Brilsmurfen in Brugge

Brugge Travel Blog

Uit principe doe ik vóór 5 december niets aan Kerst, hoewel het dit jaar wel kriebelde. Donkere, koude avonden, de nieuwste Enya in de cd-speler, maar nee, de boom kwam er niet in. Inmiddels is het 5 december geweest, dus het mag. En nou heb ik er geen zin meer in...

Omdat het dus niet zo lukt om de kerstsfeer in huis te creëren, ben ik afgelopen weekend maar tijdelijk geëmigreerd naar een plek waar ze dat alvast voor me hadden gedaan: de Belgische stad Brugge. Brugge stond nog op de wishlist van te bezoeken locaties voor dit jaar en aangezien de stad gedurende de decembermaand opgeleukt wordt met diverse kerstmarktjes, besloten Meilani en ik er een bezoekje aan te brengen.

Vrijdagmiddag heen, zondagochtend terug bleek genoeg tijd te bieden om Brugge te verkennen. Ons hotel (Leopold) bevond zich in een smal zijstraatje van de Zuidzandstraat, één van de winkelstraten, en op loopafstand van de parkeergarage bij het station, waar we de auto voor 2,50 per dag kwijt konden. Het hotel bood voor 170 euro een ruime kamer met 2 aparte anderhalf-persoonsbedden, op de eerste verdieping van het hotel en nul komma nul uitzicht (ja, het huis aan de overkant van de 2 meter brede steeg). Knus ingericht, lekker rustig, alleen was het plafond nogal gehorig.

De kerstmarkten bevonden zich op het Simon Stevinplein en op de Markt, op loopafstand van het hotel. Vergeleken bij de kerstmarkt in Oberhausen stelde het weinig voor, maar er hing wel een leuk sfeertje. In een kwartier heb je ze allebei wel gehad (tenzij je bij elke drankenstal een glas gluwwein had genomen). Drank, worst, kaarsen en warme mutsen, dat waren kort samengevat de kerstmarkten.

Zaterdag zijn we begonnen met een wandeling te maken langs de Begijnenvest van Brugge. Brugge is een voormalige vestingstad en langs de restanten van de stadsmuur loopt een park. Dat bleek echter minder spectaculair te zijn dan gedacht, dus na een half uurtje waren we het wel zat en doken we bij de Gentpoort weer de stad in. Smal straatje hier, oud huisje daar en uiteindelijk kwamen we via de vismarkt bij de Burg. Mooie architectuur!

Omdat de buitentemperatuur tegen vriespunt aanzat en de wind dat niet aangenamer maakte, vluchtte we bij het Frietmuseum naar binnen. Na allerlei wetenswaardigheden over het hoe en waar van de aardappel en de bereidingswijze van de perfecte friet te hebben genomen, dachten we in het kelderrestaurantje dan kennis te kunnen maken met de ultieme friet. Helaas hadden de personeelsleden kennelijk nog nooit de expositie bezocht, want 1) de friet werd niet in twee keer gebakken en 2) het frituurvet was duidelijk al een hele tijd aan vervanging toe. Eén voordeel, we hebben de hele middag van die ene zak friet kunnen nagenieten...

Na het Frietmuseum door naar de Choco-Story, een museum over chocolade. Volgens de folder kon je er ook de zelfgemaakte chocolade proeven, maar wij hebben het niet gezien (en daar gingen we juist voor!). Misschien ook omdat de route zo geweldig was aangegeven in het museum... De expositie was een beetje langdradig, maar op zich wel grappig en voor de prijs hoef je het niet te laten: 6 euro, en als tegelijk entree voor het Frietmuseum en de Choco-Story koopt, is het 10 euro voor beide musea.

Genoeg wetenschap, tijd om te shoppen. Door de Noordzandstraat, via de Markt en terug door de Zuidzandstraat is daar een prima traject voor. Niet geschikt voor shoppen, maar zeker een doorsteekje waard is ook de Sint-Amandsstraat, waar een heel knus pleintje met eetgelegenheden is.

Lekker eten voor weinig geld is ons niet echt gelukt in Brugge. We zijn allebei niet zo gek van vis, wat in overvloed verkrijgbaar was, en voor de rest kon je overal wel veel patat en lasagna krijgen, maar ze waren allemaal flink aan de prijs.

's Avonds lensen uit, pyama aan en lekker ge-theeleut op de kamer, nadat we ons afhaal-Grieks hadden weggewerkt (niet echt een aanrader, maar wel toevallig: de eigenaar bleek gewerkt te hebben bij Irodion - mijn favoriete Griek in Zaandam. Daar leveren ze alleen een veel betere kwaliteit...).

Zondagochtend moesten we het hotel om 10 uur verlaten, na een prima ontbijt (muesli, yoghurt, bakjes met fruit, zelf te koken eitjes, zelf te toasten broodjes en diverse soorten kaasjes, zoet- en vleeswaren). Spullen in de auto gestouwd en kaartjes gehaald voor Ice Magic, een tentoonstelling van ijssculpturen vlakbij het station. De rij voor de ingang was gigantisch - we zijn heel asociaal halverwege tussen een groep Engelsen en Fransen ingeschoven - en binnen was het erg koud (-5 graden), maar zeer indrukwekkend. De tentoonstelling stond in het teken van Harry Potter en dus waren er zandlopers, boeken, uilen, gedrochten en tovenaars uit ijs gehouwen. Erg mooi, maar een kop warme chocolademelk was onmisbaar bij het ontdooiingsproces naderhand...

Na Ice Magic hadden we geen excuus meer om te blijven, dus togen we maar weer naar huis. Lekker ontspannen en zeker een aanrader! Voor een weekendje dan, niet voor langer.