In de Pampas

Chivay Travel Blog

Vandaag verlaten we Arequipa en trekken we naar de Colca Canyon. Volgens onze tourleader kan het daar koud zijn dus hebben we allemaal al een extra fleece trui bij de hand. We krijgen ook een nieuwe gids mee op deze tocht: Arnold; een typisch Peruviaanse naam, en chauffeur Roy.

We laten de stad achter ons en rijden naar de andere kant van de vulkanen rondom de stad. We gaan steeds hoger en zien het landschap veranderen: cactussen, Andesgrassen... en dan zien we onze eerste kudde vicunãs. De fototoestellen worden bovengehaald en we schieten plaatjes dat het een lieve lust is! Even verderop zien we nog een kudde. Deze is nog dichter bij en hier steken zelfs een paar dieren de weg over. Weer wordt er naarstig gefotografeerd.

Dan is het tijd voor een stop bij de baño en we drinken cocathee met echte cocablaadjes.
Goed tegen de hoogte. We zien hier leuke kraampjes met allerlei spulen: mutsen, handschoenen, alpacawollen truien... allemaal verkocht door kleurrijke dametjes met schattige kindjes.

Weer in de bus krijgen we van Arnold cocablaadjes en leren we ze te rollen en te kauwen. Hilariteit alom. Veel doet het niet; ik krijg er alleen een verdoofde tong van. Zo'n beetje zoals bij de tandarts.

We stijgen nu steeds verder. Iemand in de groep heeft een hoogtemeter bij zich en we worden geregeld op de "hoogte" gehouden van onze stijging: 3000m, 4000m... Het hoogste punt is wel 4900 meter. Hier hebben we een mooi uitzicht over alle vulkanen in de regio. De lucht is hier erg ijl en de minste inspanning zorgt voor enorme hoofdpijn. We blijven dan ook maar tien minuten.
Net genoeg voor een paar leuke foto's.

Daarna rijden we gelukkig weer bergaf naar het stadje Chivay, waar we gaan lunchen. Er is een buffet voorzien maar echt smaken doet het niet. Na de lunch komen we eindelijk bij ons hotel: Pozo del Cielo: een sprookjesachtig oord gebouwd op een heuvel iets boven Chivay, met allemaal kleine gezellige kabouterhuisjes (kamers). Het lijkt net het lavendorp van de Efteling! Alle kamers hebben ook namen van heiligen. Zo slaap ik bij Santa Josephina. We bewonderen uitgebreid elkaars kamers wat gepaard gaat met veel ooohs en aaahhs.

Een half uurtje later lopen we samen met gids Arnold het dorpje in. We zien vooral veel loslopende verwilderde honden en een kudde schapen. We bekijken het alomtegenwoordige Plaza de Armas en daarmee hebben we het wel gehad.
We gaan nu op shoppingtoer. De kleurrijke markt heeft weinig leuks te bieden, maar wel heel veel couleur locale. Voor het donker gaat worden slaan we nog snel wat water in en klimmen we terug onze heuvel op. De zon is al bijna onder en het wordt al aardig koud. Samen met een paar reisgenootjes lijkt het ons erg verstandig om een paar handschoenen te kopen bij het vrouwtje met haar kraampje voor het receptiegebouwtje.

's Avonds eten we met z'n allen in het hotel, waar het eten echt voortreffelijk is! Dan gaat iedereen vroeg onder de wol, want morgen gaat de wake-up all al om half zes om de condors te zien vliegen.
Net in mijn kamer gekomen, wordt er geklopt op de deur en verschijnt er een guitig mannetje met een Peruviaanse muts op zijn hoofd en een warme kruik bij zich. Zo'n kruik is wel lekker bij deze nachtelijke temperaturen.
Chivay Hotels & Accommodations review
straight from a fairy tale book
This very charming little hotel is located on a small hill, about a kilometer out of the centre of Chivay. Beside the main building with reception … read entire review