Naar de gletsjers.

Fox Glacier Travel Blog

Een torentje bij de Blue Pools.

We staan om 07:00 uur op en laden voor het ontbijt van 07:30 alvast een groot gedeelte van de spullen in de auto. Tijdens het ontbijt komt de jongedame die de bediening doet steeds weer terug bij ons buurten, de groep die verder nog in het restaurant zit wordt door haar ook goed bediend, maar daar gaat ze verder niet kletsen. We rijden iets over acht weg en staan om 08:10 bij Puzzeling World op de stoep, dat volgens Lonely Planet om 08:00 uur open gaat, maar dat nu pas om 08:30 haar deuren opent. We besluiten daar niet op te wachten (wat Trudy erg jammer vind), omdat we nog zo’n 300 km voor de boeg hebben. Net voorbij Makarora, in de buurt van Haast Pass stoppen we een paar keer. Een keer voor een wandeling naar Blue Pools, waar twee beken bij elkaar komen, die ene heeft groenig water, het ander smurfenblauw.

Fantail Falls.
Van de stenen en kiezels die hier liggen hebben bezoekers torentjes gebouwd en dat ziet er best grappig uit. Toon en Trudy bouwen er ook een torentje bij. Het stikt hier van de Sandflies en elk lichaamsdeel dat langer dan 2 seconden niet beweegt word aangevallen door de vrouwelijke vliegjes. Die de proteïnen uit ons bloed nodig hebben om nieuwe eitjes te kunnen leggen. De beet van de beesjes is een stuk gemener dan een muggenbeet. Na een korte rit komen we bij Fantail Falls en Thunder Creek Falls, waar gelukkig minder Sandflies zitten, maar het is intussen wel weer gaan miezeren, gelukkig hebben we onze regenjacks en Tilley Hats bij de hand. Deze korte stops breken de rit een beetje, maar ondanks dat, is het geslinger toch best vermoeiend. In het dorpje Haast stoppen we tegen 12 uur voor koffie met een saucijzenbroodje en een steak & muskroom pie, die erg goed smaakt.
Uitzicht vanaf Knight’s Piont.
Om iets na 13:00 stoppen we voor onze broodlunch. Bij Knight’s Piont stoppen we nog even om van het uitzicht over zee te genieten, maar hier houden we het niet lang vol, want hier vallen de Sandflies in goed georganiseerde drommen aan en we zoeken ons heil in de veiligheid van onze auto. Het laatste stuk is niet meer zo heel lang en in Fox Glacier nemen we de afslag richting de gletsjer. Onderweg naar de parkeerplaats komen we bordjes tegen met daarop:”In 1750 kwam de gletsjer tot hier”en “In 1935 kwam de gletsjer tot hier”. Pa heeft slaap en heeft in eerste instantie geen zin om mee uit de auto te gaan, maar hij vindt het niet erg dat Trudy en ik toch gaan. Er is een geïmproviseerd pad gemaakt door de gletsjervallei en er staat een bord dat het ±5minuten lopen is naar de gletsjer.
Fox Gletsjer
We doen er uiteindelijk wel een half uur over en als we op de terugweg zijn, zien we pa aan komen wandelen, die intussen weer wakker is geworden. Gezamenlijk lopen we terug en als we bijna bij de auto zijn begint het weer wat te miezeren. We rijden het dorpje Fox Glacier in en ik ga onder het mom van:’Ik moet even wat navragen”, bij een bureau binnen dat helikopter vluchten organiseert naar de gletsjers, om zo’n vlucht te boeken. Pa mag dit nog niet weten, want dit is een cadeautje voor hem. Hij heeft altijd gezegd dat hij graag eens met zo’n ding mee zou willen vliegen. We rijden nu naar het 6 km verderop gelegen Lake Matheson, waar we een rondje rond het meer gaan wandelen. Er staat 1,5 uur voor, maar we doen er meer dan 2 uur over, omdat we veel kijken, buurten en foto’s maken. Ook nu voelen we af en toe fijne druppeltjes regen.
Lake Matheson
De bergen zijn ook in de wolken gehuld, dit is jammer, want Lake Matheson staat bekend om zijn mooie weerspiegeling van de bergen in het water. We gaan nu op zoek naar het hotel in Franz Josef, maar de 25 km er naar toe zijn zo kronkelig en bergachtig dat er geen eind aan lijkt te komen. Ons hotel (eigenlijk allemaal aparte huisjes) ligt 3 km voorbij het dorp, maar het is een mooie ruime accommodatie, waar we het goed zullen hebben de komende 2 dagen. We drinken rustig een paar koppen koffie terwijl we de ontbijtlijst invullen en gaan dan eten bij Speights Landing House, waarna we boodschappen doen bij de supermarkt. Terwijl we in het dorp zijn kijk ik rond waar we ons morgen vroeg moeten melden voor de vlucht. Als we terug in ons huisje zijn, eten we ons net gekochte Hokey Pokey ijs als dessert. Mijn moeder belt nog even en verder doen we weinig zinnigs (een beetje tv kijken, lezen en puzzelen). Om 23:00 uur ga ik douchen en daarna lekker slapen.

Een torentje bij de Blue Pools.
Fantail Falls.
Fox Gletsjer
Blue Pools, je zie de 2 verschille…
Blue Pools, je zie de 2 verschill…