Kandy Travel Blog

mooie orchideeën

Vanmorgen zijn we weer vroeg opgestaan en om 8 uur vertrokken. Vandaag gaan we Kandy ontdekken! Allereerst hebben we de botanische tuin van Kandy bezocht. Prachtig, we zien ontzettend veel aparte en immens grote bomen. Ook mooie orchideeën! En heel veel (honderden) supergrote vleermuizen (ik heb er zelfs eentje vastgehouden!). Ook hebben we een echte schorpioen gezien en veel eekhoorntjes. Hierna zijn we naar een edelstenenjuwelier/-fabriek geweest, waar we als eerste een interessante film te zien kregen over hoe de edelstenen in Sri Lanka gewonnen en gemaakt worden.  Hierna mochten we natuurlijk een kijkje nemen in de showroom. Wauw, wat een paradijs (tenminste als je van bling bling houd!). De swarovski -winkel in de kalverstraat is er niets bij!  De mooiste saffieren, topaaz, aquamarijnen, robijnen en amethisten blinken ons tegemoet! Ik heb me kunnen beheersen ;), maar voor José’s tante uit Spanje hebben we een mooie gouden hanger met blauwe topaaz gekocht. Hierna hebben we een zijde-winkeltje bezocht, waar ik een echte sari aanmocht! Cool! Ik mocht zelf de kleur kiezen.. en dat werd roze natuurlijk! Ik voelde me echt heel mooi in zo’n sari! Natuurlijk konden we hier niet met lege handen naar huis gaan en hebben we een heel mooi zijden bedsprei kocht en voor mezelf een zijden sarongrokje! Hierna gingen we lunchen met een mooi uitzicht over het meer van Kandy. Na de lunch hebben we een theemuseum bezocht. Dit was een oude theefabriek, waar nog allerlei oude machines stonden om thee mee te maken. Natuurlijk hebben we hier wat doosjes echte Ceylon thee meegenomen.  Er zijn ontzettend veel theeplantages op Sri Lanka en na China en India is Sri Lanka één van de grootste theeproducenten ter wereld! Sri Lanka heeft tot 1972 altijd Ceylon geheten, vandaar de Ceylon thee! Na het bezoek aan het theemuseum  bezochten we een klein batik fabriekje/werkplaatsje. Hier kregen we uitleg over hoe de batikdoeken worden gemaakt. Wat een werk is dat zeg! Na de uitleg moesten we natuurlijk ook een kijkje nemen in hun winkeltje. Hier hebben we niets gekocht. Het is mooi om te zien, maar absoluut niet onze smaak! Hierna nam Manoj ons mee voor een wandeling door het centrum van Kandy. We hebben eerst langs het meer van Kandy gelopen (waar een heerlijk verkoelend windje staat) en daarna door het het oude centrum met allerlei winkeltjes en marktkraampjes. Alweer geen enkele toerist gezien! Pfoe, hier wordt je maar weer met je neus op de feiten gedrukt hoe goed wij het hebben in Nederland!  De ‘winkels’ die er zijn liggen vol met oude, stoffige (2e hands?) spullen. Halverwege de wandeling hebben we een lekker koud colaatje gedronken bij de New York Pizza (dat hebben ze dan weer wel, zulke contrasten begrijp ik niet zo goed!). Rond kwart over 5 gingen we naar een culturele dansshow. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we hiervan moesten verwachten, maar het was echt zoo gaaf! Prachtige dansers en danseressen in mooie kostuums en prachtige maskers! Muziek werd live gemaakt door allerlei trommelaars! Indrukwekkend! Ook werden er circusacts uitgevoerd en de show werd afgesloten met een vuurshow waarbij ze over (echte!!!) hete kolen gingen lopen en met vuurfakkels over hun lichaam gingen (zelfs in hun mond)!!! Echt zooo bizar! We zaten op de voorste rij en konden de hitte van de fakkels en de kolen gewoon voelen!!  Nadat we een beetje bijgekomen waren van deze heftige show gingen we naar de beroemde boedischtische “tempel van de tand”.

Een echte schorpioen..iehhhh
Het verhaal rond deze tempel is dat hier de tand van Boeddha, het heiligste relikwie van het eiland, wordt bewaard.  De tempel is ontzettend goed beveiligd (wegens de bomaanslag in 1998 door de Tamil tijgers), dus we moesten eerst door allerlei controleposten.  De tempel is echt prachtig!  Overal  prachtige muurschilderingen, een gouden (!) dak, verzilverde deuren etc.etc.etc. De tempel binnen is klein en de deuren waarachter de tand, in een gouden relikwiehouder (wat eruit ziet als een soort kleine stoepa)  wordt bewaard, gaan maar 3 keer per dag open. Wij waren net op tijd! Maar al heel snel gingen de deuren weer dicht.  Wat een ontzettende drukte hierzo! Alweer heel weinig toeristen (op 1 hand te tellen) maar echt 100-den Singalezen! Ook waren er in de tempel trommelaars aanwezig, wat alles extra sfeervol maakte. Er hing echt een hele mysterieuze sfeer! Echt supermooi en bijzonder! Nadat we de rest van de tempel hadden bekeken zijn we teruggereden naar het hotel waar we lekker hebben gedoucht en gegeten. Toen we terugkwamen was ons bed weer helemaal versierd met bloemen! Echt schattig! Pffoe het was echt een lange dag vol indrukken! Super!

mooie orchideeën
Botanische tuin van Kandy
Een echte schorpioen..iehhhh
Honderden vleermuizen
ik met een vleermuisje!
Bamboe in de Botanische tuinen van…
Bamboe in de Botanische tuinen va…
grote Boom
ikke in een roze sari!
uitzicht over het meer van Kandy
meer van Kandy
In de stad zie je veel oude koloni…
In de stad zie je veel oude kolon…