Kolonies pinguïns, zeeleeuwen, zeeolifanten en Walvissen

Peninsula Valdes Travel Blog

Patagonisch landschap

5 November

Peninsula Valdés

Vandaag vliegen we van Buenos Aires naar Puerto Madryn. Het is een binnenlandse vlucht van ongeveer anderhalf uur. Eerst uitchecken in het hotel. Nicoliene geeft aan dat we hier weer terug keren als we uit Ushiaia komen, en dat betekend dat sommige in de groep wat bagage kunnen achter laten. Dat scheelt weer wat gewicht in de koffer. Dan naar het vliegveld, en het is een ander vliegveld dan Ezeiza, het vliegveld ligt midden in de stad, en heet Jorge Newberry, en is met de bus makkelijk te bereiken.

Puerto Mandryn veel vlees
Inchecken en naar de gate. De vlucht verloopt soepel. Rond het middag uur zijn we op ons verblijfadres: hotel Posada. Mooi hotel aan de buitenkant van Puerto Madryn. We besluiten ons eerst te oriënteren

Puerto Madryn
Is een badplaats die graag bezocht wordt in de zomer door mensen vanuit Buenos Aires. Het is de poort naar Patagonië. We wandelen via de boulevard naar Las Dunas een strandtent waar we lunchen. Vandaar uit naar het hartje van de stad waar we postzegels proberen te kopen bij een loterijkantoor, die ons doorverwijst naar het postkantoor. Hier breekt Willemien het enige postkantoor bijna af. We krijgen postzegels, maar die zijn zo groot dat je tong als een koe moet hebben om ze te bevochtigen en op te plakken. We wandelen wat rond in de ons bekende stijl van terras naar terras. Huub, Willemien, Lydia en ik hebben wat gedronken, komt van de postzegels likken, deze middag.

Het restaurant
´s Avonds naar het restaurant dat gebouwd is als een piratenschip toen we in de middag in een taxi rondreden hadden we dat restaurant gezien en dacht je dat we het terug konden vinden DRANK? We besluiten in ons beste Spaans iemand om de weg te vragen.

Puerto Mandryn Lydia, Mikel, Huub en Willemijn
Beste Spaans? Op één of andere manier snapt de jongeman ons meteen hoewel hij alleen maar Spaans spreekt en wij niet of belabberd. Hij verzoekt ons hem te volgen. Wij volgen en komen inderdaad bij de boot uit en worden door de gehele ¨bemanning¨ welkom geheten. De jongeman in kwestie blijkt de kok van het restaurant te zijn. We besluiten een fles wijn en Argentijnse biefstuk te bestellen. Het eten is heerlijk en we hebben een feestje gebouwd op die ouwe schuit! De Kok de kelners iedereen met ons op de foto. We kregen Champagne van het huis en gelukkig hadden we een taxi terug en een kaartje van het hotel anders hadden we nog in Puerto Madryn rond gedoold.

6 November

Peninsula Valdés NP

Vanochtend leren we Ruben onze chauffeur en Leoni onze gids kennen.

Mikel op punt schiereiland
Zij zijn de mensen die ons de komende dagen begeleiden door het Nationaal Park Península Valdés begeleiden. Leoni spreekt zeer goed Engels en kan kleurrijk en leuk vertellen. Puerto Madryn ligt aan de voet van de Patagonische Meseta, een hoogvlakte die hier afloopt naar een wijde baai, de Golfo Nuevo. Ten noorden van de Golfo Nuevo ligt het schiereiland Valdés. Peninsula Valdés is een schiereiland gelegen aan de Atlantische Oceaan. Het schiereiland heeft de vorm van een paddenstoel. Het wordt gevormd door de twee baaien Golfo de San Matías in het noorden en Golfo Nuevo in het zuiden, die door een smalle landtong van elkaar worden gescheiden. Het schiereiland is grotendeels vlak, droog en schaars begroeid. Het eiland en de omliggende baaien vormen samen een wereldberoemd natuurreservaat dat sinds 1999 op de Wereld erfgoedlijst van de UNESCO staat. Het gebied is vooral bekend wegens de zeer rijke fauna; zeeleeuwen, walvissen, pinguïns, zeeolifanten en vele vogelsoorten.
Guanaco
De plantengroei is steppeachtig.

