Ha Long Bay

Halong Bay Travel Blog

Vanochtend, na 2 uur geslapen te hebben had ik enigsinds moeite om op te staan maar we hadden nu eenmaal vroeg een reis naar halong bay geboekt. De reis begon al goed toen de bus anderhalf uur later arriveerde dan gepland. Toen de bus eindelijk arriveerde kwam het tweede probleem aan het licht: hij was helemaal vol. Het duurde erg lang voordat er een oplossing gevonden was en een aantal geirriteerde blikken later van de westerlingen achterin die absoluut niet van plan waren -nog- eens drie mensen mee te namen, voordat met wat geschuif van bagage er toch nog drie plekken gevonden werden. Het hoofdprobleem was dat er een heel gezin zijn hele hebben en houden had meegenomen zodat de voorkant van de bus vol lag met bagage. Ik heb uiteindelijk de hele reis moeten staan bij de deur terwijl Jarik tussen de koffers ingepakt zat. Elske had de enige vrijgemaakte stoel. Onze 'guide', een jonge kerel genaamt 'Hip' heeft de neiging om altijd te zeggen 'in 15 minutes' terwijl het totaal nog minstens uren duurde. Ach ja... dit soort 'tour perikelen' hoort er bij.

Drie enigsinds ongemakkelijke uren later komen we aan in Ha Long. Het is er erg warm en vochtig. We krijgen tichets en worden naar een oude boot gedirigeerd. Het ziet er naar uit dat de boot al een hoop heeft meegemaakt, maar dat mag de sfeer niet drukken. We zitten op de boot met een vietnamees gezin met aan het hoofd een oudere man die er uit ziet als een generaal uit vietnamfilms. Verder nog een japanner en een korean en een groepje finnen. Eenmaal aan boord varen we snel weg en gaan we lunchen: vis en rijst.

Ha Long Bay is echt prachtig, de omgeving is fenomenabel ookal zijn er 300 andere toeristenbootjes, maar dat hadden we wel verwacht. We gaan eerst richting een grot die erg kitchy is ingericht en niet zo bijzonder is. Het enige wat er weer wordt benadrukt is dat het zo massaal toeristisch is. Niet echt autentiek of sfeervol en het is zo warm. Na de grot bezocht te hebben varen we weer door. Nu gaan we naar een floating village. Constructies van hout en 'floaters'. Dit was wel leuk om te zien.

Aan het einde van de dag gaan we zwemmen, dit was nog het leukste. Ook hebben we nu een gedeelte van de baai opgezocht waar we niet zoveel andere boten zien. (Ha Long Bay is 100 kilometer lang, dus dit valt prima te doen). Na het avondeten heb ik nog gekaart met de finnen, terwijl Elske en Jarik al wilden gaan slapen. We hebben in princiepe kamers aan boord, maar het zo warm en benauwd dat vrijwel de hele boot besluit op het dek te gaan slapen. Dit was erg gaaf. Onder de sterrenhemel geslapen. Gelukkig waren er geen muggen.