6088 - we did it

Huayna Potosi Travel Blog

Paa vej mod foerst base camp

Hej

Saa er vi kommet ned fra hoejderne og vi naaede alle til tops - hurra. Det var dog noget af en udfordring baade fysisk og physisk.
Foerste dagen stod paa traening med isoeske og pigsko i 4700 meters hoejde. Allerede her var jeg noget smadret, saa troede aldrig jeg ville naa til tops. Anden dagen tog vi saa de foerste skridt mod toppen. En fin vandring af smaa stenede stier, kun med faa sne pletter, saa ikke den store udfordring og vi havde faaet portere til at baere vores bagage op.
Tredje dagen var saa vores livs vandring. Vi overnattede i 5200meters hoejde, hvilket vil sige ikke meget soevn, vi gik dog i seng allerede kl 18.30, da vi skulle starte vores vandring kl 01.30. Vi kroeb 7 mand sammen paa 5 madrasser for at holde varmen og med min nye sovepose var kulden ikke problem.

Jeg vaagnede dog kl 22 med en forfaerdentlig hovedpine og mangel paa luft og blev paa dette tidspunkt enig med mig selv, at ideen om at bestige et 6000 meter bjerg til dags dato var den dummeste ide jeg havde faaet og saa havde jeg til og med taget to veninder med. Via 1 times personlig positiv phykoterapi og en tissetur i det fri i minus 10 grader kom humoeret dog op igen og kl 1.30 var jeg mere en klar paa at den top SKULLE naaes - og det blev den. Selve turen op, var ikke saa haard, som jeg havde forventet og jeg havde ikke saa store porblemer med den tynde luft, men en ting er at naa toppen som er hojdepunktet paa turen - problemet er bare man ogsaa skal ned igen. Efter 5 timers op ad vandring med pigsko, iseakse og konstant fokus paa hvor man gaar, er motivationen for at vandre hele vejen ned igen ikke den stoerste, men ned kom vi. Alle godt smadrede.
En helt fantastisk oplevelse. Naturen var ubeskrivelig - alverdens isformationer, udsigt over hele La Paz, sol opgang fra toppen af verden og ja jeg kan blive ved. En uforgemmelig oplevelse.

Nu er vi saa tilbage i Peru og er i oejeblikket i Cuzco, hvor vi i morgen starter paa en 4 dages trekking og mountainbike tur til Machu Picchu.

Knus Lea

Paa vej mod foerst base camp
Traening med isoekse og pigsko
vandrig mod toppen. Anden dagen
Saa naaede vi over de 5000m - kun …
Saa naaede vi over de 5000m - kun…
Pause i moerket paa vej mod toppen
Saa er der ikke langt igen :)
Min engelske klatremakker Grace …
Min engelske "klatremakker" Grace…
Fire glade piger paa toppen :)
Vores gruppe - alle naaede til top…
Vores gruppe - alle naaede til to…