Horton Plains National Park

Horton Plains Travel Blog

uitzicht vanuit de trein

De wekker ging héél vroeg vandaag; om 06:15 uur precies! Om 7 uur stapten we in de trein vanaf het station van Bandarawela. Tussen de locals (weer geen toeristen te bekennen!) hebben we een uur lang genoten van de prachtige uitzichten over de groene heuvels, regenwouden en theeplantages vanuit de trein! Echt schitterend! Bij het plaatsje Ohiya moesten we eruit, waar Manoj ons stond op te wachten met de auto. Na een (hele steile!) rit van ongeveer 1 uur kwamen we aan in het nationaal park Horton Plains. Het park is een hoogvlakte op 2000 meter hoogte. We maken een wandeling van 9 km (jaja!) naar het zogenaamde “World’s end”. De wandeling is echt prachtig! Ik heb nog nooit zoveel groen op zo’n hoogte gezien! We lopen zelfs door stukken regenwoud! En natuurlijk (anders kan het natuurlijk nooit zo mooi groen zijn allemaal) hebben we regen gehad! Gelukkig geen vieze harde regen, zoals in Nederland, maar echte tropische ‘nevel’ regen! Ook loop je tussen de wolken/mist wat het geheel een sprookjesachtig effect geeft. Pfoe het is een pittige wandeling , steile klimmetjes en afdalingen over rotsige smalle paadjes. Door de regen zijn sommige rotsen glad, wat het extra spannend maakt!  We  hebben onderweg een hert met een prachtig gewei gezien en een slang! Ook weer de bekende eekhoorntjes natuurlijk! De apen hoorden we wel brullen, maar hebben we helaas niet gezien. Na ongeveer een half uur maken we een stop bij een prachtige waterval. En na 1,5 uur klauteren, komen we dan eindelijk aan bij “World’s end”, maar helaas; alleen maar dikke witte mist dus we zien helemaal niets! Jammer, want het schijnt zo te zijn dat als het helder is je tot 200 km ver kunt kijken en zelfs de kust kunt zien! In totaal hebben we 3 uur gedaan over de wandeling, pfoee we waren dan ook best moe hierna (ik kreeg weer helemaal het 4-daagse gevoel in m’n benen, haha). Hierna hebben we nog een klein infocenter bezocht over Horton Plains National Park, maar dit stelde weinig voor eigenlijk. De bedoeling was dat we de lunch zouden nuttigen als picknick maar omdat de grond, vanwege de regen, nog nat was hebben we deze uiteindelijk in de bus opgegeten. Mmm, de sandwiches waren lekker! Hierna zijn we teruggereden naar ons hotel wat ongeveer 2 uur duurde. Ik heb echt zo’n respect voor onze chauffeur, Manoj, het zijn zulke steile afdalingen in scherpe bochten op smalle (vaak onverharde) weggetjes vol kuilen. Wowww, en hier zijn echt géén vangrails.  Hij rijdt zoals een echte chauffeur hoort te rijden, wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Eenmaal in ons hotel (rond 2-en) hebben we heerlijk gerelaxt (onze moeie voetjes laten bijkomen) en van het zonnetje genoten in de mooie hoteltuin (helaas voor ons, zonder zwembad). ’S Avonds hebben we weer heerlijk gegeten.

we staan eventjes stil, werk aan h…
we staan eventjes stil, werk aan …
what a nice view!
echt vanuit de trein!
José voor de trein
we gaan verder per auto
een hert!
lekker wandelen
zoo mooi! We zitten echt op 2000 m…
zoo mooi! We zitten echt op 2000 …
genieten
waterval
aangekomen bij Worlds end
aangekomen bij World's end
maar er is alleen maar mist
echt waar
lekker klimmen en klauteren
zo zien de wandelpaadjes er dus uit