AsiaChinaNanning

Aankomst Nanning

Nanning Travel Blog

Gang naar kamer in Hostel
Vanmorgen zijn we erg vroeg opgestaan, om 06:30 omdat we de bus moesten halen van 08:00. We hebben gisteren al geregeld dat er een ontbijt klaar zou staan. Dus toen de wekker ging hebben we snel alle spullen ingepakt, nog even gecontroleerd of we nog wat achter hebben gelaten en zijn toen richting de ontbijtplek gegaan, dezelfde plek waar we gister de fietsen hebben gehuurd.

Aangekomen bij de ontbijtplek waren we al bezweet, maar gelukkig hadden ze daar airconditioning. Het was een voorbode voor de rest van de dag... Na het, ik moet zeggen uitmuntende ontbijt naar binnen te hebben gewerkt liepen we richting het busstation. De desbetreffende bus konden we redelijk makkelijk vinden en het bleek een vrij luxe uitvoering te zijn, met wijde luxe stoelen en zelfs een soort van stewardess.
Uitzicht vanaf dak Hostel 1
Een klein vriendelijk meisje wat behulpzaam in het chinees verteld wat de volgende stop is en aan je komt vragen of je zeker weet dat niet naar de wc hoeft. Uitstappen is op een dag als deze echter geen goed idee. Ik dacht dat gister de heetste dag was, maar vandaag komt zeker ook in de buurt, als het gister al niet overtreft. Zo niet in temperatuur dan wel in zonnesterkte of luchtvochtigheid. De rest van de 6 en een half uur durende busreis verliep vrij soepel, alleen gestoord doordat de buschauffeur met de airconditioning zit te spelen. We hebben hier nog wel wat slaap ingehaald.

Aangekomen in Nanning blijkt maar weer eens wat voor sprong voorwaards China heeft gemaakt.
Uitzicht vanaf dak Hostel 2
Het is een mega stad met torens die even groot zijn als die in Shenzhen. Het is ook een groene stad met brede wegen en veel bomen. Bij het busstation is het even zoeken maar we besluiten een taxi te nemen naar het adres wat we gister nog even hebben opgezocht. De taxi-chauffeurs in dit land kunnen alleen absoluut geen engels en ze hebben ook al moeite met kaartlezen. Soms vraag je je af of ze uberhaupt kunnen lezen. Onze taxi chauffeusse bekijkt voor zeker 4 minuten aandachtig de kaart en ze knikt bij de behulpzame aanwijzingen van Jarik, maar het word niet echt duidelijk of ze het nou begrijpt of dat ze ons gewoon bij het eerste de beste hotel er uit zet.

Het eerste hostel wat we in ons hoofd hebben ligt aan de grootste straat van Nanning, de 'laan van het volk', een kilometers lange en 4 baans brede straat door het midden van Nanning. We moesten ergens bij de kruising zijn waar een bepaald museum aanligt en de plek waar we worden afgezet lijkt in ieerste instantie goed te zijn. Na drie stappen te hebben gelopen ben ik al helamaal doorweekt van het zweet. We lopen enigsinds verdwaast rond en komen al snel een paar engelsen tegen die toevallig in de buurt les geven op een middelbare school. Ze geven wel wat aanwijzingen maar ze weten niet precies waar het is en ook de aanwijzingen die op de website stonden komen ze niet bekend voor.

Het blijkt een wat lastig om dit hostel te vinden. We hebben een half uur rondgelopen en we zijn een aantal gebouwen binnen gelopen maar we konden het echt niet vinden. Volledig bezweet besluiten we het op te geven en op zoek te gaan naar een ander Hostel. Na nog even wat verkoeling gezocht te hebben in het meest nabije winkelcentrum springen we in de volgende taxi op weg naar het volgende hostel. Dit hostel vinden we gelukkig wel redelijk makkelijk en tot onze blijdschap blijkt het een vrij nieuw en luxe hostel te zijn. Het is een klein gebouwtje naast een rivier en dankbaar melden we ons aan. We zijn nu echt van top tot teen bezweet en dit keer niet van het lopen van een ontelbaar aantal treden of het fietsen. Wederom is de douche weer echt geweldig. Het is nu al weer vrij laat en we moeten nog wat tijd doden tot de wedstrijd begint. In het hostel zijn al wat andere nederlanders, dus vanacht om 02:30 lokale tijd gaan we hier een mooi feestje bouwen.

S'avonds zijn we nog even naar een district gegaan dicht bij het hostel wat werkelijk volgestouwd is met winkelcentra. Bij een afdeling van de Wal-Mart doen we nog even wat inkopen en duiken daarnaast bij een goedkope noodle-fastfood naar binnen voor onze avondmaaltijd. Terwijl we zitten te eten vraagt een westerling of hij naast ons mag komen zitten. Uiteraard is dit prima en hij stelt zich voor als een zweed die getrouwd is met een chinese en die nu op bezoek zijn bij de schoonfamilie. Na wat gepraat te hebben willen ze ons wel de stad laten zien en we hebben voor morgen afgesproken om een museum en een park te bekijken. Ik hoop dat het morgen bewolkt is en een stuk kouder, maar ik vermoed dat ik morgen ook weer zweterige verhalen te vertellen heb. Met onze net gekochte aanwinsten gaan we terug naar het hostel en onderweg helpen we nog even een verdwaalde Brit die ook naar ons hostel moet.

Nu moeten we dus alleen nog even wat tijd doden, vandaar dat dit verslagje wat uitgebreid is ondanks dat er eigenlijk niet zoveel te vertellen valt. Verder heb ik vandaag gehoord dat ik een belangrijk tentamen gehaald heb en als Nederland nou vanavond nog even wint dan kan mijn dag niet meer stuk.