Machu Picchu!

Machu Picchu Travel Blog

Na een erg onrustige nacht ben ik vroeg uit de veren. Vandaag staat immers het absolute hoogtepunt van onze reis op het programma: Machu Picchu! We willen dan ook één van de eerste busjes naar boven nemen en die gaan al vanaf 5.20 uur. Het verbaast me dat op dit vroege uur er al een volledig ontbijtbuffet voorzien is. Jammer genoeg is één van onze reisgenootjes ziek geworden en kan ze niet met ons mee. Wat erg; net op deze dag! We hopen allemaal dat ze zich straks al wat beter voelt en ons eventueel achterna kan komen.

Het is nog donker wanneer  we op weg gaan naar de stopplaats voor de busjes. Er staat al een flinke rij wachtende wanneer we toekomen. Ik schat maximum een vijftigtal personen. Dat is geluk hebben. Na onze beklimming van gisteren hebben we de smaak flink te pakken en willen we ook de Huayna Picchu op.

Dit is de berg vlak achter de site, die je op alle postkaarten ziet. Elke dag mogen maar 200 mensen de berg op. Er vroeg bij zijn is dus de boodschap! En zo te zien zal het ons wel lukken.

Omstreeks half zes gaan de busjes rijden en we komen al in het derde voertuig terecht. Ondertussen begint het langzaam licht te worden en klimt het busje langs de haarspeltbochten de heuvel op. We hebben nu een mooi zicht op onze beklimming van gisteren. Nu pas beseffen we hoe hoog en steil die wel was!

Harro heeft voor ons een plaatselijke gids geregeld en die blijkt wel wat connecties te hebben. In geen tijd hebben we een stempel voor om om tien uur de Huaynapicchu op te gaan. Dat heeft hij toch maar mooi geregeld! Mijn dag kan al niet meer stuk en we zijn zelfs nog niet binnen.

Om zes uur gaan de poortjes open en kunnen we de site op. Onze gids gaat ons eerst een rondleiding geven langs de belangrijkste gebouwen en bezienswaardigheden en daarna kunnen we op eigen houtje alles nog eens rustig gaan bekijken en dan die fameuze berg op.

De gids neemt ons eerst mee naar boven, naar een hoger gelegen punt, vanwaar we het klassieke postkaartuitzicht zouden moeten hebben. Nog even een paar treden en dan... Wow!!! Daar ligt ze dan; de wereldberoemde verloren stad van de Inca's: Macchu Picchu. Meer dan terecht één van de nieuwe wereldwonderen. Ik word er echt helemaal stil van! Daar staan we dan op de heuvel terwijl de zon langzaam door het ochtendgrijs breekt en de nog vrijwel verlaten stad een gouden gloed geeft. Ondanks de talrijke toeristen die mee van dit spectakel genieten, heeft het iets magisch! Volgens onze gids hebben we ook echt heel veel geluk.
Het gebeurt niet vaak dat de stad niet in wolken gehuld is.

Na de nodige bewondering en uiteraard tientallen foto's, gaan we nu echt de stad verkennen. Via de stadspoort gaan we de stad in en maken we een wandeling langs de belangrijkste gebouwen en plaatsen: de Zonnetempel, de Intiwatana, de tempel van de condor, de huizen... Onze gids kan enorm boeiend vertellen en verveelt ons geen minuut. We doen ruim twee uur over deze wandeling en zelfs dan raak ik niet uitgekeken. Ik blijf maar plaatjes schieten. Echt elke hoek, elk standpunt is overweldigend mooi. Het blijft fascinerend.

Na de rondleiding hebben we best trek gekregen en hebben we nog even tijd voor een broodje bij de ingang van het park vóór we ons moeten aanmelden voor de beklimming. We tekenen een logboek, zodat men kan checken of iedereen die de berg opgaat ook weer terug naar beneden komt.
Nu kan de klim beginnen. De Huaynapicchu is veel makkelijker dan de Putucusi. Om te beginnen is het pad veel beter onderhouden en ook veel veiliger. Er zijn staalkabels gespannen voor houvast en je hebt hier geen "wall of death". Het gaat vlot. Ik volg mijn eigen tempo en laat al gauw een aantal achter me. We zien elkaar wel weer op de top.

Bijna boven wordt het iets moeilijker en moet ik door een rotsspleet kruipen, maar daarna word ik opnieuw getrakteerd op een fantastisch uitzicht. Van hieruit zie je hoe Machu Picchu gebouwd is in de vorm van een kolibrie. Nou ja... met veel verbeelding, maar het blijft prachtig!

