De bijzondere locaties van Abel Tasman National Park

Abel Tasman Travel Blog

Split Apple Rock

We staan om 07:00 uur op en ontbijten buiten op het terrasje achter ons huisje, het is lekker weer, dus nemen we het ervan. Om 07:50 staan we bij Abel Tasman Aqua Taxi op de stoep, dit is ± 100 meter van onze lodge vandaan. We worden al in de boot zittend met een tractor met trailer naar de baai gereden en worden daar te water gelaten. Dit moet met de tractor, omdat het water zo langzaam dieper wordt, dat met eb er 800 meter de baai in moet worden gereden voordat het diep genoeg is. Voor mijn gevoel varen we in eerste instantie de verkerde kant op en dat blijkt ook te kloppen, want als bonus varen we eerst langs de Split Apple Rock die voor de kust van Kaiteriteri ligt. Op de klippen waar we langs varen wemelt het van leven, voornamelijk vogels.

Abel Tasman kan ook per kayak verkent worden.
We worden gedropt in Bark Bay, waar geen steiger ligt, dus sokken en schoenen uit en een verfrissend stukje pootje baden. Gelukkig zijn er, weliswaar eenvoudige, mogelijkheden om onze voeten te wassen, dit omdat er een trampers camping is in deze baai. Om 09:30 beginnen we aan onze wandeling. Dit gedeelte van het park schijnt een goed beeld te geven van het hele park en het is een erg mooie wandeling, met uitzichten op zee en baaien. Om 11:35 zijn we in Torrent Bay waar een pick-up punt van de watertaxi is. Als we op het strand staan zien we de taxi aankomen en weer wegvaren zonder aan te leggen, ons verbouwereerd op het strand achter latend. Er komt een gezin met bootje aangevaren om hier te lunchen en te relaxen en ze bieden aan ons mee te nemen als het echt niet lukt met de taxi’s.
Uitzicht boven de Ngarua Caves.
Het is te laat om naar Anchorage, het volgende pick-up punt, een uur lopen vanaf hier, te gaan en we besluiten hier een boterham te eten en op de volgende taxi te wachten. Deze neemt ons gelukkig wel mee. Er is ook een gezin aan boord uit Nelson met een heel lief klein dochtertje, dat net zoveel van onze aandacht vraagt als al het natuurschoon. Om 14:00 uur zijn we in onze kamer en drinken we even een bakkie koffie, waarna we op pad gaan naar de Ngarua Caves, die op een goed half uur rijden naar het noorden aan de SH 60 op Takaka Hill liggen. We kunnen nog mee met de tour van 15:00 uur (NZ$15 pp) en krijgen een mooie rondleiding. In de groep zitten ook een paar Deense echtparen die overal met hun tengels aan zitten, ondanks dat de gids duidelijk gezegd heeft dat dat niet mag.
De Ngarua Caves.
Het lijkt als of ze geen woord engels kunnen of willen spreken, maar “NICHT ANFASSEN!” verstaan ze beter. Ook krijgen we tijdens de tour Moa boten (van prehistorische loopvogel) te zien, die hier in de groten gevonden zijn. Van hieruit rijden we door naar Pupu Springs, de helderste zoetwaterbronnen van het Zuidelijk halfrond, waar 14m³ per seconden naar de oppervlakte komt. Het is een flink stuk rijden, de bronnen liggen nog voorbij Takaka, maar ze zijn wel mooi om te zien. Het water is echt kristalhelder en de bodem van 1 van de bronnen lijkt op slechts 1 meter diep te liggen terwijl hij in werkelijkheid 2,70 meter onder de oppervlakte ligt. Op de terugwag doen we in Takaka boodschappen en rijden dan verder naar Harwoods Hole, dit moet een soort grot zijn van 400meter diep en 70 meter doorsnee.
Weg richting Harwood's Hole
We moeten vanaf de SH60 eerst 11 km gravelweg over butsen en dan nog een half uur lopen voor we er zijn. De wandeling gaat door het bos waar Chitwood Forst is gefilmd voor LOTR en het bos is dan ook bijzonder met absurd gevormde bomen en rotsfoematies die de verbeelding aan het werk zetten. We komen bij een bordje Vieuwpoint 10 min, maar vinden behalve absurd gevormde scherpe rotsen en een diepe vallei geen grot. We beginnen aan de terugwandeling, want het is betrokken en we willen graag nog wat eten als we terug in Marahan zijn, maar helaas zijn alle keukens als we daar aankomen gesloten(ondanks dat het Park Café tot 23:00 uur open moet zijn en het nu rond 21:30 is). We eten maar een broodje en wat yoghurt en gaan dan douchen en slapen.

Split Apple Rock
Abel Tasman kan ook per kayak verk…
Abel Tasman kan ook per kayak ver…
Uitzicht boven de Ngarua Caves.
De Ngarua Caves.
Weg richting Harwoods Hole
Weg richting Harwood's Hole
Pupu Springs.
Abel Tasman national park vanaf de…
Abel Tasman national park vanaf d…
Uitzicht vanaf een hangbrug.
Uitzicht op een van de baaien.
Mooi uitzicht tijdens wandeling in…
Mooi uitzicht tijdens wandeling i…
Uitzicht vanaf de plek waar de Wat…
Uitzicht vanaf de plek waar de Wa…
Hier in dit bos zijn scenes van LO…
Hier in dit bos zijn scenes van L…