Dagje stad verkennen in Vilnius // Spending a day in Vilnius

Vilnius Travel Blog

Klaar om te gaan // Ready to go

English version can be found below.

Vandaag zouden we de hele dag Vilnius verkennen. Om 9.00 uur zou de reisleider vertrekken met de liefhebbers die samen met hem een eerste indruk wilden krijgen. Voor zondagse begrippen dus redelijk bijtijds ontbijten maar wat een ellende toen we vanaf de eetzaal naar buiten keken. Het regende en bij vlagen niet zo zachtjes ook. Thuis zou je denken “dit wordt een dagje bankhangen” maar hier ga je er dan toch op uit. Regenjassen aan paraplus mee wij waren er helemaal op voorbereid.

Eerst liepen we naar een brug over de rivier de Neris en daarmee waren we eigenlijk al in het centrum van de stad.

Rivier de Neris // Neris river
We liepen nu naar de kathedraal van Vilnius, hier was een mis bezig maar sommigen van ons konden toch naar binnen en anderen, waaronder ik zelf, werden tegengehouden. Wij hebben dus maar gewacht onder de gallerij. Het volgende op het programma was het uitzicht vanaf het fort. Het was nog te vroeg voor het kabelbaantje naar boven dus moesten we lopen over keien die al behoorlijk glad waren vanwege de regen. Je moest dus behoorlijk goed uitkijken waar je je voeten neerzette. Ondanks de regen en de bewolking hadden we toch nog een redelijk uitzicht over de stad. Het was heel duidelijk dat hier bijna op iedere hoek van de straat (met overdrijven maak je de zaak duidelijk) een kerk stond. Er zijn hier vrij veel katholieke kerken maar ook orthodoxe kerken zie je hier veel.

Weer beneden gekomen liepen we nu naar de St. Annakerk met daarnaast de Bernadine kerk. Na nog wat gewandeld te hebben werd het nu toch echt tijd voor een koffiepauze. Het was ondertussen 10.50 uur en we waren nat en koud dus iets warms was hard nodig. Wetend dat het weer er nog niet beter op was geworden duurde het even voor we de moed weer hadden om verder te gaan. We liepen nu langs het stadhuis naar één van de poorten van de stad waarboven een kapel was ingericht.

Hier verliet de reisleider ons en wenste ons nog veel plezier waarna we in kleine groepjes verder de stad gingen verkennen. De meesten gingen eerst naar het kapelletje boven de poort wat een waar bedevaartsoord schijnt te zijn. Wat een devotie legden de biddenden (jong en oud) aan de dag. Hierna werd de aanpalende St. Teresakerk bezocht waar de gemeente net ter communie ging. Ik vind het toch wel raar om als toerist zo’n gebouw binnen te gaan terwijl een dienst bezig is. Het groepje waar ik bij meeliep, een echtpaar uit Leiderdorp, liep nu eerst naar het museum van hedendaagse kunst maar dat bleek niet open te zijn. Als volgende bezienswaardigheid bedachten we de universiteit maar we verwachtten niet echt dat we daar op zondag iets zouden kunnen bezichtigen. De deur naar de universiteitsbibliotheek was echter bijzonder mooi. Ook het hiernaast gelegen presidentieel paleis werd bekeken en daarna werd het tijd voor een lunch en bij voorkeur iets warms. Dit lieten we ons goed smaken.

Eenmaal weer buiten regende het nog steeds en we bedachten dat we daar geen zin meer in hadden dus zodoende ging het nu weer richting hotel. Onderweg kwamen we weer langs de kathedraal waar nu geen mis bezig was dus zijn we nog even naar binnen gegaan.

Beeldengroep voor het theater // Statue before the theater

Weer terug in het hotel werd alle natte kleding op de badkamervloer gelegd. Per slot van rekening geldt ook vandaag de regel “elk nadeel heeft z’n voordeel”. Door het feit dat we nu in de Holiday Inn verbleven hadden we vloerverwarming in de badkamer en dat hielp erg goed om alles weer droog te krijgen.

Ik heb ‘s middags nog even een tukkie gedaan maar voor de zekerheid wel de wekker gezet voor het geval ik echt heel vast zou slapen.

Om een uur of acht verzamelden we weer in de lobby.

Kathedraal // Cathedral
Het was eindelijk droog geworden en de reisleider had een leuk restaurant gereserveerd. Toen we daar aankwamen moesten we via een vreselijk smalle trap (als in een oud kasteel) de catacomben in waar we een ruimte apart hadden. Ik heb hier heerlijk gegeten. Op de terugweg heb ik nog een paar foto’s gemaakt van “Vilnius by night” daar had ik met die regen eerder die dag weinig animo voor gehad. Rond elf uur waren we terug in het hotel.

This day we would walk around Vilnius and see the sights but unfortunately it was raining cats and dogs so that was not a nice thing to look forward to. At home you would just stay indoors but being here in a city where you have never been before you go out no matter whether it rains or not.

First we crossed the bridge over the Neris river. This took us right into town. Here in Vilnius we visited the Vilnius Cathedral, we walked up the hill to the fortification, we visited the adjacent St. Annachurch and Bernadinechurch before it was time to go somewhere and have a warm drink. That was something we all needed for we were all soaken wet. We stretched this break a little for who wanted to go out again but eventually we got out again and moved on.

Near one of the gates to the old city our travel guide left us to ourselves and in small groups we continued our exploration of this city.

Kathedraal // Cathedral
We first went to a little chapel right above the gate where people were praying with utmost devotion both young and old. Next was the St. Teresachurch followed by an attempt to see something of the university. However, and we knew that before we got there, it was a Sunday and everything was closed. We did see a beautiful door though that would have opened to the university library. Next was the presidential palace before we had something to eat. We took a warm lunch just to feel more comfortable again and when we left the restaurant it was still raining.

Since we didn’t have much joy in walking in this weather much longer we gradually walked towards the hotel again where we could try to get our clothes and daypacks dry again.

Around 8 pm we got together to go to a restaurant the travel guide had found.

Kathedraal // Cathedral
Amazingly enough it was no longer raining so we got a completely different view of Vilnius now. Dinner tasted good and we were back at the hotel around 11 pm.

Klaar om te gaan // Ready to go
Rivier de Neris // Neris river
Beeldengroep voor het theater // S…
Beeldengroep voor het theater // …
Het fort op de heuvel // Fortifica…
Het fort op de heuvel // Fortific…
Uitzicht vanaf het fort op de heuv…
Uitzicht vanaf het fort op de heu…
Het fort op de heuvel // Fortifica…
Het fort op de heuvel // Fortific…
St. Annakerk en Bernadinekerk // S…
St. Annakerk en Bernadinekerk // …
Heilige drie-eenheidspoort // Holy…
Heilige drie-eenheidspoort // Hol…
St Teresakerk // St Teresachurch
Deur naar de universiteitsbiblioth…
Deur naar de universiteitsbibliot…
Presidentieel paleis // Presidenti…
Presidentieel paleis // President…