Kathmandu

Kathmandu Travel Blog

Dag 27  [Zangmu - Kathmandu]:
Vanochtend vertrokken uit Zangmu. Blij dat we weg zijn uit dit hotel, maar wel lekker geslapen => dit komt omdat het op 2300m hoogte ligt en er weer voldoende zuurstof aanwezig is.
We gaan naar de grens met Nepal dat op 20 minuten rijden ligt. We rijden nog een laatste stuk met de chauffeurs en gids, en nemen bij de grens afscheid van hen.
Bij de grens moesten we wachten totdat deze open ging. Om 10:00 uur gingen de deuren open en mochten we in de rij gaan staan. Alles werd nauwkeurig gecontroleerd. Alle tassen werden onderste boven gehaald. Ook alle boeken werden doorgebladerd. Zo vond men in een boek van een van de reisgenoten een foto van de Dalai Lama. Dit boek werd ingenomen... Maarten had het boek "Seven years in Tibet" bij zich met foto's en voorwoord van de Dalai Lama. Opmerkelijk genoeg mocht dit boek wel door. De grenswachter heeft dit gelukkig niet gezien, anders waren ook wij een boek armer geweest.
Na meer dan een uur waren we eindelijk allemaal door de Chinese-grenscontrole en mochten we lopend de "Bridge of Freedom" over naar Nepal. Bij de Nepalese grenspost moesten we weer papieren invullen en werden we gecontroleerd op Mexicaanse griep. Dit gebeurde op een nogal ouderwetse manier: een thermometer onder de oksel... erg betrouwbare meting dus.
De klok moesten we hier 2 uur en 15 minuten terug zetten. Het was nu rond half tien.
De lunch hebben we in een klein dorpje gegeten, een echt Nepalees gerecht: Dal bhaat. Dit was best wel lekker. Na ongeveer 2 uur kwamen we eindelijk aan in Kathmandu. Wat is dit een drukke stad zeg!! Overal verkeer, en door elkaar heen. De vrouwen gekleed in gekleurde kleding, doet een beetje Indiaas aan. Erg mooi. Het was goed te zien dat Kathmandu vroeger een bekend stadje was voor Hippies. De winkeltjes verkopen nog steeds veel kleding in die stijl en er is ons meerdere malen marihuana of wiet aangeboden.
Op de weg naar Kathmandu hoopte Gascha stiekem dat we in een luxe hotel zouden komen: een goede douche met warm water. En waar belanden we: in een voormalig paleis van een koning! Ha... geweldig! Zachte bedden en een fantastische douche.
's-Middags zijn we met z'n tweetjes Kathmandu in gegaan. Door de Tamel (de winkelwijk van Kathmandu) en toen naar Durbar Square. Een plein met veel tempels. We dachten dat dit een afgesloten terrein was. Nou... het verkeer ging hier gewoon doorheen. Je moest als voetganger dus oppassen dat je niet overreden werd. Was wel erg bijzonder. Gascha vond dit geen mooi plein. Alles was vies en de gebouwen/tempels waren niet mooi. Zij had het snel bekeken. Maarten vond het daar en tegen wel aardig interessant en leuk.
Die nacht hebben we heerlijk in een groot schoon bed geslapen.

Dag 28  [Kathmandu]:
Met de taxi naar Bouddha geweest. Een grote stoepa met daaromheen nog een paar tempels/kloosters. Deze konden we bezichtigen. Voor het eerst moesten we hier de schoenen uit doen (zoals het eigenlijk hoort). Op dit plein waren rondom souvenirwinkeltjes. Dit was een leuk pleintje. Lekker rustig en geen verkeer.
Hierna zijn we doorgelopen naar de rivier waar de lijkverbrandingen plaatsvinden. Op weg daar naar toe kom je veel aapjes tegen. Dit is erg bekend in Kathmandu. Wel raar dat die aapjes hier leven. Ze zijn agressief, dus je moet ervoor zorgen dat je geen eten in je hand hebt. Op het moment dat wij op de plek van de lijkverbrandingen aankwamen was er een lijk in brand. Op een plaatsje ernaast waren ze net de laatste resten aan het schoon vegen, de rivier in. Dit was heel apart om dit zo te zien. Alles wordt na de verbranding in de rivier gegooid. De bezem waarmee ze alles wegvegen, zelfs de kleding van de veger gaat de rivier in. Het bijzondere van dit is, dat naast deze lijkverbrandingen de kinderen gewoon aan het zwemmen waren in die rivier. Sommige vrouwen waren hierin zelfs de was aan het doen. Tussendoor zag je de offers in de rivier drijven (voornamelijk bloemen), en het afval dreef er tussendoor. Heerlijk water dus om in te zwemmen.
's-Avonds voor het laatst gegeten met de hele groep. Was erg gezellig.

