Wenen dag 5: nog een paar bezoekjes // Vienna day 5: a few more sights to see

Vienna Travel Blog

Rathaus // Cityhall

English version can be found below.

Vandaag zouden we weer teruggaan naar huis maar onze vlucht zou pas laat in de middag vertrekken en dus konden we nog wel het één en ander ondernemen.

Na het ontbijt brachten we onze bagage bij de receptie waar het nog even kon blijven staat tot we weer terug waren. Naar de metro maar weer om uit te stappen bij het Rathaus (stadhuis dus). In de zomer wordt het plein voor het stadhuis nog wel eens voor optredens gebruikt waardoor een deel van dit mooie gebouw achter een groot scherm verdween maar toch kregen we een aardig idee hoe dit gebouw er uit zag. Aan de overkant staat het Burgtheater. Ook hier in de zomer geen voorstellingen maar wel rondleidingen.

Rathaus // Cityhall
Deze rondleiding zou voor ons echter te laat op de dag zijn dus deze moesten we aan ons voorbij laten gaan.

We stapten nu weer op de metro om naar het Karlsplatz te gaan. We hadden ook nog bedacht om vandaag een rondleiding in de Musikverein te doen. We kochten kaartjes voor de rondleiding van 11.00 uur en daarna hadden we nog ruim een uur de tij dom aan de overkant het Historisches Museum der Stadt Wien te bezoeken. Dit museum geeft een goed beeld van de geschiedenis van deze stad beginnend in de Romeinse tijd.

De rondleiding bij de Musikverein was ook heel mooi. Grappig dat je nu op een plek bent waar miljarden mensen ieder jaar op 1 januari naar kijken vanwege het Nieuwjaarsconcert.

Na dit bezoek hadden we nog één bezoekje dat we graag wilden doen. Hiervoor namen we de metro naar de Stephansplatz om vlak achter de Stephansdom het Figarohaus te bezoeken.

Rathaus // Cityhall
Dit is het huis waar Mozart gewoond heeft en waar hij de opera Figaro heeft gecomponeerd. Eén en ander was nu ingericht als museum en met een audio guide aan ons oor kregen we allerlei informatie te horen met mooie muziek begeleid.

In een steegje naast dit Figarohaus hebben we nog een lunch gebruikt voor we weer terug gingen naar het hotel.

Er werd voor ons een taxi besteld die ons naar het vliegveld bracht en na het inchecken is het dan gewoon weer een kwestie van wachten.

De vlucht vertrok keurig op tijd en we kwamen dus ook keurig op tijd aan in Nederland waar we een taxi naar Hoofddorp namen. Hier hebben we nog even wat gedronken maar daarna gingen we toch maar weer lekker naar ons eigen huis.

Today we were supposed to go home again.

Rathaus // Cityhall
But since the flight to Amsterdam would only take of late in the afternoon we still had a couple of hours and we were determined to make the most of it.

After breakfast we got our luggage in the hotel luggage area and then we headed for the subway station where we bought a day ticket to be able to move to some location we hadn’t been able to visit before that we thought we really should.

First we went to the Rathaus (City hall) area. In summer the square in front of this Rathaus is used for open air performances and movies so we couldn’t see most of the building because of all kind of decorations and screens but the size is huge. Across the street we found the Burgtheater. In summer again no performances in the theater but there were guided tours backstage. Since the only one today would be late in the afternoon we know we wouldn’t be able to make it so after taking a few pictures we walked on to the nearest subway station.

Rathaus // Cityhall

The next stop was near the Karlsplatz where we hoped to be able to join the 11 am guided tour in the Musikverein. We bought tickets and then decided to visit the Historisches Museum der Stadt Wien (Historical museum of the City Vienna) which was across the street for we had another hour before the tour started. This museum gives you a good impression on the history of Vienna starting in the Roman times until now. The tour in the Musikverein was great and it is a funny feeling that you are on the spot that billions of people see on their television screen every New Year’s day.

After this tour we had one more visit we really wanted to do before going home and that was going to the Figarohaus. This is the place where Mozart lived around the time he composed the opera Figaro.

These days it is decorated as a museum for that great composer. The audio guide gave a lot of information and the music on that audio guide (Mozart music of course) was great.

In a small street next to the Figarohaus we had a nice lunch before going back to the hotel to collect our luggage and order a taxi that would bring us to the airport. The flight was perfectly on time and in a couple of hours time we were back in the Netherlands where we first took a taxi to our other sister’s place to pick up our car and after a drink we went back home.
Parlementsgebouw // House of parli…
Parlementsgebouw // House of parl…
Karlsplatz
Vienna General Tips & Advice review
Relaxed not too big airport
I had never been to the airport of Vienna until this citytrip in August 2009. The thing I can say about this airport is the fact that I like the size … read entire review