De Tranz Alpine Express.

Christchurch Travel Blog

Uitzicht vanaf het View Point.

We rijden om 11:20 uur weer weg en zijn om 12:00 uur terug in Greymouth, ondanks dat we onderweg een keer gestopt zijn bij een View Point. We tanken de huurauto voor de laatste keer vol en gaan dan op zoek naar het treinstation en het Budget Depot. Als we een I-site zien ga ik naar binnen om “directions” te vragen. Het Budget depot is op het station, dat zich weer aan het einde van de straat bevindt. Ik parkeer de wagen op een busparkeerplaats en ga het station in terwijl Trudy en mijn vader bij de auto wachten. We mogen de auto daar laten staan, want de dame van Budget biedt aan de auto op zijn plek te zetten. Als we inchecken blijkt de trein enkele uren vertraging te hebben, ipv 13:45 vertrekt hij nu pas om 15:50.

De Tranz Alpine Express van Greymouth naar Christchurch.
Op zich niet dramatisch, het is allen jammer dat we vanmorgen Hokitika Gorge overgeslagen hebben, dat aan een zijweg 30 km van de route lag. We eten op een bankje op het station onze lunch op. Gelukkig konden we wel al onze koffers afgeven, zodat we daar niet meer op hoeven te letten. Terwijl Trudy leest, ik schrijf en pa slaapt, vangen we op dat de trein, zo laat is door de hitte, waardoor het spoor vervormt en de trein niet zo snel kan rijden. Het is weer eens wat anders dan vierkante wielen of bladeren op de rails. Als we dan om 16:00 uur aan boord zijn krijgen we te horen van de machinist dat er ook nog een generator van de trein kapot was en dat er een nieuwe nagebracht moest worden met een andere trein tot ergens halverwege de route. De route is prachtig en doet zijn naam als “een van de mooiste treinroutes ter wereld” eer aan. We brengen aardig wat tijd door op de wagon zonder ramen, zodat we optimaal van het uitzicht kunnen genieten en foto’s kunnen maken.
Uitzicht vanuit de Tranz Alpine Express.
Als we op het mooiste gedeelte komen word dit omgeroepen en staat deze wagon dan ook meteen vol. Jammer dat de mensen geen rekening met elkaar houden en telkens voor elkaar door lopen waardoor je eigenlijk geen foto’s kunt maken zonder lichaamsdelen van mensen erop. Doordat het een open wagon is, komen we helemaal onder het stof te zitten en krijg ik ontzettend last van hooikoorts. De rit duurt 4 uur en 20 minuten met halverwege een stop. We komen pas na 20:30 in Christchurch. De koffers worden op een lopende band op het perron gelegd en de passagiers verdringen zich op het smalle perron om zsm hun koffer te hebben. We nemen een shuttle busje dat ons voor NZ$5,- via een touristise route ons bij Latimer Hotel afzet. We hebben weer de zelfde kamer als toen we de eerste keer hier waren en dat bevalt ons prima. We draaiden snel nog een tour was en gaan dan eten in het restaurant van het hotel en echt smaakt geweldig. Nog naar de binnenstad gaan heeft geen zin meer, na al die vertraging. We gaan om 23:30 slapen.

Uitzicht vanaf het View Point.
Station in Greymouth.
Uitzicht vanuit de Tranz Alpine E…
Trudy in de open wagon, genietend …
Trudy in de open wagon, genietend…
Victoria Clock Tower waar we met d…
Victoria Clock Tower waar we met …