Dag 29  [Kathmandu - Amsterdam]:
Vandaag de laatste dag.. helaas...
We vertrokken om 11.00 naar het vliegveld in Kathmandu. Hier moesten we wachten tot 14.00 uur voordat het vliegtuig vertrok naar Delhi. De tijd ging gelukkig wel snel, ondanks dat er maar 4 winkeltjes waren. Om 14.45 vertrokken we dan. Om ong. 16.00 uur (plaatselijke tijd) kwamen we aan in Delhi. Hier moesten we wachten tot 02.40, want dan pas vertrok het vliegtuig naar Heathrow. Bij aankomst in Delhi moesten we ons melden bij de transit balie. Ze moeten van iedereen weten met welk vliegtuigmaatschappij we vlogen en wat het nummer van je bagagelabel was. Dit noteerden (ja ja met pen en papier!) ze op een lijst. Daarna werden we naar de wachtruimte gebracht. En hier konden we wachten tot ong. 01.00 uur. We hadden gelukkig ligstoelen gevonden. Wel lekker hoor. Gascha zat naast een vrouw die van oorsprong uit Afghanistan kwam. Met haar heeft ze lang gepraat over de oorlog en de Taliban. De vrouw woonde al 10 jaar niet meer in Afghanistan, maar in Finland. Daar was zij met haar gezin naar toe gevlucht.
Na wat gepraat en wat lezen, kwam om ongeveer 23.00 uur een vrouw onze paspoorten ophalen. Wat ze ermee ging doen, geen idee. Maar dat hoorden we later wel weer. Ongeveer 1,5 uur later kwam ze terug en moesten we mee. Ze leidde ons naar onze bagage. Ja hoor... ze hadden dus onze bagage uit het vliegtuig gehaald en deze werden omgelabeld. Vandaar dat ze bij aankomst van ons het vliegtuigmaatschappij en labelnummers nodig hadden. Wat een systeem! We moesten onze tassen identificeren. En we kregen direct onze paspoorten terug. Hierna door de laatste controles en nog even wachten totdat we konden instappen. Om 02.40 vertokken we naar Heathrow. Een vlucht van 8 uur. Maarten heeft tijdens deze vlucht aardig kunnen slapen, Gascha maar ongeveer 3 uur.

Dag 30  [Heathrow - Amsterdam]:
Om 06.45 uur (plaatselijke tijd) geland. Op Heathrow moesten we onze handbagage weer door de scan halen. En ja hoor. We hadden parfum gekocht op Delhi. Er zat een flesje in van 125 ml. Dat is 25 ml teveel. Ondanks dat het in een gesealde tas zat mochten we dit niet meenemen in onze handbagage. We moesten dus een tas inchecken. Wij naar een andere balie. Het moest wel snel gebeuren want we hadden maar een uurtje: om 08.10 ging de gate dicht. Maarten probeerde de vrouw om te praten en haar te overtuigen dat we de flesjes mee mochten nemen: alles was namelijk gezegeld in Delhi. Maar nee... deze Britse vrouw bleef stijf: we mochten dit niet meenemen in onze handbagage. Dus we moesten of het flesje achterlaten of 35 pond betalen. Maarten heeft toen maar betaald (na heel veel denkwerk en twijfel). De tas werd gelabeld en wij moesten snel lopen naar de gate om in te stappen. We waren gelukkig op tijd.
De vlucht duurde maar een uurtje. Aangekomen op Schiphol werd Gascha omgeroepen dat zij zich moest melden bij een balie. Wij wisten genoeg: de tas was er nog niet. En dit bleek ook te kloppen. De rugzak met de parfum was niet meegekomen met onze vlucht. Deze zou vandaag wel aankomen, maar dan met een andere vlucht en zou dan morgen thuis worden afgeleverd.
We hebben de trein gepakt en na 30 uur reizen kwamen we vermoeid weer thuis aan.
Dezelfde dag nog werd Gascha gebeld dat de rugzak was aangekomen. De volgende middag om 14.00 was de tas er ook.

sylviandavid says:
I could catch a few words.... wonderful trip....