Onderweg naar Casablanca // On our way to Casablanca

Casablanca Travel Blog

Agrarische markt // Agricultural market

English version can be found below.

Deze dag hadden we weer een lange reisdag voor de boeg dus stonden we allemaal al weer vóór half negen klaar voor vertrek.

Na iets meer dan een uur kwamen we weer op een plek waar een weekmarkt (soek dus) werd gehouden. Daar deze locatie echt “in the middle of nowhere” was stond het hier vol met karren met ezels als op een soort parkeerterrein. Net als gisteren zijn we ook deze keer er even overheen gelopen waarbij het wel opviel dat de aard van deze markt anders was dan die van de dag hiervoor. Hier werden veel meer agrarische dingen verhandeld en vrouwen zag je er dan ook nauwelijks.

Agrarische markt // Agricultural market

Verder ging het langs Safi, waar we een koffiepauze hadden, naar El-Jadida waar uiteindelijk de lunch werd gebruikt. Hoewel er vooraf gebeld was om de bestelling door te geven duurde het na aankomst toch nog zo’n drie kwartier voor de eerste wat te eten kreeg en de laatste kreeg pas de gewenste maaltijd nadat iedereen al zo’n beetje uitgegeten was. Deze restauranteigenaar moest nog een hoop leren als het op efficiëntie aankomt.

Even voorbij El-Jadida gingen we de tolweg op waar we pas in de buurt van Casablanca weer afkwamen dus dat schoot wel lekker op.

Ik heb zelf, over de hele dag gezien, nogal eens zitten knikkebollen daarom is de omgeving een beetje langs mij heengegaan.

Agrarische markt // Agricultural market
Wat ik wel heb meegekregen is het feit dat we langs een mooi stukje kust hebben gereden. Hier en daar waren wat zoutwinplaatsen aangelegd en ook kwamen we langs wat zware industrie wat ik tot nu toe in die land nog niet eerder was tegengekomen. Maar zoals ieder land met industrie heeft ook Marokko deze geplaatst zodat afval en lozingen ook meteen weg zijn (okay, ik ben hier een beetje cynisch maar zo is het vaak wel!).

In de miljoenenstad Casablanca reden we midden in de chaos van de avondspits eerst nog naar het Place Mohammed V waar we even konden uitstappen om een paar foto’s te maken. Dit plein is duidelijk in Franse stijl opgezet, zoals eigenlijk deze hele stad, dat kon je wel duidelijk zien.

Bij aankomst in het hotel namen we nu eerst afscheid van onze chauffeur die ons de afgelopen 10 dagen prima had rondgereden en ook namen we afscheid van de bijrijder die ons aldoor had geholpen met de bagage en die ervoor zorgde dat de bus netjes bleef. Dit ging natuurlijk gepaard met een envelop voor de beide heren.

Agrarische markt // Agricultural market

Nu konden we inchecken en gingen we naar onze kamers om even bij te komen van deze lange reisdag waarna we elkaar weer beneden aantroffen voor een aperitiefje. Het diner was een buffet en dat lieten we ons goed smaken. Ook onze reisleider Hans werd met een speech (en een envelop) bedankt.

Weer terug op de kamer maar eens de tas goed uitpakken en weer inpakken want morgen gaan we weer naar huis en dan moet de bagage weer vliegtuig-proof zijn.

Another long bus-day ahead of us so we were ready to leave at 8.30 am. After about an hour we reached a village (it was so small I am not even sure it has a name) where another market was held.

This was a more agricultural market when we looked at the things that could be bought here. The parking place however was a treat, there were hardly any cars but all was transported on horse/donkey drawn carts.

Next we drove to Safi where we had a coffeebreak and then we moved on towards El-Jadida where we had lunch. Even though the owner of the restaurant had been called to let him know what we would like to eat it still took some two hours before we all had something to eat and drink.

A little further down the road we changed into a toll road which went a lot quicker than the local roads and therefore we got to Casablanca not too late. On our way we passed some places where they harvest salt and there was also some factories. As most countries Morocco too has its factories on the coast (or some alongside rivers) which makes it easy to discharge the waste.

Okay I am a little cynical here but that’s how I feel about it and my own country it not much better on that topic.

Once we reached Casablanca we first went to the Place Mohammed V, even though we arrived here during rush hour which didn’t make it easy to get here. You can notice that the buildings and this square itself have been designed by the French. When we reached the hotel we said goodbye to our driver and his aid (both with a good filled envelope). Now we were ready to check in and after some relaxing we went down to have dinner. During dinner our tourleader was also treated to a speech and an envelope.

Back in the room it was time to re-pack my luggage for tomorrow it all has to be plane-proof again.
Agrarische markt // Agricultural m…
Agrarische markt // Agricultural …
Casablanca Hotels & Accommodations review
Good hotel in Casablanca
This is a very large hotel with an indoor patio that can manage a lot of large groups. The rooms are clean and good however you can see that some mai… read entire review