De laatste dag

Lima Travel Blog

Jammer maar helaas, het is alweer onze laatste dag op Peruviaanse bodem en die willen we natuurlijk ten volle benutten. Het is al aardig druk in de ontbijtruimte maar ik vind nog een plekje bij een aantal groepsgenoten. Tijdens ons eerste verblijf in dit hotel hadden we het ontbijt gemist omdat wel al vroeg vertrokken. Nu merken we op dat dit een waar gemis was. Dit is zonder twijfel het lekkerste en meest uitgebreide ontbijt dat ik tijdens deze drie weken Peru gezien heb. Er is zelfs een kok die à la minute de eitjes bakt. Dat laten we ons natuurlijk smaken.

Na het ontbijt checken we uit en worden onze koffers in de lobby verzameld. Gelukkig is het nog lang geen tijd om huiswaards te keren. Harro heeft het voor elkaar gekregen dat we de bus al van 's ochtends hebben zodat we nog even het historisch centrum van Lima kunnen gaan bezoeken.
Dat is toch weer mooi geregeld! Iedereen is enthousiast en gaat mee. Het is natuurlijk volop ochtendspits en het is een hele opgave om het historisch centrum van Lima te bereiken. Op de invalswegen is het chaos alom en we kijken geamuseerd toe hoe de verkeerspolitie alles in bedwang probeert te houden.

Uiteindelijk lukt het ons dan toch om de stad in te komen en de bus dropt ons of het San Martinplein. Van hieruit gaan we een eindje lopen. Het is een vrij statig plein met een groot ruiterstandbeeld van de Zuid-Amerikaanse vrijheidsstrijder en plechtige neoclassicistische gebouwen. Volgens Harro vinden hier zo goed als dagelijks demonstraties plaats, maar helaas, vandaag is het plein quasi verlaten.

We nemen nu de grote winkelstraat richting Plaza de Armas.
Onderweg zien we nog mooie art nouveau- en art décogebouwen en bezoeken we de mooie barokke kerk van La Merced. Van daaruit gaat het verder richting centrale plein. Ondertussen is ook de zon weer tevoorschijn gekomen en ik maak volop foto's van het plein met de fontein, kathedraal en het presidentieel paleis. Wie wil kan even de kathedraal in maar ik vind het veel leuker om foto's te nemen van de wacht vóór het paleis omdat je niet te dicht bij het hek mag komen. Probeer maar eens op een meter afstand tussen de tralies door te fotograferen! Ik wacht tot de politie even afgeleid is en sluip dichterbij voor een foto. Ik slaag er zowaar in mijn camera tussen de tralies door te stoppen. Ze hebben me gezien en ik word teruggefloten, maar ondertussen heb ik toch mooi mijn foto!.
La Merced

We wandelen nu verder langs een paar kleine straatjes naar het klooster van San Francisco, waar we een rondleiding krijgen. Het is een mooi gebouw met erg Spaans aandoend interieur. Jammer genoeg is het verboden om binnen foto's te nemen en dat terwijl er toch weinig schilderijen of kostbaarheden te zien zijn.  Na het klooster zijn de catacomben aan de beurt. De duizenden beenderen en schedels zijn luguber en fascinerend tegelijkertijd. Ook hier geen foto's! Maar zo gauw onze gids de hoek om is, hou ik toch mijn camera in de aanslag. Zonder flits zal het wel geen kwaad kunnen zeker? Aan het einde van het bezoek wissel ik nog e-mailadressen met een Nederlands echtpaar dat me stiekem heeft zien fotograferen. zij willen ook graag een paar kiekjes.

Na het bezoek is er nog tijd voor een drankje. We gaan hiervoor naar Cordano - één van de oudste bars in Lima. Dan is het jammer genoeg tijd geworden om terug te keren. Met het drukke verkeer gaat dit weerom niet al te vlot.

Eenmaal bij het hotel toegekomen hebben we nog even de tijd om wat te eten. We gaan met z'n allen nog een laatste keer naar Manolo's. Het wordt een erg gezellige laatste lunch, maar nu moeten we echt wel naar de luchthaven toe. Onderweg plagen we Harro hoe hij onze groep zal missen. Zo'n gezellige bende komt hij vast niet meer tegen!

Zonder noemenswaardige problemen komen we weer bij de luchthaven aan. We gaan alvast inchecken en krijgen een leuke sleutelhanger ter gelegenheid van 90 jaar KLM. Ondertussen is ook de vlucht uit Puerto Maldonado geland en we wachten vol ongeduld op de jungelaars.
Daar zijn ze dan eindelijk! Ze zien er erg moe en rood verbrand uit. Het is een blij weerzien en meteen barst er een stortvloed aan verhalen los. Blij te horen dat ze het erg naar hun zin gehad hebben.

Dan is het jammer genoeg tijd om afscheid van Harro te nemen; een triest moment. We trakteren hem nog op een allerlaatste fuut - fuut - fuut alvorens we door de paspoortcontrole lopen. Hier en daar wordt een traantje weggepinkt.

Het is nog wel even wachten tot we kunnen instappen en er wordt naarstig geschopt om de laatste solletjes er door te krijgen. Nu zijn we helemaal vertrekkensklaar. We zitten met de hele groep achterin het vliegtuig. De vlucht is niet helemaal vol en de plaats in het midden blijft vrij. Dat is prettig, zo hebben we straks iets meer ruimte om te slapen. Met de groepsgenoten vóór ons spelen we een spelletje "Ik ga op reis en ik neem mee" en er wordt weer flink wat afgelachen. De sfeer zit er goed in! Maar het is nog een lange vlucht. Na het eten installeer ik me in een comfortabele positie en slik het slaaptabletje dat ik van een reisgenootje gekregen heb. Wat een wondermiddel! Ik slaap echt bijna de hele vlucht door!