Bezoek aan de Hassan II moskee in Casablanca // Visiting the Hassan II mosque in Casablanca

Casablanca Travel Blog

English version can be found below.

Ik heb deze nacht heel slecht geslapen. Een paar andere hotelgasten vonden het nodig om te feesten en volgens mij was dat bij mijn kamer in de buurt. Zo’n nacht duurt dan best wel lang.

Normaal gesproken houdt deze reis er hier mee op en gaan de reizigers vanuit het hotel linea recta naar het vliegveld om de ochtendvlucht naar Amsterdam te halen. Bij ons was dat iets anders want wij zouden pas met een middagvlucht teruggaan en daardoor hadden we nog tijd om iets toeristisch te ondernemen.

Na het ontbijt werden we opgepikt door toch weer onze eigen bus (we zouden voor deze dag een andere bus hebben maar die bleek panne te hebben of zo) en reden we naar de Hassan II moskee.

Deze moskee is de op één na grootste moskee in de Islamitische wereld, de grootste staat natuurlijk in Mekka. Tweederde van het complex is boven zee gebouwd en dat is al goed te zien, want hoewel hij pas in 1993 werd geopend zie je toch dat het travertin (materiaal waarmee het is gebouwd) al een beetje aan het verkruimelen is. Travertin kan nu eenmaal niet zo goed tegen zout water. Het lijkt heel veel op marmer maar is toch weer niet hetzelfde, hadden ze nou maar marmer gebruikt. Het onderhoud zal dan ook flink wat kosten en dat zal dan ook wel de reden zijn waarom deze moskee wel te bezichtigen is door toeristen waardoor er het nodige geld binnenkomt voor het onderhoud.

Om 9.00 uur begon de rondleiding maar we waren er ruim op tijd zodat we ook de buitenkant goed konden bekijken. Eenmaal binnen in de moskee moesten we natuurlijk onze schoenen uit doen en kregen we een plastic tasje zodat we de schoenen mee konden nemen. Wat een gigantisch grote ruimte is dat maar ja het moet ook 25.000 gelovigen kunnen bevatten dus dat is nogal wat. Na de moskee zelf, we konden nu de schoenen weer aantrekken, bezochten we ook nog de wasruimtes en de Hamam (= badhuis) waarna de rondleiding was afgelopen.

We waren nog steeds wat vroeg om nu al naar het vliegveld te gaan en dus werd er ook nog in de stad een terrasje gepakt maar rond 11.00 uur was het toch echt tijd om te gaan.

Bij binnenkomst van het vliegveld werd alles en iedereen meteen door de scan gehaald en daarna konden we nog ons restantje Dirhams inwisselen voor Euros. Inchecken was snel gebeurd en ook de douane leverde geen problemen op dus dan is het wachten geblazen. De vlucht zou om 13.40 uur vertrekken wen we waren slechts 5 minuten te laat. De vlucht verliep rustig en daar ik aan het raam zat kon ik heerlijk mijn hoofd tegen de wand van het vliegtuig laten rusten en nog even een tukkie doen.

We landden om 18.

20 uur op Schiphol waar we afscheid namen en ieder zijn/haar weg naar huis op ging pakken. Ik werd opgehaald door mijn zus en het eerste wat ik wilde drinken was een lekker bakje zwarte thee.

I didn’t sleep very good this last night here in Morocco. Some other hotel guests were having a party during the entire night and I guess they were not too far away from my room.

During other occurrences of this journey it mostly ends here where the group has to rush towards the airport to catch the next plane home. We however were scheduled to fly later in the afternoon so we had enough time to visit the Hassan II mosque.

This is the second largest mosque in the world (the largest one of course is in Mecca). Two thirds of the building is built above sea which although it only opened its doors in 1993 you can already see that the material they use is not strong enough to deal with the salt air. The stone is crumbling. This is probably why this is the only mosque in Morocco that is open for non-muslim visitors because they can use the entry fee to maintain the building as best as they can.

The tour inside the mosque started at 9 am and until that time we took the opportunity to walk around it and watch the beautiful mosaics and other decorations on the outside. Once we were inside we were given plastic bags for our shoes else we were not allowed to enter the mosque. This place is huge, it can contain 25,000 believers which is quite something. After the mosque itself we could put our shoes back on again and next we were shown around the washing spaces and the Hamam (=bathhouse) after which the tour was concluded.

We still had some time to spend and we went into the city to have some coffee or tea on a terrace after which we really had to start moving. At the airport everything and everyone was scanned upon entering the building. After this we could change our remaining dirhams into euros. Checking in was not a great deal and once we were passed the customs we had to wait for our flight to start boarding. We left only 5 minutes late which is not bad at all. The flight itself was easy and since I was sitting in the window seat I could put my head against the window and try to get some sleep.

At Schiphol my sister picked me up and the first thing I did was taking a nice cup of black tea for that is something that is really not too easy to get in Morocco.

It was a great vacation.