Michiel leeft nog

La Paz Travel Blog

De volgende dag nemen we de bus terug naar La Paz. We hebben besloten om die van negen uur te nemen, maar zoals in Bolivia al geen verrassing meer is, die rijdt niet. Daar komen we achter om kwart voor acht juist als de bus van acht uur gereed is om te vertrekken. Met het ontbijt van het hotel in de hand stappen we in. Uiteindelijk hadden we net zo goed de bus van tien uur kunnen nemen, want de bus stopt werkelijk overal. En overal stappen er meer mensen in als uit en al snel is het weer net veevervoer. Vooral de lucht doet dat weer vermoeden. Maar goed alles went en uiteindelijk wil je toch naar La Paz, en bij voorkeur niet lopend! In La Paz aangekomen worden we afgezet bij een hoog gelegen busstation in plaats van in het centrum. Lichtelijk geïrriteerd zoeken we naar een taxi, maar al snel blijkt dat we vlakbij de grote markt van La Paz zijn afgezet. We besluiten, al lopend bergafwaarts wat toch altijd makkelijker is, een kijkje te nemen. Dit blijkt een goed besluit te zijn want het verkeer staat hier werkelijk potdicht. En dit komt niet alleen door de markt, want in het centrum aangekomen blijkt er een carnavalachtig feest bezig te zijn. Het schijnt de opening van het nieuwe studentenjaar te zijn en het is een optocht van bontgekleurde en versierde studenten die allen hun eigen dans showen. Maar op dit moment zijn we daar niet erg geïnteresseerd in want we willen eerst Michiel opzoeken om te kijken of hij zijn racekak heeft overleefd. Gelukkig is dit het geval en we brengen de rest van de dag door op souvenirjacht. Echt succesvol zijn we niet maar we zien in ieder geval ook nog wat van het feest.

De volgende ochtend zijn we al weer vroeg uit de veren, niet dat we plannen hebben, maar Marianne gaat ons dan nu toch definitief verlaten. Gisteren heeft ze een hikingtocht naar Coroico geboekt (ja daar zijn wij naartoe gefietst) en ze moet al om 0830 uur gereed staan. We zullen haar missen, want we zijn toch drie weken met haar rondgereisd (hadden we het anders wel met zijn tweeën gered, we zullen het nooit weten) Eigenlijk begint vanaf dit moment ons terugreis want er staan geen activiteiten meer op het programma en het wachten is feitelijk op de terugreis. Deze dag brengen we dan ook slenterend in La Paz door en voor de televisie in het hotel waarop de finale van de Copa America wordt uitgezonden. Niet bijster boeiend maar toch zeker een zeer relaxte dag. ’s Avond nemen we het vliegtuig naar Santa Cruz waar we een nacht en een dag verblijven.