De top is vrij grillig met een paar rotsen hier en daar. Het is moeilijk om een echt rustig en comfortabel plekje te vinden om van het uitzicht te genieten.
Na een kwartiertje hou ik het dan ook voor bekeken en ga ik  naar beneden. We moeten natuurlijk ook nog even out signen of ze komen ons straks tevergeefs op die berg zoeken.

Ook na deze klim ben ik nog lang niet uitgeklommen. Ik wil nog naar de Zonnepoort, maar we horen van een ander groepje dat er ook nog een oude Incabrug vlakbij is. Die gaan we eerst bekijken; Het is immers maar een korte wandeling. Met de echte die-hards gaan we daarna richting Zonnepoort. Het pad gaat weer vrij steil omhoog en dit lijkt een déjà vue te worden van de Putucusi gisteren. Ik hou het nog wel even vol, maar dan willen mijn benen echt niet meer. Ik had nooit gedacht dat de Zonnepoort zo hoog zou liggen? En we komen ook geen nieuwe wegwijzers meer tegen. Mijn twee klimbuddies willen nog wel even verder, dus keer ik alleen terug.
Dan merk ik dat we ergens een bordje moeten gemist hebben en dat de Zonnepoort de andere kant op ligt. Alleen, het is nu te laat om op mijn stappen terug te keren en de twee anderen te waarschuwen. Die zijn al lang een eind verdergeklommen. Het lijkt me ook niets om in mijn eentje nog de Zonnepoort te gaan ontdekken. Het blijft een hele wandeling en mijn arme voeten willen amper vooruit.

Ik had gehoopt op de terugweg nog wel iemand van de groep te treffen, maar blijkbaar is iedereen al weer naar het stadje. Ik besluit dan maar het busje terug te nemen. Bij de uitgang krijg ik nog een stempel van de Machu Picchu in mijn paspoort. Wanner ik het busje in wil, blijkt er iets mis te zijn met mijn kaartje. Hoe kan dat nu? Deze ochtend was alles toch in orde? We hebben het kaartje van de gids gekregen en zijn er zonder problemen mee naar boven gekomen.
Het kaartje is deze ochtend zelfs gecontroleerd geweest. Toch mag ik de bus niet op. Dat laat ik mooi niet gebeuren. Ik maak een scène en uiteindelijk mag ik toch nog mee. Dit voorval zet wel een kleine domper op een verder echt fantastische dag.

Terug in Aguas Calientes loop ik terug de steile straat in richting hotel. gelukkig is dit echt de allerlaatste keer want oh-oh wat heb ik toch een spierpijn! Onderweg tref ik een heleboel reisgenoten bij een restaurantje. Dat treft! Ik schuif een stoel bij en bestel nog snel wat te eten. Ik verneem dat ons zieke reisgenootje nog steeds in bed ligt en er niet zo berst aan toe is. Wat erg! We hopen dat ze straks de lange treinreis terug naar Cusco zal aankunnen.
Ze gaat het in elk geval proberen.

Na het eten is het tijd om de rugzakken op te halen en richting station te lopen. We zitten allemaal samen in de trein en hebben erg veel pret met een paar spelletjes "Wie Ben Ik?" en we proberen weer de trein te fotograferen wanneer die de bocht ingaat. Er wordt weer wat afgelachen maar na een tijdje slaat de vermoeidheid toe. Iedereen is dan ook vrij stilletjes wanneer we in Cusco toekomen. We verblijven opnieuw in hotel Ruinas, hetzelfde van een paar dagen terug en ik heb opnieuw dezelfde mooie grote kamer. Wat een mazzel!

Omdat morgenvroeg een heleboel reisgenootjes naar de jungle trekken, heeft Fox vanavond een afscheidsdiner voorzien. Alleen, het is inmiddels al flink laat en de meesten zijn echt dood op. Dus niet iedereen gaat nog mee.
Ook ik besluit in het hotel te blijven en daar snel wat te eten. Ik neem nu alvast afscheid van de junglelaars. Toch raar - afscheid nemen van de mensen met wie je zo'n twee en een halve week intensief hebt opgetrokken. Het voelt erg vreemd dat de groep nu gesplitst wordt... zo onwezenlijk!

Op de kamer neem ik nog snel een douche en val als een blok in slaap.

sweettangerine says:
Thanks May! It was actually partly, we tok the bus up to the main gate, then hiked that mountain behind the site.
Posted on: Feb 03, 2014
cotton_foam says:
Hi, Tania! I wanted to read the journal but... :)) did you hike or took the bus to go up?
Posted on: Feb 02, 2014
sweettangerine says:
Da's echt mazzel hebben hé, als de weergoden zo meezitten!