Geweldig mooie uitzichten.

Wanaka Travel Blog

De Skyline Gondola.

We staan om 07:30 op, gaan om 08:00 uur ontbijten (niet al te best, er is weinig keus en er word niks bijgevuld als het op is), laden de spullen in en gaan dan op zoek naar de Skyline Gondola. Deze is niet moeilijk te vinden, omdat de tegen de berghelling bungelende karretjes vanaf bijna elk punt in de stad te zien zijn. We zijn er al om 08:45 en moeten een kwartier wachten tot ze open gaan. De kortingsbonnen die we hebben blijkt allen geldig te zijn als we ook boven in het restaurant gaan eten en dat willen we niet, bus kan dat ding in de prullenbak. We kopen kaartjes voor een Gondola retourtje en 2 ritjes in de Luge (het principe van een rodelbaan, maar dan met bestuurbare karretjes op een betonnen baan).

De Luge.
We zijn erg snel boven, want de kabelbaan is erg steil en gaat met 3,5 m/s de berg op. Boven genieten we eerst een tijdje van het uitzicht over Queenstown en omgeving en gaan dan alvast helmen uitzoeken voor de Luge die om 09:30 open gaat. Voor we aan de afdaling kunnen beginnen moeten we eerst nog een stukje met een kabelbaan omhoog. Pa laat zijn helm beneden liggen, maar gelukkig staat er boven ook nog een kist met modieuze plastic pothelmen. Het eerste ritje moeten we over de rustige “Scenic Track” maken. Als we dit overleven mogen we de “Advanced Track” proberen, die een stuk leuker is, maar voor mij had het best nog wat steiler en langer (dan de huidige 800meter) mogen zijn. Al met al leuk om een keer gedaan te hebben, maar geen levensveranderende ervaring.
Uitzicht vanaf Crown Range Road.
Eenmaal beneden rijden we meteen aan naar Wanaka en we kiezen voor de Crown Range Road, niet de snelste, maar zeker de mooiste route naar onze bestemming. Het schijnt zelfs de mooiste bergweg van het Zuider eiland te zijn en er rijd dan ook best veel verkeer. We stoppen een paar keer op mooie uitzichtpunten, om even de benen te strekken, om daarna onze weg te vervolgen. We zijn alweer voor het middaguur in ons hotel dat buiten het centrum aan Mt.Aspiring Road ligt (vandaar waarschijnlijk de naam Mt. Aspriring Hotel) en ondanks dat de check-in tijd 14:00 uur is, krijgen we na het invullen van de papieren meteen een kamer toegewezen. We zetten de koffers binnen en eten een bak instant noodles, die goed pittig zijn.
Uitzicht vanaf Mt. Aspiring Road.
Voor we kunnen beginnen aan de Rob Roy Track moeten we eerst nog 51 km rijden naar Raspberry Creek, aan het eind van Mt. Aspiring Road (ja, dezelfde weg als waar ons hotel aan ligt) in Mt. Aspiring National Park. We doen hier meer dan een uur over, want 30 km van de weg is gravel met een flink aantal wildroosters en een stuk of 6 voorden (waarvan ik er 1 over het hoofd zie en er dus te enthousiast doorheen knal, waardoor het water op zijn minst tot boven de zijspiegels opspat). Een gedeelte van de weg tussen de voorden en roosters heeft een extra hindernis: op de weg lopende schapen die ons schaapachtig aangapen voor ze aan de kant gaan. Op de parkeerplaats eten we een broodje en om 14:15 uur beginnen we aan onze wandeling die moet leiden naar de Rob Roy Gletsjer. We wandelen ruim 2 uur berg op, door bossen met de schitterendste begroeiing (bomen, varens, mossen etc) en we blijven een beek volgen die zo blijkt aan het eind van de wandeling, geheel uit gesmolten gletsjer bestaat.
Rob Roy Track.
We komen best veel mensen tegen waaronder een stel uit Nederland. Het weer is in eerste instantie niet zo best, dreigende lucht met wat nevel en mist. Naarmate we vorderen word het beter en als we bij het uitzichtpunt van de gletsjer zijn, is het eigenlijk wel lekker weer. Ook zien we hier weer kea’s (de enige papagaaien soort die in de bergen leeft). We lopen in iets meer dan 1,5 uur terug naar de auto en halen daarbij een gezin in waarvan een van de dochters haar enkel heeft verstuikt en die tergend langzaam vooruit gaan. Wij blijven het slechte weer mooi voor, maar achter ons trekt het dicht en komt het miezer weer dichterbij. Slechts een klein beetje vochtig van de regen, komen we bij de auto. Daar staan de opa en oma van het kind met de verstuikte enkel al ongerust te wachten, want ze hadden al lang terug moeten zijn.
Kea.
Nadat we hun gerust gesteld hebben en nadat de moeders met de kleinste kinderen arriveerde (vader en dochter zijn nog in de bergen) besluiten we meteen weg te rijden, want het is al 18:30. We zijn nog voor 19:30 in Wanaka en gaan daar eten bij Speight’s Ale House. We krijgen een enorme plaat spareribs met roasties (met schil geroosterde aardappelen) en kunnen geen pap meer zeggen, als we alles hebben opgegeten. We pinnen en tanken nog even en doen boodschappen en gaan dan terug naar het hotel, waar we nog even wat uitzoeken voor de volgende dag. Daarna doen we niks meer en gaan we na het douchen, lekker slapen.

De Skyline Gondola.
De Luge.
Uitzicht vanaf Mt. Aspiring Road.
Kea.
Uitzicht over Queenstown.
Uitzicht vanaf Crown Range Road.
Rob Roy Gletsjer.
Toon op een hangbrug tijdens de Ro…
Toon op een hangbrug tijdens de R…