Wenen dag 1: Stephansplatz en omstreken // Vienna day 1: Stephansplatz and surroundings

Vienna Travel Blog

Dominikanerkirche

English version can be found below.

Vandaag gaat de stedentrip naar Wenen beginnen. Om 8.00 uur haalde ik Ellen op en samen reden we naar Hoofddorp waar onze andere zus Edith ons, na een kopje thee, naar Schiphol bracht. De dag hiervoor had ik al online ingechecked dus was het alleen nog maar een kwestie van bagage afgeven en dan doorlopen naar de handbagagecontrole.

Al snel moesten we naar de gate en de Fokker 100 van Austrian Airlines vertrok keurig op tijd. Dat hield natuurlijk in dat we ook keurig op tijd aankwamen in Wenen waar de zon uitbundig scheen.

Dominikanerkirche
Met een taxi reden we naar ons hotel waar we gelukkig al in onze kamer terecht konden. Even onze spullen neerzetten en dan maar meteen op pad. De straat uitlopen (was niet zo ver), de brug over het Donaukanaal nemen en dan waren we al in het centrum in de Stephansdom-wijk. Eerst nog wat lopen voor we op de route kwamen en dan wandelen langs de Dominikanerkirche, Figarohaus waar het Mozartmuseum is gevestigd (hier wilden we een andere dag naar toe), de Stephansdom waar we wel naar binnen gingen en de Jesuitenkirche. Tussendoor hadden we natuurlijk ook een heleboel andere mooie gebouwen en doorkijkjes gezien maar dat zou te veel worden om op te noemen.

Na wat drinken ging het verder en hebben we ook nog Am Hof, Hoher Markt met klok, Judenplatz met Holocaust monument, Altes Rathaus, Maria am Gestade gezien. Hierna liepen we terug naar het hotel waar we even een paar uurtjes gingen rusten. We hebben verderop in de straat daarna een heerlijke wokmaaltijd genuttigd en tijdens het eten barstte er een vreselijke bui los.

We hebben echt een sprintje getrokken om niet al te nat terug te komen in het hotel. Even douchen en daarna waren we weer netjes en hebben we nog wat spelletjes gedaan.

Today we start our citytrip to Vienna and I am really looking forward to it. First packing the luggage then picking up my sister then driving towards our other sister who lives even closer to Schiphol and she brought us to the airport.

I had already checked in the day before so we only had to drop off our luggage and continue towards the waiting area.

We flew with the Austrian Airlines which was a first but we had no complaints for everything was spot on schedule.

We arrived in Vienna where the sun was shining and took a taxi to our hotel. Luckily we could get into our room already so we could drop our bags and immediately start exploring the town. We weren’t that far away from the center of Vienna and within a few minutes we found ourselves in the Stephansdom area. Here we took a walk and visited and viewed places like Dominikanerkirche, Figarohaus where the Mozart museum is located (we would go to this museum later), the Stephansdom that we definitely visited and the Jesuitenkirche. Along the way there were so many more beautiful buildings and alleys but that is too much to mention. After a snack and something to drink we also went to Am Hof, Hoher Markt with a medieval clock, Judenplatz with the Holocaust museum, Altes Rathaus and Maria am Gestade. After all this we walked back to our hotel to give our feet some rest before going to a nearby restaurant. It was Japanese and tasted great. While we were in that restaurant an enormous rainstorm poured over Vienna and we had to make a run for it to try to get not too wet. Back in the hotel we took a shower and did some cardgames before we went to sleep.
lauro says:
vienna is my favorite city!
Posted on: Aug 30, 2009
Een zwembad drijvend in een kanaal…
Een zwembad drijvend in een kanaa…
Vienna Hotels & Accommodations review
If you like an hotel that is not really in the center of the city but is still close to it I can recommend this one. The kind of casual atmosphere. … read entire review
Vienna General Tips & Advice review
Flying Austrian Airlines
The flight to Vienna and back to Amsterdam was my first using this company. We flew with a Fokker 100 type machine and both the schedule that was met … read entire review