Quito

Quito Travel Blog

Vanuit een warmer Quito. Hoewel Quito op 2850 meter hoogte ligt is het er weer een paar graden warmer (circa 23 graden) dan het op 1800 meter hoogte gelegen Baños. Het eerste dat mij verder opviel was het verschil met de rest van Ecuador...maar daarover later meer.

27-7-2009 Baños - Quito (Mariscal Sucre)
Vanmorgen al vroeg naar Quito. Om 7 uur probeer ik de bus te halen, maar die rijdt  net weg (5 minten voor tijd). Volgende gaat al weer om 7:30 uur, dus het wachten blijft beperkt.
Het is 3,5 uur naar Quito en we rijden via een goede weg, de Panamerica. Dat is de weg die bijna heel Noord- en Zuid amerika verbindt. Rond 11 uur stopt de bus. Het lijkt op een luchthaven zo luxe. Natuurstenen vloer, veel witte en glazen wanden.
Het blijkt het nieuwe busstation Sur te zijn. Dit ligt echter weer verder van Mariscal Sucre dan ik eerder dacht, maar er zijn twee mogelijkheden om er te komen. De trolleybus (geavanceerd systeem met vrije busbanen, maar zit steeds stampvol), of de taxi. Ik besluit het laatste. Kost me wel 8 usd maarja nu maar eens voor gemak kiezen. Gezien het tijdstip zijn er ook weinig files te verwachten.
In de wijk Mariscal Sucre aangekomen probeer ik een leuk hotel, maar dat blijkt alleen vandaag beschikbaar. Dan besluit ik eerst de 175 usd op te halen bij touroffice Happy Gringo. Dat had ik nog tegoed vanwege de omzetting van mijn boottrip op de Galapagos. Ik boek er voor overmorgen meteen ook een moutainbike downhill tour vanaf vulkaan Cotapaxi. Helaas bieden ze geen 2 daagse toers aan.
La Bocca del Lomo: the restaurant I love
Als ik niet veel later in Cayman Hotel een plek heb gevonden is het tijd voor lunch.
Nou in Mariscal Sucre geen gezoek naar goede restaurants. Dit stadsdeel is hipper dan veel Nederlandse steden. In de zon op het terras van bar lounge Q wordt het een Jamon Serrano met meloen, sla en een basamico. En Camarones al Ajillo. En een heerlijke Chardonney. Genieten!

De rest van de middag loop ik rond in Mariscal Sucre en zie de vele bars, discotheken, restaurants, Hostels en winkels geent op de toeristen. Alles voor de toerist bij de hand.
Wat me opvalt is dat veel mensen met een personal gids door de stad lopen. Ook is alles hier van een luxe die je in de rest van Ecudor niet tegenkomt. Dus geen plastic meer om stoelen en lampen om het te beschermen.
Maar hier toont men hoe het er uitziet. En veel trendyer allemaal.
Eindelijk kan ik ook een regenjack kopen. Wel prijzig voor hier, maarja de dollar staat zo laag t.o.v. de euro dat het ook nu goedkoop is ten opzichte van Nederland. Bovendien moet ik overmorgen op 4500 meter hoogte wel wat meer wind- en regendichtekleding hebben tijdens de mountainbike tocht.

´s-avonds naar La Bocca del Lomo. Helemaal een hippe tent. Het is een oud koloniaal huis dat omkleed is met een soort glazen kas. In de kas veel, heel veel kleur. De verlichting is met gekleurde vogelkooitjes en er is ook veel glitter gebruikt. Goede muziek. Het eten....tsja overheerlijk. De gerechten zijn fusion. Ik neem als hoofdgerecht een pannetje met een crepe met daarin fijn gesneden kip in een thaise marinade, Yucca en pepers.
Verzin deze combi maar. Maar hier staan ze op de kaart.
Vandaag echt heerlijk gegeten en dat is misschien wel 2x zo duur, maarja dan kost het nog maar 20 usd.

28-7-2009 Quito - Old City
Vanmorgen te laat voor het ontbijt. Dat mocht maar tot 9 uur, terwijl ik om 9:15 uur beneden stond. Gelukkig was er nog wat te regelen.
Vandaag staat de oude stad op het programma. Omdat alles niet zo ver van elkaar ligt besluit ik om het stuk te lopen.
Als eerste kom ik bij Museo Banco Central. Dit zou een van de beste musea van het land zijn, maar helaas wordt de helft van de collectie omgebouwd en is dus niet toegankelijk. Ik besluit toch naar binnen te gaan en zie veel archeologische schatten van allerlei tijden.
Ook allerlei oude religieuze schilderijen. Op een kaart zie ik dat Ecuador voor een heel groot gedeelte als Nederlandse kolonie stond aangegeven. Ik vraag me af of dit geen foutje is...in elk geval is er dan bijzonder weinig achter gebleven van onze cultuur.

Op weg naar de oude stad wil ik door het park La Alameda, maar dat blijkt ook gesloten voor groot onderhoud. Het blijkt de voorbode van nog meer gesloten dingen (twee musea die ik wilde bezoeken). In een internetcafe nog even gekeken of er nog nieuws was in verband met de verkoop van mijn huis. Het koopcontract is binnen. Dat wil ik zo snel mogelijk getekend hebben, dus ter plekke maar gecontroleerd.

In de oude stad veel koloniale, art-deco gebouwen. En door het eenrichtingsverkeer in alle straten loopt het verkkeer ook nog redelijk door.
Ik loop langs Tetro Sucre en Monastry San Agustin. Rond de middag kom ik aan bij Plaza Grande. Hier staat ook het koninklijk paleis (helaas met een lange rij wachtenden) en een cathedraal. Ik besluit in een typische kiptent niet ver van het plein een lunch te nemen.
Ik vervolg de weg, richting Plaza San Fransisco met de daaraan gelegen Monastry San Fransisco en La Compania de Jesus. Vanaf het plein is er een goed zicht op de berg El Yavirac met een groot beeld van een engel: La Virgin de Quito. De berg op is te gevaarlijk ivm kans om overvallen te worden. Dus ik ga via plaza Santo Domingo en een straatje met allemaal vlaggen en kunstwinkeltjes terug richting hotel.

Terug in het hotel even relaxt en daarna Indiaas gegeten. Heerlijk Pollo Masala, Aloo Goby en natuurlijk met Naanbrood.
La Bocca del Lomo: the restaurant …
La Bocca del Lomo: the restaurant…
Chicken with rice and beans, the …
All are watching the soccermatch f…
All are watching the soccermatch …
Quito Hotels & Accommodations review
Perfect location in center Mariscal Sucre
It's just 5 minutes walk from the center of Mariscal Sucre's Plaza Foch, where the trendy bars and restaurants are. The hotel has some nice rooms, … read entire review
Quito Restaurants, Cafes & Food review
trendy restaurant that serves great fusion kitchen
You pay 20-25 usd per person but you have a experience in this trendy designer restaurant. Birdscages are transferred to lamps, color is added eveywh… read entire review
Best place for outside lunch at the square
great for a lunch on the terras. Or a good dinner in the evening. Good music, trendy interior, tasty food and the best streetview on the square. w… read entire review