Guanaco’s
Eerst naar het Eco-center en de entree voor het park betalen vervolgens zetten we koers naar de kleine baai voor de walvissen. Tijdens onze rit naar de baai maken we kennis met de guanaco.
De guanaco is een wilde lama uit de familie der kameelachtigen. Het is een karakteristieke bewoner van de Zuid-Amerikaanse hoogvlakten. De guanaco is de grootste van de twee wilde lamasoorten. Guanaco's leven in harems binnen een territorium. De hengst bakent het territorium af door uitwerpselen op grote hopen op strategische plekken te plaatsen. Hengsten verdedigen hun territorium tegen andere hengsten. Ze leggen eerst de oren in de nek, waarna ze de rivaal in galop achtervolgen en hem proberen te bijten. Ze stoten hierbij knorrende geluiden uit. De gehele familie bestaat uit, Lama, Guanaco, vicuña en de Alpaca, De guanaco is het meest eigenwijs van de vier. Het dier is niet te domesticeren en huppelt hier vrolijk rond als Poema voer.
Mara of Pampahaas

Mara’s en Nandoe’s
Vervolgens zien we de Mara, ook wel pampahaas of Patagonische haas genoemd. Het ziet eruit als een kruising tussen een haas en een hond. Het is eigenlijk een haas met kleine spitse oren. Al hoewel de mara uiterlijk veel weg heeft van een haas of een kleine antilope, is hij nauwer verwant met de cavia. Het is een knaagdier van de Patagonische pampa's en andere Argentijnse graslanden. Daarna zien we de Nandoe. Een nandoe lijkt uiterlijk veel op een struisvogel, maar is beduidend kleiner en lichter. Een volwassen nandoe is ongeveer 120 cm lang en 20 kg zwaar. Andere verschillen met een struisvogel zijn dat een nandoe drie tenen heeft in plaats van twee en dat de seksen nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Nandoes hebben hoofdzakelijk bruine bevedering, met een wit onderlichaam. Ze vermijden contact met vijanden door weg te rennen. Het vrouwtje legt tot vijftig eieren in een grondnest dat door verschillende soortgenoten wordt gebruikt.
Mikel op zodiac
Het mannetje broedt vervolgens de eieren uit. Ook brengt het mannetje gedurende circa zes weken de kuikens groot. Mannetjes en vrouwtjes vormen geen blijvende paren. Zo zien we Nandoe papa soms met wel dertig kleine bolletjes om zich heen, een zeer grappig gezicht.

De zodiac
We naderen langzaam Piramides het havenplaatsje waar we inschepen voor de walvissen. Het plaatsje ontleent zijn naam aan een rots die eruitziet als een piramide en een markant punt was voor de zeelui vroeger. We worden in een zwemvest gehesen en vervolgens begeleid naar de zodiak, we gaan op zoek naar de zuidkaper. De zuidkaper is een grote walvis met grote, brede borstvinnen en een grote, brede kop, die een kwart van zijn lichaam beslaat. Op de kop heeft de zuidkaper voor ieder individu unieke huidwoekeringen, aangroeisels, waarop zeepokken groeien. De rugvin ontbreekt. De borstvinnen zijn kort en breed. De zuidkaper is een walvis die diep kan duiken en als ze dat doen komt de gehele staart uit het water.
De staart van Zuidkaper
De Zuidkapers zijn ons goed gezint en laten zich gewillig zien. Wij in een nietig rubberbootje en dan vijftien meter zoogdier onder je, walvissen zijn geen vissen! Je voelt je erg klein. De staart die iedereen zo graag wil zien zie je alleen als de walvis gaat duiken maar meestal rusten de zuidkapers uit in de baai. Op onze weg terug naar de haven, denkt er één waarschijnlijk zielige nederlanders en duikt met veel bombarie onder en ja we hebben hem de STAART die boven het water uitsteekt.

Zee olifanten

Terug aan land zetten we koers naar de kust van de Atlantische oceaan. We komen bij een hotel waar we de lunch gebruiken en de Zee Olifanten bezoeken in natuurreservaat Punta Delgada. Wat en beesten, 4000 Kilo vet is erg veel! Helaas zijn de zware mannetjes alweer terug naar zee, en Leoni vertelt dat we op en ander punt nog een kolonie gaan bezoeken.

Belangrijk alleen de  mannetjes hebben namelijk een verlengde bovenlip (slurf) waaraan het dier zijn naam dankt. En als je zee olifanten wilt zien, dan wil je ze ook zien en niet iets wat op een dikke zeeleeuw lijkt! Leoni houdt woord en we krijgen de mannetjes te zien. We rijden terug naar Puerto Mandryn en nemen afscheid van Leoni, die belooft om er morgen weer te zijn.

's Avonds gegeten bij Placido een luxe restaurant aan de boulevard van Puerto Mandryn. We trekken eigenlijk continu met zijn vieren op en voelen elkaar goed aan in humor en interessen. Ik bestel een biefstuk row in plaats van rear en de ober kijkt mij verwonderd aan. Lydia schiet in de lach en zegt catch a cow and serve it.

Zee olifanten
Ik laat een onvergetelijke indruk achter.

7 November

Eeuwige wind
Lekker geslapen en een goed ontbijt geven een perfecte start van de dag. Nicoliene blijft vandaag achter aangezien ze een longontsteking heeft opgelopen tijdens de vorige reis, en een dag wat rustiger aan wil doen. Het valt ons op dat het continu stevig waait over de vlaktes, en dat is meteen het meest karakteristieke kenmerk van Patagonië. Leoni en Ruben staan weer op ons te wachten, vandaag gaan we naar Punta Tombo, ten zuiden van Puerto Madryn gelegen. We rijden eerst naar Rawson de hoofdstad van de provincie en vandaar naar Trelew waar een aantal mensen op zoek gaan naar de Dolfijnen.

