Banos

Banos Travel Blog

The main street in Banos

24-7-2009 Riobamba - Banos
Vandaag met frisse moed opgestaan. Ik ontbijt met het gisteren gekochte stokbrood. Is helaas niet zo knapperig meer, maar de smaak blijft prima. Rond half negen loop ik richting het Oriente busstation. Vlakbij het busstation stop ik nog om mijn email te checken. Immers eergisteren heb ik nog een laatste tegenbod gedaan voor de verkoop van mijn huis. Gisteren was zo´n baaldag dat ik niet meer durfde te kijken. Het aanbod blijkt geaccepteerd! In nog geen 6 weken heb ik mijn appartement in Delft verkocht voor de prijs die ik er voor wilde hebben! Ook gaat de levering al snel na de oplevering van mijn appartement.   De Banos express blijkt helaas een omweg te nemen via Ambato, maar in 2 uur (ipv 1 uur via een bergweg) ben ik in Banos.

Vanaf het busstation naar het hotel loop ik langs de Mercado. Er liggen heel veel marmotten met hun poten wijd op de barbeque. Cuy heet dat hier. Aangezien ik het al eens gehad heb laat ik dit als lunch voorbij gaan. Maar het ziet er wel mooi gebraden uit. Het plaatsje ziet er wel veel leuker uit dan Riobamba, maar dit is wel weer een echt toeristen plaatsje. Overal restaurantjes, cafes en touroffices. Helaas kan ik niet in een b&b annex winebar, want hij heeft alleen plaats voor 1 nacht. Er komt een groep die al maanden geleden heeft geboekt (wordt vervolgd). Ik besluit naar een hostel er tegenover te gaan met hangmatten op het balkon.    Voor morgen boek ik een halve dag raften op Rio Pastaza. Dat stond echt al heel lang op mijn lijst om eens te gaan doen, maar steeds kwam het er niet van.
BBQ Cuy
 Nu moet het er van komen! Vanwege een verkoudheid die nu bijna over is ben ik nog niet 100%, maar hopelijk ben ik morgen fitter voor het raften. De rest van de middag wandel ik wat rond in het plaatsje. En vanwege de regen neem ik de gelegenheid weer eens een stuk reisverslag te maken. In het plaatsje beland ik zowaar bij een zwitsers restaurant (www.swiss-bistro.com) en de sfeer en het eten is er geweldig!

25-7-2009 Banos - rafting Rio Pastaza
Vandaag om 9 uur verzamelen bij Adventure Equatorland (www.adventureequatorland.com). Gisteren hadden zich 9 mensen voor het raften aangemeld.
Maar vandaag bleek het een groep van 15 mensen te zijn, allerlei nationaliteiten. Totaal 4 rubberboten. We krijgen een wetsuit, helm en schoenen. Daarna stappen we in een soort omgebouwde vrachtwagen met (veel te krappe) bankjes waarmee iedereen wordt vervoerd. We rijden richting Puyo en zien onderweg een aantal grote watervallen.   Als we bij de rivier zijn aangekomen volgt een instructie. We gaan een klasse IV raft doen (bron Wikipedia: Class 4: Whitewater, medium waves, maybe rocks, maybe a considerable drop, sharp maneuvers may be needed. Skill Level: Whitewater Experience). Dat betekent in elk geval wat spectakel. Er worden groepjes gevormd van vijf + een gids. Omdat er weinig mannen waren, zit ik samen met een Deen voorin de boot. Dat is natuurlijk wel de meest spectaculaire plek.
Na het droog varen volgt het nat varen... En nat worden we al snel. Al is het maar door de douche onder een waterval. Dan gaan we echt het wilde water op. Het eerste stuk gaat prima, maar we blijven wat uit de meest ruwe stukken. Dan volgen een aantal heftige stukken. Plots volgt er een wel erg heftige golf en liggen er vier uit de boot. Alleen de twee achterin de boot zitten er nog in. We waren bijna omgegaan. Snel zwem ik richting boot en grijp ik het koord rond de rubberboot. Ik wordt er meteen ingetrokken en erna worden ook de andere drie weer aan boord geholpen. Aan boord moeten we meteen weer door, want de volgende golvenreeks volgt al weer. Het is een geweldige ervaring! Golf na golf volgt en het gaat best goed. Natuurlijk wel steeds een fikse golf in je gezicht, maarja dat hoort erbij.
Ineens volgt het commando om in de boot te gaan zitten. Meestal betekend dat een erg heftige golf. Nu liggen we ineens stil... bovenop een grote vlakke rots:-) Maarja, daar moeten we wel weer af. De gids trekt de boot naar de zijkant en dan glijden we weer wat. Hij jumpt erin en we gaan weer. Tsja er volgen nog wat goede stukken, maar het is natuurlijk weer veel te snel over. Vlak voor het meest heftige stuk van klasse V-VI stappen we aan land. Helaas, want ik had nog best even door gewild. Maar de klasses V en VI zijn toch meer voor ervaren rafters.   We gaan met zijn allen lunchen in een restaurant en daarna terug naar Banos. Daar zijn we rond 15:30 uur weer terug. Omkleden en lekker opwarmen in de hangmat op het balkon, want het is zowaar zonnig geworden.   Het lijkt wel of ik hier in Banos mijn ´to do´-lijstje kan afwerken.
Canyoning staat daar ook al even op. Morgenochtend ga ik een ochtend langs touwen, glijdend en klauterend 3 watervallen afdalen. Cool! Een voorproefje is te zien op het filmpje op Youtube. Het lijkt of alle goede dingen ineens komen, want vandaag heb ik ook eindelijk een goede steak in ... de Zwitserse bistro. Als ik langs het cafe straatje loop is het druk en gezellig. Eindelijk ben ik eens op een goede plek voor de zaterdagavond. Wel verbaas ik mij over de veewagens die langs rijden en vervolgens een schuif openmaken. Er stappen vaak meerdere mensen uit die in het donker in de afgesloten laadbak opgesloten hebben gezeten. Bijzonder...

