Milford Sound en geweldige omgeving.

Milford Sound Travel Blog

Kea op onze auto.

Vandaag staan we om 06:30 op, want we moeten nog 2 uur rijden naar Milford Sound (120 km) en om 10 uur moeten we inchecken voor de small boat cruise. Ons ontbijt hebben we gisterenavond al op de kamer gekregen, want het restaurant van The Village Inn gaat pas om 07:30 open en dan moeten we al aan het rijden zijn. Om 07:23 rijden we van het terrein af en het eerste stuk schiet goed op. De weg loopt eerst 30 km langs Lake Te Anau en dan door dichte bossen en voert dan richting de bergen. We stoppen een paar keer om foto’s van de omgeving te maken, maar verder bewaren we de uitstapjes voor de terugweg.

Milford Sound.
Hoe dichter we bij Milford Sound komen, hoe bochtiger de weg en hoe langzamer we vorderen. De stoplichten van de Homer Tunnel werken gelukkig nog niet (pas na 09:00 uur) en dus kunnen we meteen door rijden. Het werk aan de 1240 meter lange Homer tunnel door de rotsen werd in 1935 begonnen als een werkgelegenheidsproject voor 5 mannen, die in tenten woonden en niets anders tot hun beschikking hadden dan houwelen en kruiwagens. Hij was pas in 1954 klaar. In die periode hadden lawines het leven van 3 mannen geëist. Als we de tunnel uit komen zitten er 2 Kea’s langs de weg en we stoppen om ze te fotograferen. De vogels zijn erg brutaal en zitten binnen de kortste keren op de auto. Die vogels hebben een rubberfetisch, niet dat ze het op eten maar ze vinden het lekker om op te kauwen.
Zeehond in Milford Sound.
We moeten dan ook oppassen dat ze niet met de ruitenwissers van doorgaan. Bij Milford Sound aangekomen moeten we nog een kleine 10 minuten lopen naar het Visitors Centre, waar we in moeten checken. We zullen varen met de kleine boot Friendship en ik ben blij toe, want de grote boot die er naast ligt is echt massatoerisme. We gaan meteen naar het bovenste dek van de boot, want hier hebben we het beste uitzicht. Helaas duurt dit niet lang, want al snel trekt het dicht en begint het te regenen en moeten we naar beneden vluchten om te voorkomen dat we helemaal doorweekt raken. In de Sound zien we waterwallen, waar nu het regent komen er overal spontaan tijdelijke watervalletjes bij, dit is wel erg mooi om te zien. Ook zien we zeehonden, dolfijnen en een albatros die na een sierlijke zweefvlucht als een pijl het water in schiet om (waarschijnlijk) een inktvis te vangen.
De Chasm.
Koffie en thee zijn gratis aan boord en omdat het zo koud is gaan een paar kopjes koffie er wel in. Aan het eind van de cruise wordt het weer droog en gaan we van het overdekte achterdek weer naar boven. Al met al zijn we 2 uur en 20 minuten op het water geweest. Als we van de boot af gaan is het absurt druk en we zijn dan ook blij dat ze de vroege tour gedaan hebben. Ook de parkeerplaatsen van de touringcars staat nu bijna vol. Op de parkeerplaats eten we ons brood op en dan beginnen we aan de terugreis naar het hotel. We stoppen nu wel voor de stoplichten van de Homer tunnel, maar gelukkig hoeven we niet de volle 15 minuten (die het stoplicht telkens op rood staat) te wachten. Terwijl we stil staan maken we nog een paar foto’s om de tijd te doden. 10 km voorbij de tunnel bevindt zich de Chasm, die te bewonderen is na een goed kwartiertje wandelen.
Gertrudes Valley.
De grootste hindernis hierbij zijn de hordes toeristen die hier voor hen Milford Sound cruise even losgelaten worden uit hun touringcars. De watervallen van de Cleddau Rivier en omgeving zijn wel de moeite waard. We stoppen nog bij Gertrudes Valley waar het uitzicht prachtig is. Nog een korte stop bij Pop’s View, dat we na een zoektocht van 20 minuten in een zijweg gewoon vinden aan de hoofdweg, en dan een wandeling van 2,5 uur naar Key Summit. Een fikse klim, over een pad door weelderige groene begroeiing van met name veel varens en mossen op bomen, naar de top op 919 meter hoogte en daar een rondwandeling van een 0,5 uur. De uitzichten zijn in een woord fenomenaal en het is echt apart dat hier boven op de berg een eigen planten groei is, met meren en moerassen, waar je over plankiers wandelt.
Key Summit.
Om 18:25 uur zijn we weer beneden en dan hebben we alleen nog de zit naar Te Anau voor ons met 2 bliksemstops, 1 bij Eglington Vally en 1 bij Mirror Lakes. Mirror Lakes valt uigenlijk tegen, omdat ze de plankiers vrij ver in het water hebben laken doorlopen. Ook hebben ze relingen geplaatst zodat er niemand in het water kan vallen. Hierdoor kun je eigenlijk geen mooie foto's meer kunt maken van de bergen met de weerspiegeling in het water. Je krijgt of een halve weerstiegeling of reling op je foto. Nog voor 20:00 uur zijn we in Te Anau en we doen meteen even boodschappen bij 4 Square. We gaan dan eten bij Redcliff’s (een geweldige rib eye steak) en gaan dan om 21:30 terug naar het hotel. Ik schrijf nog wat, ga dan douchen en dan op naar een welverdiende nachtrust.

Petra2111 says:
Gefeliciteerd, dit is echt ongelooflijk mooi!!! Ik wou dat ik nu al kon. Leuk om de blogs te lezen en prachtige foto's. Thanks for sharing!!!
Posted on: Mar 28, 2009
KeikoCreative says:
Congratulations on your featured! Oh Milford sound is my favorite:)
Kea op onze auto.
Milford Sound.
Zeehond in Milford Sound.
Key Summit.
Kea
Waterval in Milford Sound.
Zeehondenkolonie
Een van de grotere rondvaardboten.
Een watervalletje dat spontaan ont…
Een watervalletje dat spontaan on…
Nog meer tijdelijke watervalletjes.
Grote watelval.
De Chasm.
Begroeiing tijdens Key Summit wand…
Begroeiing tijdens Key Summit wan…