Stad van de edelstenenmijnen

Ratnapura Travel Blog

onderweg naar ratnapura
Vanmorgen zijn we om 10 uur uitgecheckt en gereden naar de stad van de edelstenen;  Rathnapura, waar we om 1 uur aankwamen.  Eerst hebben we daar (in ons hotel;  Ratnaloka Tour inn) geluncht, wat niet zo heel bijzonder was (eigenlijk best slecht; kale macaroni met kaas) en daarna hebben we 2 edelstenenmijnen bezocht. De mijnen zijn 46 meter diep en hebben een gangenstelsel richting de bergen.  Er staan grote waterpompen om het water uit de mijnen te pompen. De mijnwerkers gaan klimmend naar beneden en omhoog. Ook lieten de mijnwerkers ons zien hoe ze de stenen zeefden en de edelstenen eruit zochten. Helaas zat er niets tussen! Wel wat stenen zonder waarde zoals kristal en een zwarte steen, die ik mocht houden. Heel bijzonder om te zien zeg! Wat een zwaar werk moet dit zijn! Hierna hebben we nog wat rondgelopen door de theeplantage van het hotel. Hier zagen we een kameleon en veel eekhoorntjes. In deze omgeving staan overigens veel rubberbomen. Hierna zijn we gaan zwemmen en zonnen bij het heerlijke hotelzwembad. Pff het lijkt hier trouwens wel een spookhotel, wij zijn hier (bijna) de enigen in dit grote hotel! Bij het avondeten waren er in totaal 4 personen (inclusief onzelf)! Het hotel ziet er mooi uit, maar het eten en de bediening valt erg tegen.
typische hindoe-tempel
de edelsteenmijnen zijn diep
Hier worden tunnels gegraven
volgende edelsteenmijn
water wordt weggepompt uit de mijn…
water wordt weggepompt uit de mij…
zeefen van de stenen
en nu zoeken maar, er zat helaas n…
en nu zoeken maar, er zat helaas …
kameleon tussen de theeplantages
thee, thee en nog eens thee
jackfruit-bomen
saampies tussen de theeblaadjes ;)