26-7-2009 Banos - canyoning
Om 8 uur stap ik naar buiten en struikel bijna over een TV camera. Nederlanders.
From Youtube: Canyoning Banos
Ze maken opnames van het b&b waar ik gisteren maar 1 dag kon blijven. Even dacht ik Floortje Dessing gespot te hebben. Maar geen tijd, om 8 uur moet ik met de mountainbike naar Rio Blanco. Het is een half uurtje en veel bergaf. Daarna wachten op de anderen voor het Canyoning. Met een busje rijden we zo´n 10 minten de bergen (en jungle) in. Omkleden bij een berghut en vervolgens stijl omhoog de berg op. Gelukkig duurt het niet te lang en we zijn al snel bij de eerste waterval. Een korte uitleg over de touwen etc en we gaan naar beneden. Ik mag als eerste. Het is bijna vertikaal naar beneden en de waterval geeft best veel kracht. Aan de touwen daal ik af. Onderaan een douche in de waterval:-) Gelukkig zijn we maar met een klein groepje van 3 en een gids. Dat scheelt in het wachten.
The swing: jump on a rope
Wel kun je even genieten van de omgeving, lianen, bloemen, en heel veel groen. De watervallen hebben diepe kloven gemaakt in de berg en daarin dalen wij af. Erg gave ervaring!   Als we helemaal beneden zijn is het omkleden en vervolg ik mijn weg met de moutainbike. Op de weg richting Puyo passeer je wel 10 watervallen. Niet allemaal even bijzonder, maar best aardig om met de moutainbike langs te rijden. Gelukkig is het veel downhill, want anders had ik het echt niet zo lang volgehouden. Onderweg is een restuarant en een forelkwekerij. Ik besluit daar te gaan kijken. Het is luchtijd dus een forel kan er naar alle ´arbeid´ wel in. Maar dan moet je hem eerst zelf vangen. Er staan hengels bij een forellenbak en zodra je een hengel met aas erin gooit heb je al beet.
The valley to Puyo
Nog geen 15 minuten later ligt de forel prima gebakken op mijn bord. Dat is nog eens vers en dat proef je ook.   Ik rij nog een aantal kilometer door totdat ik rond 4 uur in Rio Negro aankom. Ik besluit hier de bus terug te nemen. Terug fietsen is echt wat voor de fanatiekelingen. Helaas duurt het even voor er een bus komt die ook fietsen meeneemt. Ik probeer nog te liften met al die pick-up trucks hier. Maar helaas al die laadbakken liggen vol met kinderen. Het is immers zondag en de families zijn op stap. Na ruim een half uur komt er eindelijk een goede bus. Fiets in het laadruim en terug naar Banos.   In Banos aangekomen ga ik meteen terug naar het hostel om te douchen en wat uit te rusten in de hangmat. En....je raad het nooit: Johnnie de Mol jr.
 komt ineens aanrijden met een motor. Haar in een staartje. Hij maakt hier opnames voor het TV programma 'Waar is de Mol' met een blonde jonge dame als gast. Dat was dus de groep die al maanden geleden had geboekt, en waarom ik niet in het B&B kon. Geen idee wie de dame is, maar die ziet er wel leuk uit. Vanuit mijn hangmatje kan ik het allemaal volgen. Ze zijn vanmiddag ergens geweest waar je nat wordt, maarja dat zijn hier veel plekken. Het zal wel raften geweest zijn. [terug in Nederland kwam ik er achter dat het Frederique van der Wal was, shit zeg...]

The main street in Banos
BBQ Cuy
From Youtube: Canyoning Banos
The swing: jump on a rope
The valley to Puyo
Catch your own trout, and the eat …
Catch your own trout, and the eat…