Walvissen en dolfijnen

Kaikoura Travel Blog

Een van de Maori bemanningsleden opzoek naar wasvissen.

07:30 opstaan, ontbijten in het hotelrestaurant, alles goed inpakken want we moeten weer te voet naar het Budget depot om onze auto op te halen. Goede deal, een vuile auto inleveren en een schone terug krijgen. De dame die me helpt vraagt naar mijn contract, maar dat heb ik destijds niet gekregen, en ook heb ik gisteren geen reçu gekregen toen ik de andere auto inleverde in Greymouth. Gelukkig zijn we in Nieuw Zeeland en worden zulke zaken op de Kiwimanier opgelost:’No worries, I’ll just cheat my way out of it”. Dus krijg ik zonder dat ik een contract, identiteitsbewijs of creditcard hoef te laten zien een Ford Territory onder mijn kont. Het enige dat ik heb gedaan is mijn naam spellen en zeggen waar ik de vorige auto heb ingeleverd.

Walvis
We zijn voor 09:30 op weg en we schieten goed op, om 10:30 hebben we al tegen de 90 km gereden en is het tijd voor een bak koffie. Pa en ik gaan voor een goed verzorgde teil cappuccino en Trudy voor een blikje fris met Lemon and Lime. Het drankje ziet er zo gifgroen uit dat je Stoffel de schilpad er in laat zwemmen, hij er als een Teenage Muntant Ninja Turtle weer uit komt. Gelukkig smaakt het wel goed. Het laatste stuk voor Kaikoura is een stuk bochtiger en schiet dus niet zo goed op, maar om 12:30 zijn we toch bij ons hotel. De dame bij de receptie helpt ons heel netjes en belt meteen voor ons naar Whale Watching Kaikoura om te checken of we nog mee kunnen. Er is nog plaats op de boot van 13:15 en dus gaan we meteen die kant op. We kopen daar een tosti ham-kaas met ananas en Trudy een broodje kip en moeten dan al snel de bus in die ons naar South Bay brengt, waar de boten voor anker liggen.
Walvis die aanstalte maakt om te gaan duiken.
Er zijn meerdere boten en ze hebben allemaal Maori namen, de onze heet Tohora, dat walvis betekent. We varen met zo’n 23 knopen de haven uit en zien op een tv scherm aan boord dat de diepte van het water razend snel oploopt als we eenmaal goed en wel op zee zijn. Dit is ook de reden dat de potvissen hier zitten, want ze hebben diepe wateren nodig om naar voedsel te duiken. Op een gegeven moment wordt de boot stil gelegd en mogen we het dek op. We zien een blauwe haai, een zeehond en een albatros. Plotseling zien we links een Potvis blazen. Er wordt nog met de onderwater microfoon geluisterd om het ondergedoken dier te vinden. Uiteindelijk komen we dicht genoeg bij om foto’s te kunnen maken, maar met golven van 1,5 meter valt dat nog niet mee. Helaas word Trudy zeeziek (waarschijnlijk mede doordat ze zich druk maakte door de onenigheid die we net van te voren hadden), wat de tocht voor haar een heel eind bederft.
Walvis die gaat duiken.
Na een tijdje varen zien we een hele school Dusky Dolphins en ze spelen en springen uit het water, dat het een lieve lust is. We varen al weer terug naar de haven als we plotseling links van de boot een Bultrug walvis op zien duiken. Hij sprinkt 2 keer op spectaculaire manier uit het water en zorgt er voor dat we nog een laatste keer het dek op mogen. We zijn om 16:00 uur bij de auto en hebben een prachtige tocht gehad. We rijden naar Fyffe House, het huis van een walvisvaarder dat op een fundering van walvisbotten gebouwd is en dat er mooi uit ziet. Even verderop ligt een zeehondenkolonie en natuurlijk gaan we hier ook even kijken. Pa loopt op een paar rotsblokken de zee in en schuift hierbij uit en valt op zijn gat in het water. Hij legt zijn sokken op de motorkap te drogen en zet zijn schoenen tegen de zijkant van de auto.
Springende dolfijn.
Aan de kant is geen (zee)hond te bekennen, die liggen allemaal op rotsen die een stuk de zee in liggen, waarschijnlijk hadden ze genoeg gehad van al die toeristen met hun camera’s. Terug in het hotel doet pa andere schoenen aan en dan beginnen we aan de Peninsula Walkway, een wandeling over het schiereiland die erg mooi moet zijn. Onderweg gaan we eten bij The Pier, een restaurant dat tot 2 keer toe de prijs heeft gewonnen voor ‘Beste rund en lamsvlees van Nieuw Zeeland”.We wilde eigenlijk bij Robbie’s gaan eten maar de dame van ons motel raadt dit af en het ligt ook niet op onze route. En gelukkig maar, want ons lamsvlees met een korstje van pistache noten en karamel is echt briljant. Ook de vis die mijn vader besteld heeft, smaakt heel goed en de gerechten die andere klanten geserveerd krijgen zien er erg goed uit.
Walvisvaardershuisje.
De Peninsula Walkway is prachtig en we zien schitterende panorama’s. Na zonsondergang tovert moeder natuur een kleurenpalet tevoorschijn dat het mooiste schilderij doet verbleken. Van paars naar licht en donkerblauw, geel, oranje, rood, met witte wolken eronder. Op de koop toe een meer die dit alles weerspiegelt. Ik heb al veel zonsondergangen gezien, maar dit is de mooiste van mijn leven. Des te jammer is het dat ik op dit moment de enige ben met een camera bij zich en mijn batterij is net leeg, zodat ons alleen de herinnering aan dit schitterende schouwspel rest. We zijn pas om 22:00 uur terug van de wandeling en het laatste gedeelte over een bospad hebben we in het donker afgelegd en we hadden maar 1 zaklamp bij, maar gelukkig zonder incidenten. Terug op de kamer, een welverdiende douche en dan lakker slapen.

Een van de Maori bemanningsleden o…
Een van de Maori bemanningsleden …
Walvis
Walvis die aanstalte maakt om te g…
Walvis die aanstalte maakt om te …
Walvis die gaat duiken.
Walvisvaardershuisje.
Opweg naar Kaikoura, maar even een…
Opweg naar Kaikoura, maar even ee…
dol fijn
Heel veel dolfijnen
Een school Dusky Dolphins.
Dusky Dolphins.
Creatieve drempel in de vorm van e…
Creatieve drempel in de vorm van …