AsiaVietnamHue

City tour

Hue Travel Blog

***English version to come soon***

Super zalig geslapen deze nacht! Echt heerlijk want dat was heel lang geleden. Er zat gisterenavond nog wel een grote kakkerlak in mijn badkamer, dat was wel ff minder. Ik wou douchen maar dat heb ik dan toch maar uitgesteld want ik durfde dat beest natuurlijk niet weg doen. Als er vanavond weer een zit dan roep ik iemand van het hotel erbij want dat kan echt niet! Enfin, toen ik om 3uur ff wakker werd was hij toch weg en deze morgen heb ik veilig kunnen douchen. Daarna snel in het hotel ontbeten maar het is hier echt niet zo proper. Morgen eet ik hier niet meer. De kamer is verder wel in orde en gezien ik zo goed geslapen heb ga ik daar niet over klagen.

Na het ontbijt vertrokken op de city tour. Normaal zou ik nooit een tour nemen om de stad te bezoeken want dat doe ik liever op mijn eentje en veel goedkoper, maar sinds Hoi An was ik wat stilgevallen en met een tour kan je natuurlijk niet anders dan alles zien wat er te zien valt dus ik dacht dat dat wel goed zou zijn om mij weer op gang te trekken.
In de voormiddag was het super warm en de zon scheen volle bak. Toen hebben we drie van de tombes bezocht en die waren alle drie heel erg de moeite. De toegansprijzen liggen hier (voor Vietnamese normen) wel super hoog. 55.000 dong per tombe, daar kan je gemakkelijk avondeten voor eten, drank inclusief. Maar goed, ze waren wel de moeite, alleen de gids trok op niks. Zijn uitleg was ok maar vragen apprecieerde hij niet zo en hij deed ook geen enkele moeite om de groep bij elkaar te houden waardoor je constant moest zoeken waar hij was en hoeveel tijd je nog had om terug naar de bus te gaan. Absoluut geen fooi gekregen van mij dus.

Tijdens de toer een Australische ontmoet uit Perth (Fiona), dus het was wel fijn om met haar op te trekken. De lunch was inbegrepen en was naar die normen dan weer heel erg goed, buffet en heel veel keuze dus ik heb super veel gegeten.
Daarna hebben we de citadel bezocht, maar die viel eerder tegen. Er moeten daar heel mooie dingen te zien zijn maar de tour ging veel te snel en terwijl we daar waren is het op 30 minuten super hard overtrokken en tegen dat we weer naar de bus liepen was het zwaar onweer met ook een beetje regen. Dus de gids was toen nog meer gehaast want hij wilde blijkbaar niet nat worden... Enfin, de laatste stop was een pagode aan het water, een mooie tempel met een prachtig uitzicht, en voor de verandering eens gratis :) Daarna zijn we met de boot terug naar het centrum gevaren. Al bij al was het dus wel een fijne toer. Vooral de tempels en de tombes waren echt de moeite waard.

Na de rondvaart hadden Fiona en ik nog niet zo veel zin om terug naar onze hotels te gaan dus besloten we nog wat rond te wandelen.
Ik wou ook mijn busticket naar Hanoi bevestigen, want dat kan volgens het boekje maar maximaal twee dagen op voorhand en daar ik op de 29ste zou vertrekken was dat dus vandaag. Maar de bus zat al vol dus nu moet ik een dag langer hier in Hue blijven en op de 30ste de bus nemen. Dat is echt wel klote want nu heb ik veel te veel tijd voor Hue... Niet dat ik te weinig tijd ga hebben in Hanoi want daar had ik tijd zat, maar het is gewoon vrij klote. Ik heb een nacht bijgeboekt hier in Hue, maar niet in het hotel waar ik nu ben, maar in het hotel waar Fiona verbleef (zij vertrekt morgen al met het vliegtuig naar Hanoi). Daar hebben ze dorms (gedeelde kamers) voor maar 3 dollar en ik betaal nu 9 dollar, dus als ik hier dan toch langer moet blijven dan ga ik er niet te veel geld aan uitgeven.
De 30ste neem ik dan de bus 's avonds zodat ik op de 31ste in Hanoi aankom... Dat hostel moet ik dus nog mailen om te zeggen dat ze mijn data moeten veranderen... Zo'n gedoe en dat allemaal omdat ze hun stomme bus te vroeg laten boeken. Ik ben ook veel te goed he.

Na mijn ticket dan uiteindelijk toch bevestigd te hebben was ik wat pissed en dus kon ik wel een theetje gebruiken. Beetje schandalig want Fiona en ik hebben ruim twee uur op een terrasje gezeten en maar een thee gedronken... en dan zijn we vertrokken om ergens anders avond eten te eten. Die mensen van dat bistrotje moeten ons echt gehaat hebben. 't Avondeten was heel lekker en het was ook heel fijn om nog eens een hele dag samen met iemand door te brengen. Fiona en ik zijn twee dagen samen in Hanoi dus we hebben emailadressen uitgewisseld zodat we dat ginder nog eens kunnen overdoen.

Het was in ieder geval een heel fijne dag en nee ik ben (hout vasthouden, altijd) nog niet ziek geweest van het eten of de warmte. Ik hoop echt dat dat zo blijft. Morgen vertrek ik al om 6uur op de toer door de DMZ en ik ben eens benieuwd. Er wordt gezegd dat daar niet veel te zien is, maar langs de andere kant vind ik het dan ook weer iets wat je niet kan missen... Zeker niet als je tijd te veel hebt in Hue :S

Dus ik ga nu nog een en ander proberen te regelen met het hostel in Hanoi en dan hopelijk beestjesvrij douchen en slapen, want morgen is het vroeg dag.