Zeeleeuwen
Lydia, Willemien, Huub en ik hebben besloten dit uitstapje te laten schieten.

Dolfijnen
We wandelen eerst naar de haven waar een kolonie zeeleeuwen aan de andere kant van de kleine haven belangstelling trekt. Na de dieren gefotografeerd te hebben nesluiten we langs het strand te gaan wandelen om lekker uit te waaien, lekker uitwaaien, het doet niet anders hier in Patagonië!
We verkennen het plaatsje wat niet veel heeft maar een kop koffie in het plaatselijke restaurantje maakt veel goed. Na een uurtje zijn de dolfijnenspotters alweer terug. Ze hebben de dolfijnen inderdaad gezien en zijn vol vuur over het avontuur. Het betreft hier één van de kleinste dolfijnensoort.
Het is een zeer actieve dolfijn. Hij springt regelmatig op uit het water, achtervolgt andere dolfijnen en houdt lichamelijk contact. Als er één springt, volgen er meestal meer. Ze zijn door hun slanke, lichte bouw in staat zeer acrobatische sprongen uit te halen, waaronder salto's.
Pinguïn
Het is daarmee een van de meest beweeglijkste dolfijnensoorten. Wat het meest opvalt is het kleurenpatroon, ze lijken een beetje op Orca’s met hun zwart wit gevlamde lichamen.

Magelhaenpinguïns
We stappen weer in de bus en gaan op weg naar Punta Tombo, gelegen aan de kust op 110 kilometer ten zuiden van Trelew. Hier bezoeken we een belangrijke kolonie Magelhaenpinguïns. De Magelhaenpinguïn lijkt heel veel op de pinguïn die in Zuid Afrika voorkomt. Ze komen uit dezelfde familie, maar de Magelhaenpinguïn is iets kleiner. De broedkolonie is inderdaad enorm. De meeste pinguïnsoorten nestelen in gaten of holen om zich zo in enige mate tegen de zon te beschermen en verbeteren dit met takjes en ander restmateriaal of bouwen een nest van stenen die ze in hun omgeving vinden. Ze leggen meestal 2 (maximaal 3) eieren.

Pinguïn
De beide ouders lossen elkaar af bij het broeden. Terwijl de ene het ei bebroedt, trekt de andere naar zee om zich te voeden. Zodra het jong is uitgekomen, lossen de ouders elkaar op dezelfde manier af om het jong te voeden. Het verblijf met de pinguïns is leuk, we zien ze huppelen over het strand, nesten bouwen, op eieren zitten en ga zo maar door. Helaas we zijn nog te vroeg om kuikens te kunnen zien.

Weer in Placido gegeten. De kelner begroet mij weer met de naam “lion” had ik maar geen rauwe biefstuk moeten bestellen.Begin wat last van mijn maag te krijgen maar dat mag geen naam hebben. Is vanzelf gekomen en zal ook wel weer vanzelf vertrekken.

8 November

Puerto San Julian

Vandaag gaan we op weg naar Puerto San Julian.

Nicoliene op zodiac (reisleidster)
Het is eigenlijk een tussenstop omdat het afleggen van 1600 kilometer naar El Calafate teveel is. We rijden vandaag een kleine 900 kilometer. Hector is onze nieuwe chauffeur en rijdt ons door het onmetelijke Patagonische landschap. Het voorbij schietende gras en afrasteringen vervelen snel de bus keert dan ook regelmatig terug in ruststand, wat een landschap! Het is werkelijk het einde van de wereld. De estancia´s hier zijn gemiddeld 70.000 hectare groot! 's Avonds komen we aan in Puerto San Julian een kustplaatsje aan de Atlantische Kust. De wind blaast vanaf de Stille Oceaan over Chili naar Argentinië en wordt door de Andes tot grote hoogte gedreven, hier verliezen ze alle vocht in vorm van regen of sneeuw en blazen dan met een onmetelijke snelheid en zeer droog over de vlakten van Patagonië, dit verklaart ook waarom het landschap zo verschrikkelijk droog is. Onderweg geluncht, en wij strekken regelmatig de benen. Aan het einde van de dag komen we aan in ons hotel, waar we één nacht verblijven.
Vuurtoren
Met de gehele groep gegeten in een restaurant aan de kust. De bank geplunderd door de gehele groep, de Pin automaat was hierna niet meer te gebruiken door de plaatselijke bevolking.

andalf says:
Hallo Mike,

Het is nu maandag 17 november en heb net je reisverslagen gelezen van de eerste dagen.
Maak er wat van voor de dagen die nog komen.

Groetjes Alphons.
Posted on: Nov 17, 2008
Patagonisch landschap
Puerto Mandryn veel vlees
Puerto Mandryn Lydia, Mikel, Huub …
Puerto Mandryn Lydia, Mikel, Huub…