AsiaVietnamHanoi

City walk

Hanoi Travel Blog

***English version to come soon***

Oh ik heb zo geweldig goed geslapen deze nacht, ni te doen! Ik kan er nog altijd ni van over :) Ik werd pas wakker 's ochtends om half 8 en voor de rest heb ik gewoon aan een stuk door geslapen. De Britten zijn dus braaf geweest :) Ontbijt gegeten en daarna vertrokken voor een wandeling door de stad.

Eerst door de oude wijk naar het meer gewandeld en daar tickets gekocht voor het waterpoppentheater deze namiddag. Dan rond het meer gelopen en de tempel bezocht, maar die was niet de moeite. Ik vind het schandalig dat ze daar inkom voor vragen. Maar goed het is de tempel van het meer dus die moest ik gezien hebben. De tocht langs het water was wel leuk. Van daaruit verder gelopen door de Franse wijk naar de kathedraal en zo verder tot aan de Ambassadeurs tempel.

Ik was echt 200 meter van de ingang toen het super hard begon te regenen en ik gewoon onder een afdak (stampvol want alle straatverkopers wilden ook graag schuilen) ben moeten blijven zitten tot het over was, anders was ik doorweekt geweest tegen dat ik in de tempel kwam. Gelukkig duren die stortbuien hier nooit lang. De tempel was zeker de moeite, vrij klein maar wel heel belangrijke voor de Boedhisten hier en dat merk je wel. De wandeling door de Franse wijk was op zich ook wel interessant. Ik kan niet zeggen dat het hier fijn wandelen is of dat de stad mooi is maar je ziet wel veel gebeuren onderweg en voor 99% van de tijd ben je ook echt de enige Westerling die er te bespeuren valt. Dat is wel raar want dat had je in de andere steden niet zo vaak voor.

Van de ambassadeurstempel dan verder gewandeld tot aan de tempel van de literatuur, waarschijnlijk de mooiste tempel van Hanoi, en die doet zijn reputatie echt alle eer aan.

Ik was super onder de indruk, en deze pagode is de inkomstprijs dan natuurlijk weer wel dubbel en dik waard. Ik had gedacht dat heel mijn wandeling (als je het op de kaart ziet toch wel best een eind) toch wel tot 2uur zou duren maar ik ben weer wat te rap geweest... Om half 1 zat ik al terug in het hotel voor lunch (want hier is het eten wel nog redelijk geprijsd) en nu is het half 2 en heb ik dus nog twee uur te vullen voor de waterpoppenvoorstelling begint. Ik denk dat ik de Noordelijke kant van de oude wijk ga verkennen deze namiddag, al ben ik wel super moe. Rondwandelen hier is echt vermoeiend. De straat oversteken mag hier dan wel gemakkelijker zijn dan in Ho Chi Minh, met al die kleine straatjes hier, je kan hier gewoon geen twee seconden doorwandelen.
Voetpaden bestaan hier wel in theorie maar in de praktijk zijn die volgepakt met verkopers en geparkeerde brommers, en ook met rijdende brommers en fietsers. Je moet constant vanalles ontwijken en zien waar je loopt (want het is hier ook heel vuil) en daar komt dan nog eens bij dat je de weg moet zoeken (wat in die wirrewar van straatjes ook niet zo voor de hand liggend is als in de rest van Vietnam) en de tuk tuk chauffeurs moet afschepen... Geen wonder dat ik hier zo goed slaap ;) Denk dus dat ik nog eerst twee seconden een dutje ga doen voor ik de markt bezoek straks.

Ik schrijf vanavond in ieder geval nog wel eens, want morgen vertrek ik als alles goed gaat naar Halong Bay en kan ik dus niet schrijven (overnachting op de boot en daar gaan ze geen internet hebben). Overmorgen (3 april) kom ik in de namiddag/avond dan weer hier aan en dan schrijf ik weer.

't Is dus maar dat ge weet dat ge na vandaag even geen updates meer moet verwachten.

Saluutjes!
Kim

***********************************************************

BELANGRIJKE UPDATE !!!

Maar eerst het minder belangrijke nieuws. Na mijn late middagdutje naar het waterpoppentheater gewandeld voor de show. Dat was echt heel grappig. Ziet er uit als iets voor kindjes maar dan wel met een zaal die 4 keer per dag volledig uitverkocht is en vol zit met volwassenen. Maar het is ook echt wel de moeite, ik ben heel blij dat ik gaan kijken ben. Live muziek en gezang en natuurlijk ook gewoon heel het gedoe met de poppetjes en het water... Heel vreemd maar heel fijn omdat de folklore er gewoon in massa's vanaf druipt.

Om zes uur gaan eten in een Thai's restaurant.

Amber had zin in Thai en aangezien Thai's nu ook gewoon eenmaal beter is dan Vietnamees had ik geen bezwaar, dus hadden we in dat restaurantje afgesproken. Dat lag ook mooi ergens in het midden tussen mijn hotel en dat van haar. Het eten was super lekker en het was ook heel fijn om Amber (Canada) te ontmoeten. Zij is 19 en heeft net een maad vrijwilligerswerk in Danang achter de rug.

Omdat we alle twee een beetje Hanoi-moe zijn hebben we besloten om 2 overnachtingen in Halong bay te boeken. Dat wil dus zeggen dat ik morgen en overmorgen niet ga schrijven. Het zou kunnen dat ik de tweede dag een computer vind (dan slapen we in een hotel en niet op de boot) maar ga daar voorlopig nog maar even niet van uit. Ik ga dus pas op 4 april terug in Hanoi zijn en dan schrijf ik in de avond als ik weer in het hotel ben zeker nog een berichtje.

We hebben een dik uur geshopt voor tours maar eigenlijk vonden we niet zo veel verschillen... dus nu is het hopen dat het meevalt. Maar het programma ziet er in ieder geval heel leuk uit. Regen zullen we ongetwijfeld hebben dus het stukje "fietsen" en "kayakken" gaat goed zijn om een valling op te rapen, maar is natuurlijk ook wel super leuk. We vertrekken morgenvroeg al dus ik denk niet dat ik nog antwoorden ga kunnen lezen voor ik de vierde terug in Hanoi ben. Het gaat dus even stil zijn op de Kim in Vietnam blog :)

Goed, ik moet nu nog heel wat hersteken en herpakken voor morgen en nog wat wijzigingen maken in mijn reservatie hier dus ik ga jullie laten en vroeg in mijn bed kruipen.

Tot binnen een paar dagen!
Groetjes en super dikke knuffels,
Ik zie jullie graag !!!
Kim

Joost1976 says:
geweldig Kim, geniet ervan en laat t smaken