3 weken in de filipijnen

Bohol Travel Blog

Zo dat heeft weer even geduurd, excuses..
Maargoed even in vogelvlucht wat ik de laatste 3 weken gedaan heb in de fillipijnen.
Op de vlucht vanuit Borneo zat ik naast Marc, een 47-jarige Canadees die toevallig ook Baguio als eerste stop had. Met hem samen in een jeepney gesprongen (11 pesos ipv de 420 pesos die de taxis vragen..kassa) en de bus naar Baguio genomen. Daar aangekomen was het ongeveer middernacht en hadden we de volgende nachtbus naar Banaue gemist. Toen maar een nachtje in Baguio gebleven wat achteraf helemaal niet vervelend was. In de stad en dagje rondgehangen en de sights gezien. Leuke markt, leuke parken en prima voedsel..toch maar na een dag de bus naar Banaue genomen om de rijstterassen te bekijken.
Om 5 uur 'sochtends aangekomen en de zon op zien komen over de terassen vanuit ons hostel. paar uurtjes geslapen, ontbeten en toen de hele rest van de dag door de terassen gelopen. Echt geweldig uitzicht overal en overall een prima dagje. savonds de kroeg inggegaan met 3 meiden die in hetzelfde hostel zaten en daar gebleven tot al het bier op was..
Volgende ochtend een jeepney (combinatie van jeep en taxi) genomen naar de kruising met Batad, waar de rijstterassen nog beter waren. We moesten ongeveer een uur lopen met alle bagage om in het dorpje te komen maar daar aangekomen was dat het helemaal waard. Als je bedenkt dat de locals die terassen 2000 jaar geleden hebben aangelegd is dat verdomt indrukwekkend!
In Batad zijn we 2 nachten gebleven en we hebben flink wat treks gedaan in 't gebied. Daarna ben ik in m'n eentje doorgegaan naar Sagada waar ze prachtige natuur hebben en het stikt van de hangende doodskisten en grotten. Het eten was ook fantastisch, nog een reden om te gaan! Ik ben 2 dagen in Sagada gebleven voordat ik de nachtbus heb genomen naar Manila.
Om 4 uur 'snachts kwam ik aan in de hoofdstad. Tegen half 5 was ik in het gebied waar de meeste hostels zitten. Maar aangezien die mensen erop stonden dat ik een volle nacht zou betalen van 5 uur tot 12 uur 'smiddags heb ik m'n tas gedropt in de Starbucks en ben ik een goede volle dag door Manilla gaan touren. Dat viel uiteindelijk wat tegen. Om 3 uur 'smiddags had ik alles wel gezien en was ik al behoorlijk zat van alle zwervers, uitlaatgassen en westerse mannen met fillipijnse prostituees..niet echt mijn spot.
Daarom dezelfde avond nog de nachtbus genomen naar Naga, maar toen daar 'snachts geen enkel hotel meer plek had ben ik snachts direct doorgegaan naar Legaspi.
Een dag totaal niks gedaan en gechilled in m'n hostel. De volgende ochtend de bus genomen naar Bohol waar je kan snorkelen met walvishaaien.
Dat was echt een van de hoogtepunten van mn trip tot nu toe. De grootste vis die we gezien hebben was zo'n 14 meter..en dat is GROOT! Helemaal als je er zo'n 1 meter vandaan zwemt..
In Bohol Marc weer tegengekomen, met hem een avondje de kroeg in geweest in Legaspi en de volgende ochtend had ik een vlucht geboekt via Manila naar Tagbilaran.
Wegens het slechte weer kon m'n vliegtuig echter niet landen in Tagbilaran, daarom moest ik naar Cebu en vanuit daar met de boot. Op het vliegveld twee Nederlanders ontmoet die in hetzelfde schuitje zaten dus samen met hun gereist naar Tagbilaran. Daar aangekomen heb ik direct een motor gehuurd en ben ik naar het binnenland van het eiland gegaan omdat ik had gehoord van een goed hostel in Loboc.
De trip naar het guesthouse toe was redelijk kut. In het donker, op de motor, met rugzak, in de regen, zonder wegenkaart. Maargoed na een paar keer verkeerd rijden en de weg vragen kwam ik uiteindelijk om half 9 aan in Nuts Huts. Wordt gerunt door een Belgisch stel en is het beste guesthouse waar ik tot nu toe verbleven ben. In de middle of nowhere, in de jungle aan een rivier. Het eten is geweldig (ze hebben echte KAAS en WIJN..mensen wat een genot). Dus..dat is dikke prima en ik ben een weekje blijven hangen. Veel tijd doorgebracht met de Franse Ben. Met hem op de motor het eiland rondgetoured, wat gedoken en gister heb ik een soort bungeejump gedaan in Danau..allemaal geweldig en heb een prima tijd gehad.
Morgen check ik uit en pak ik de boot terug naar Cebu City. Vanuit daar vlieg ik tegen 16:00 naar Manilla, en dan door naar Ho Chi Minh (Saigon) in Vietnam. Kom ik tegen middernacht aan..en dan zien we wel weer!
Nou  dat was een heel verhaal..ik weet zeker dat ik de helft vergeet te vertellen maargoed de hele verhalen horen jullie wel als ik volgend jaar terugkom :D
Groeten!
marcensaskia says:
Klinkt weer goed broer! Mooi dat je zo van de kaas hebt genoten: dat zijn de eerste tekenen dat je weer terug wilt naar de Hollandse kaas :)

De "bungee" in Bohol lijkt me ook geweldig. Enjoy Vietnam.
Posted on: Mar 11, 2010
Bohol Hotels & Accommodations review
Great place! Great location, food and staff. Best place in Bohol! Don't forget to try the icecream with rum raisins and the banana fritters!! P.s. t… read entire review