Dag 6, Fietsen door de ruinestad Polonnaruwa

Polonnaruwa Travel Blog

Fietsen in de chaos!

Wat hebben we heerlijk geslapen! Het is zo stil hier, je hoort alleen maar vreemde vogel(?) geluiden. Heerlijk! Na een lekker ontbijtje vertrokken we om 09.00 uur richting de ruïnestad Polonnaruwa. In de middeleeuwen was dit de hoofdstad van Sri Lanka. We kregen hier een gids die ons gelijk vertelde dat het vandaag ontzettend druk is vanwege de Poya-Esala”-dag. Volgens het geloof zoeken alle Singalezen uit heel Sri Lanka belangrijke Boedistische plekken op.   Daarnaast deelt de regering op deze speciale feestdag (die 2 keer per jaar voorkomt)  gratis, ijs, fruit en lunches uit aan de bevolking. Het is inderdaad een gekkenhuis, echt niet normaal!! Honderden, maar dan ook honderden mensen staan hier in de rij voor een ijsje, zo bizar!  Als eerste bezochten we het Archeologisch Museum en kregen we uitleg over de 3 (belangrijkste) koningen die hier vroeger heersten. Ook kregen we maquettes van de ruines te zien, zoals deze er vroeger uit zouden hebben gezien. Heel interessant. De ruïnestad is groot, wel 6 km lang! We gaan het per fiets bezichtigen. Wow, dat is nog een hele onderneming in deze drukke chaos van tuk-tuks, brommers, auto’s, busjes en volgestampte tractorwagens vol Singalezen. Ook moeten we er nog op letten dat we links moeten blijven rijden en rechts ingehaald kunnen worden.  Onze gids fietst moeiteloos zigzaggend overal doorheen. Pfoe wat een gekkenwerk is dit! Ik ben een paar keer bijna de greppel ingedrukt en aangereden door een motor, maar we hebben het overleefd! De ruines van het badhuis, het paleis, de tempels en stoepa’s zijn prachtig! Ze hebben allemaal veel Hindoe-invloeden, wat het heel anders maakt dan de tempels in Thailand. Na de immense drukte (en warmte, pfoe!) zijn we weer teruggefietst naar ons startpunt waar Manoj ons op stond te wachten. We hebben kort een houtsnijwerk fabriekje bezocht en kregen hier uitleg over de verschillende houtsoorten uit Sri Lanka. Mooi om te zien, maar totaal niet onze smaak. Vervolgens hebben we bij een lokaal restaurantje geluncht (en dit keer was de curry wel heel erg heet, hihi). Rond 3 uur ’s middags waren we weer terug bij ons hotel. Tijd om te relaxen bij het zwembad! Er staat hier constant een heerlijke verkoelende wind (waarschijnlijk omdat we hoog op een heuvel zitten). En owja, had ik al vertelt dat het uitzicht geweldig is hier? We kijken uit over een groot meer met daarachter tientallen groene heuvels. Echt supermooi.  Toen ik voor de 2e keer ging zwemmen en me hardop afvroeg of hier nu daadwerkelijk apen zouden zitten (we hadden nog geen1 aap gezien hier), verscheen er ineens een aap op het dak van het hotel! Vet gaaf! En toen kamen er nog 2… en even later nog meer! 1 (brutale!) aap sprong van het dak af en draaide (op nog geen 4 meter afstand van ons) het douchekraantje bij het zwembad open om hier vervolgens water uit te drinken! Vet cool! Na een paar minuten waren er denk ik wel 50 apen, met ook veel baby-aapjes… ahhhhhh! We hebben ons rot gelachen! Wat een brutale beesten zeg! Nadat het hotelpersoneel de apen had weggejaagd en het douchekraantje weer dicht had gedraaid, kwam er na enkele minuten weer een aap die hetzelfde deed. Ook gingen sommige aapjes uit het zwembad drinken en even later (toen wij iets verderop gingen staan) speelden ze wip-wap op de ligbedden  (jumpen dat ze deden!). Hahaha, ze zijn echt zo speels! Constant met elkaar aan het stoeien, achter elkaar aanrennen en aan elkaars staart trekken, prachtig! Wat een heerlijke beesten zijn het! Hoewel ik me kan voorstellen dat het hotelpersoneel er minder blij mee is. Ze slopen van alles en niets is veilig. Op een gegeven moment sprongen ze gewoon achter de zwembadbar en probeerden de koelkast open te maken.

José met de gids
Maar helaas voor de aapjes, deze zat natuurlijk op slot! Na ongeveer een uur gingen ze helaas weer weg.  Inmiddels was het al 6 uur en begon het al te schemeren. Lekker gedoucht en wezen eten. Dit keer geen buffet (waarschijnlijk omdat er zo weinig gasten zijn), maar we mochten a la carte kiezen. Heerlijke kip gegeten. Wat een leuke dag was dit! J

Fietsen in de chaos!
Een van de ruïnes in Polonnaruwa
José met de gids
Het vroegere badhuis van de koning
Stenen plaat met Singalees schrift…
Stenen plaat met Singalees schrif…
Singalezen brengen offerbloemen aa…
Singalezen brengen offerbloemen a…
Mooist bewaard gebleven maansteen …
Mooist bewaard gebleven maansteen…
Mooie Stoepas @ Polonnaruwa
Mooie Stoepa's @ Polonnaruwa
Schuin voor de liggende boeddha @ …
Schuin voor de liggende boeddha @…
uitzicht vanaf onze hotelkamer... …
uitzicht vanaf onze hotelkamer...…
Zooo schattig!
Aapje geniet van uitzicht!
Hoezo brutaal!
Lief!
Zwembadwater is ook lekker!
Ze kwamen steeds dichterbij!
Wat een uitzicht vanaf het zwembad!
Heleboel aapjes in de tuin van het…
Heleboel aapjes in de tuin van he…
Van al die apen ga je zelf ook een…
Van al die apen ga je zelf ook ee…