AsiaChinaZangmu

Zangmu

Zangmu Travel Blog

Dag 26  [Rongbuk (Mount Everest) - Zangmu]:
Ondanks onze kamer met uitzicht op de Mount Everest is zij deze vroege ochtend niet te zien. We hoopte op een glimp bij zonsopkomst.
Nog even proberen te slapen en rond 7:00 uur toch maar opgestaan. Tijdens het ontbijt verdween langzaam alle bewolking en hebben we ruimschoots van 's-werelds hoogste berg (8848m) kunnen genieten. Machtig!!!
In de ochtend zijn we verder gereden naar Zangmu. In dit grensplaatsje gaan we overnachten. Dit is de laatste stop in Tibet en dan door naar Kathmandu in Nepal.
De reis is onvergetelijk geworden. We hebben ons zo geërgerd aan onze chauffeur dat hij nu minder fooi van ons krijgt. Wat een eikel zeg! Rijden met de telefoon in zijn hand terwijl het regent op een berghelling!

De weg die we reden is deels verhard en deels onverhard. Er was zelfs nog een deel in de maak: dit deel was dus onberijdbaar. Dat betekend in China dat je of omrijdt of wacht totdat de weg weer geopend wordt. De eerste opstopping was erg lachwekkend. We reden om de werkzaamheden heen in drassig gebied (langs een rivier). Bij de eerste waterloop ging het goed, hier reden we goed doorheen, maar bij de tweede waterloop kwamen we niet ver. Hier zat aan landcruiser al vast in de modder en die kwam er met geen mogelijkheid uit. De werklui hielpen ze niet: zij liepen door en gingen gewoon aan het werk. Na 2 uur kijken en discussiëren, besloten onze chauffeurs en de gids om terug te gaan en dus de waterloop niet over te steken. Gelukkig dat we dat deden, want er was in de tussentijd een opgang gemaakt door andere werklui, zodat we alsnog de weg op konden gaan. Maar voordat we er kwamen, reden 3 van de 4 landcruisers zich vast in de waterloop. Stelletje sukkels! Ze reden veel te langzaam de waterloop in. Maar na gesleep konden we verder. De helling op, naar de weg. Maar... dit gaat niet zomaar: daar moet je wel voor betalen! De werklui hebben de helling niet voor niets gemaakt. Per landcruiser 40 Yuan (ca. € 4,00). We hebben natuurlijk betaald, anders hadden we er nu nog gestaan.
De rit ging verder goed. Mooie natuur gezien op maar liefst 5000 meter hoogte. Zoals men zegt: het dak van de wereld.
Na Nyalam gingen we dalen en kwamen we in een totaal andere wereld. Hier waren de bergen groen en erg mooi. Van de bergtoppen kwamen veel watervallen! Onbeschrijfelijk mooi. Van droogte zo ineens naar vochtige en beboste bergen!
Op deze berg waren ook werkzaamheden. Dat wisten we van te voren. We wisten ook dat tot ongeveer 19.00 uur de weg dicht zou zijn. Maar helaas duurde dit wat langer. De gids was naar de beveiliging gegaan (alweer het leger) met een verhaal dat er iemand ziek was van ons en dat we echt zo snel mogelijk door moesten. Na betaling aan het leger (weer 40 Yuan per landcruiser) mochten we 2 uur later door: hoezo corrupte bende? Echt ongelooflijk maar waar.
In Zangmu kwamen we in de regen aan. Zangmu is een stadje (geen mooi stadje hoor) gebouwd aan de berghelling. Langs de weg van Zangmu (van boven tot aan beneden het dorp) stonden ontelbaar veel vrachtwagens die vanuit Nepal wachten op transport. Het hotel lag onderaan, dus de hele rit zagen we alleen maar vrachtwagens, vrachtwagens en nog eens vrachtwagens.
Het hotel was ook niet het beste, erg vies. Dit was tot nu toe nog steeds meegevallen, maar dit hotel was het toppunt. Gelukkig voor ons dat we er alleen maar waren om te slapen (in een bed waarvan de lakens niet verschoond waren en de haren van de vorige slaper er nog in lagen...)