beginnen: we zijn redelijk vroeg opgestaan, vooral omdat een huisgenoot, een vriendelijke zwarte engelse man genaam William, de gewoonte heeft zijn wekker vroeg te zetten maar er dan vervolgens zelf 8 keer doorheen te slapen. Waarna hij wakker wordt, zijn laptop aanzet en dan vrolijk muziek gaat luisteren. In ieder geval zijn we wakker.
Vakkundig aangelegde kabels
Dan maar aankleden en je klaar maken voor de dag. Het is nu ongeveer 8:30 dus een goede tijd om op te staan. Beneden (het hostel telt 8 verdiepingen) wacht een gratis ontbijt voor ons wat bestaat uit wit fabrieksbrood (wat je kan toasten), jam en bananen. Gelukkig voor mij hebben ze ook nescafe en heet water.

Ons eerste doel van de dag is kijken waar de wedstrijd morgen bekeken gaat worden, we hebben via via te horen gekregen dat in de Hanoi Towers (een hotel/appartementencomplex) een bar is waar s'avonds veel nederlanders gaan zijn. Het gebouw lijkt redelijk dicht in de buurt van het hostel te liggen dus we gaan vol goede moet op pad. En inderdaad duurt het niet lang voor we er zijn. Ik ben nu wel helemaal bezweet maar dat is niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste keer zijn.
Straat Hanoi

De bar ziet er luxe uit en de prijzen zijn ook aangepast aan de doelgroep, waar wij als arme backpackers eigenlijk niet toe behoren. Maargoed, hoe vaak staat Nederland nou in de finale en als het hier gezellig is met Nederlanders dan kunnen we wel twee euro voor een biertje betalen. Ja, twee euro klinkt misschien niet als veel (sterker nog, in de gemiddelde kroeg in groningen is het duurder) maar in verhouding tot de 'normale' prijzen is alles hier zo ongeveer twee keer zo duur, en je raakt toch een beetje gewend aan al dat goedkope. De dong, de nationale munteenheid, heeft italiaanse proporties: zo ben ik multimiljonair met mijn 2 miljoen dong die ik heb gepind, maar het is toch maar ongeveer 70 euro.

Na de bar goedgekeurt te hebben gaan we naar het volgende doel van de dag, het 'Hanoi Hilton', niet de luxe hotel variant (ookal gaan we die morgen nog wel bezoeken) maar de oude gevangenis variant.
Bar waar we finale gaan bekijken
In het verleden hebben de verschillende machthebbers in deze verschrikkelijke gevangenis allerlij politieke en anderzijds lastige figuren gevangen gehouden, en hoewel het nu al is gesloopt is een klein gedeelte bewaard gebleven en ingericht als museum. Het blijkt letterlijk om de hoek te liggen, dus we hoeven niet lang te lopen. Het museum is klein maar de tentoongestelde objecten en propaganda films ("The imperialist americans commited millions of crimes in the south while the heroic efforts of our dear leader ho chi minh..." etc.) waren indrukwekkend en amusant.

We zijn hierna doorgelopen naar het 'War musuem', wat in het meest toeristische stukje van de stad ligt. De zon is nu echt genadeloos en we duiken van schaduw naar schaduw. Dit museum is wat groter en wat luxer ingericht, maar eigenlijk een stuk minder interresant omdat het vooral blijkt te gaan over de verschillende slagen en de taktieken die daarbij zijn gebruikt, wat misschien interresant is voor mensen die daar van houden.
Hanoi Hilton
Het gebrek aan engelse uitleg helpt hier ook al niet. Verder staan er een aantal oude vliegtuigen en tanks op het terrein en het was wel aardig om te zien, maar geen reden om nog een keer terug te willen komen.

We maken de dag vol met het slenteren door de verschillende buurtjes en straatjes van Hanoi, waar her en der nog wel wat parels uit het verleden te vinden zijn in de vorm van bijzondere architectuur of anderszinds mooie gebouwen of straatjes die bijzonder groen zijn.

S'avonds hebben we een goed restaurant uitgezocht op internet en heerlijk gegeten. In hanoi heb je helaas lijkt het wel maar twee catagorieen restaurants. Ze zijn of erg goedkoop maar dan zit je buiten in een plastic stoeltje op de stoep in de hitte en de smog. Of je hebt inderdaad airconditioning en gewone tafels om aan te eten maar dan betaal je ook 'dure' prijzen (nog steeds maar 3 euro maargoed).
War museum
In ieder geval: het eten was weer prima.

Aangekomen op het hostel komen we nog een paar nederlanders tegen. Een jongen uit amsterdam en een jongen die hier al een tijdje werkt als engelse leraar. Ik heb nog een tijdje met ze gepoold en nog wat bier gedronken. Elske was wat moe en ging slapen en even later jarik ook. Uiteindelijk ben ik relatief laat gaan slapen, maarja, die prijs betaal ik morgen wel weer...