De Altiplano

Sillustani Travel Blog

Naar goede gewoonte staan we weer vroeg op. Deze keer wacht ons een rit naar Puno. We willen onderweg al de graftorens van Sillustani zien zodat we overmorgen vroeg op pad naar Cusco kunnen en de jungelaars nog wat van die stad kunnen zien. Ondanks het vroege uur is het al erg mooi weer met staalblauwe hemel. We stoppen opnieuw even aan het hooggelegen uitkijkpunt op de vulkanen (4910m) en dat gaat het weer naar het verkeersknooppunt waar we eergisteren cocathee gedronken hebben. Ook nu nemen we weer een lekker kopje en staat er - gelukkig - beduidend minder volk aan te schuiven voor de baño. Zelfs de kraampjes met souvnirspullen zijn nog niet open. We zien de dametjes met hun karren vol spullen van over de altiplano komen aanrijden.

We rijden verder de altiplano op en na een tijdje zien we mooie helderblauwe meertjes vol flamingo's.
Erg mooi maar jammer genoeg zitten de flamingo's iets te ver om ze echt scherp te kunnen fotograferen. Door een klein foutje is onze reisleider de lunch vergeten te regelen, maar geen nood. We slaan volop snacks en koekjes in om de tijd tot Puno te overbruggen. Onderweg zijn er veel wegenwerken en we zien de eerste lollipopmannetjes. Gelukkig lopen e hierdoor niet al te veel vertraging op.

Rond de middag passeren we Juliaca, de andere grote stad bij het Titicacameer en rijden we richting Sillustani. Dit zijn graftorens uit de pré-Incatijd op een echt idyllische locatie bij een meer. Het is een hele klim to bij de hoger gelegen torens. De hoogte laat zich toch weer voelen. Ook langs de andere kant van de heuvel ligt een erg fotogeniek meer en we schieten natuurlijk weer de nodige plaatjes.

Erg lang blijven we niet want de chauffeur moet straks nog helemaal terug naar Chivay rijden. Na Sillustani is het niet erg ver meer tot Puno aan het Titicacameer. Vanuit de bus proberen we de stiertjes op de daken van de pittoreske boerderijtjes die we passeren te fotograferen. Wonderwel lukt het me toch een paar geslaagde foto's te maken.

Na al een eerste blik op het Titicacameer komen we bij ons hotel in Puno. Het ziet er erg leuk uit met verse thee bij de receptie en het ligt vlak bij dé winkelstraat van Puno. We checken in en gaan dan gelijk met een aantal de stad in om iets te eten. Door de gemiste lunch hebben we allemaal reuzehonger. We bestellen lekker warme soep en appeldrab (versgeperst appelsap). De late lunch neemt toch wel wat tijd in beslag maar daarna lopen we toch nog even naar het Plaza de Armas  en de kathedraal.
. Het plein op zich stelt niet zoveel voor maar net door de kleurrijk geklede indígenas is het toch wel weer de moeite waard.

Via een paar souvenirwinkeltjes met een wel erg stonede verkoopster gaat het terug naar het hotel waar ik van een heerlijk warm bad geniet voor we alweer verzamelen om te gaan eten. Tot mijn verbazing regent het pijpenstelen. (terwijl het daarnet nog mooi droog weer was) Gelukkig was het maar een buitje en is het alweer bijna droog wanneer we naar het restaurant toe wandelen.