In het kort

Pemuteran Travel Blog

Wat kan de tijd toch snel gaan als je het naar je zin hebt :). Had ik het de vorige keer nog over duiken bij Nusa Penida (oost-bali), nu zitten we al weer in Yogyakarta in centraal-Java.
En hoe we hier gekomen zijn is een verhaal op zich. Het was natuurlijk al het plan om ook Java te bezoeken, maar met maar één dag vooruit plannen loopt het niet altijd zoals gewenst.
Even in het kort de plekken na Sidemen. Eerst zijn we naar Kedisan gegaan, bij de Batur vulkaan. Natuurlijk met het doel deze te beklimmen, ook weer met het oog op een mooie zonsopkomst. En deze is wel gelukt (maar het is ook een stuk kortere klim: we hoefden nu pas om 4 uur 's nachts op pad te gaan). Maar het leukste in deze plaats was de spontane uitnodiging van diverse mensen daar om een ceremonie bij te wonen in de dorpstempel. Het is natuurlijk een religieuze ceremonie, maar wat een gezellige bedoening! Buiten de tempel hebben dorpelingen een soort van braderie gemaakt met allemaal stalletjes met eten en drinken. In de tempel zelf wordt afwisselend door een mannenkoor en door een gamelan-orkest muziek gemaakt. Er zijn kleden op de grond gelegd waar mensen in kleine groepjes gezellig keuvelen. De kinderen spelen ertussen met auto's en poppen. De vrouwen komen binnen met werkelijk enorme bouwwerken van fruit, groente en soms een mals kippetje op mooie zilveren schalen. Deze offerendes worden voor één van de schrijnen in de tempel geplaatst, waar al gauw honderden van deze gigantische kunstwerken staan.

Na Kedisan zijn we doorgegaan naar Candikuning, nabij Munduk. Munduk is een plaatsje waar nog enige oud-hollandse huisjes te bewonderen zijn, al zijn de meeste in ernstige staat van verval. Naast Munduk hebben we hier een mooie excursie gedaan naar een waterval, waarbij onze gids uitleg gaf over allerlei Balinese kruiden en fruit. De meest bijzondere daarvan was "Bali-zeep", een vrucht waarvan je het binnenste kan gebruiken als zeep, wat we natuurlijk hebben uitgeprobeerd bij de waterval.

Na Candikuning door naar Pemutaran, aan de noordwestkust. Dit is een mooie uitvalsbasis voor het nationale park Bali barat. Hier hebben we een schitterende wandeling van 6 uur door de jungle gemaakt. Een gids was geen overbodige luxe, want een pad was meestal niet herkenbaar, en met machettes werd een doorgang vrijgemaakt. Omdat het 's nachts had geregend was het vaak glibberig. Bij één afdaling moesten we daarom aan een liaan naar beneden rappelleren.
De volgende dag ben ik gaan duiken, omdat het nabij gelegen eiland Nusa Menjangan een van de mooiste duikstekken hier hoort te zijn. Met een boot met alleen maar Fransen - die ook nog geen woord Engels spraken - was het een gezellig tochtje, maar de twee duiken waren zeker de moeite waard. Na de duiken nog even een tocht door de mangroven gemaakt, en daarna was het al weer tijd om na te gaan denken hoe we in Java komen. Maar dat volgt in het volgende verhaaltje van ...