De grootste waterval ter wereld

Puerto Iguazu Travel Blog

Duivelskeel vanuit de helikopter

21 November

Brazilië

Ik word naar een goede nachtrust (ben ondergedekt door Nicoliene) wakker in de nog steeds rijdende bus.

Waterval Braziliaanse zijde
De steward verzorgt ons ontbijt en we gaan er eens voor zitten. Tijdens de nachtrit is het landschap wat we de afgelopen weken hebben gezien sterk veranderd! Het kale gladde landschap heeft plaatsgemaakt voor bossen. Als we even de benen mogen strekken merk je meteen dat het klimaat ook wijzigt. De eeuwige wind van Patagonië is verdwenen en maakt plaats voor een klamme warmte. We steven duidelijk op een tropische jungle af. Het loopt tegen elven als we op het busstation van Puerto Iguacu binnen rijden. De watervallen zijn bijna te ruiken! We worden opgehaald door een privé busje die ons over de grens brengt en de aankomende dagen ons vervoer vormt, Jose is onze chauffeur en bestierd werkelijk alles van rijden tot de paspoortcontroles die nog nooit deze reis zo eenvoudig zijn verlopen. Ons hotel staat in Foz do Iguacu wat betekend dat we aan de Braziliaanse kant overnachten.
Watervallen Argentijnse zijde
We worden ingecheckt in een zeer groot hotel, met mooie kamers, maar je hebt een Tom Tom nodig om er de weg te vinden! Nicoliene geeft aan dat we even de tijd hebben om op te frissen, en dan start het bezoek aan de watervallen van Iguacu! Voordat we gaan even pinnen, dat kan gelukkig in het hotel. Brazilië heeft de Reaal als munteenheid.

Helikoptervlucht
Iedereen weer klaar watervallen we komen eraan! Jose brengt ons net buiten het park naar het Heliplatform waar een aantal mensen een vlucht mee gaan maken. Lydia, Willemien en ik hebben besloten het schouwspel vanuit de lucht gade te slaan. Huub heeft dit al eens gedaan en slaat deze keer over, maar let wel op onze tassen tijdens onze vlucht. Het is de manier om het gigantische gebied in één oogopslag te zien. Er is een vier-persoons en een zeven-persoons helikopter. Lydia, Willemien en ik gaan met de zeven-persoons en ik mag samen met Marja naast de piloot zitten.
Als ij opstijgen, zien we een onmetelijke jungle onder ons wat een groen tapijt! In de verte hangt een nevel, daar dondert het water van de Iguacu met donderend geweld naar beneden en wij vliegen er recht op af! Het uitzicht en overzicht is onvergetelijk wat een natuurgeweld. Helemaal beduusd zetten we weer voet op vaste bodem. We bekijken de gemaakte opnamen van de vlucht en Lydia besluit de DVD aan te schaffen. We kunnen deze in Nederland kopiëren zodat Willemien en ik later ook in het bezit zijn van dit onvergetelijke moment. Huub staat te wachten en we wandelen met zijn vieren richting de ingang van het NP do Iguacu.

Watervallen van Iguacu
Het nationale park Iguaçu is een groot natuurpark in het zuidwesten van de Braziliaanse staat Paraná, vlak bij het drielandenpunt tussen Argentinië, Paraguay en Brazilië, waar de rivieren de Paraná en de Iguaçu samenvloeien.
Watervallen Argentijnse zijde
In het zuiden grenst het aan het Argentijnse nationaal park Iguazú. Beide namen zijn afgeleid van de Guaraní woorden í (water) en guazú (groot). Het park is bekend vanwege de 2700 meter brede Cataratas do Iguaçuwatervallen op de grens met Argentinië, die een grote toeristische trekpleister vormen. Het meest indrukwekkende deel hiervan is de zogenaamde duivelskeel (Portugees: garganta do diablo), een (bijna) cirkelvormige waterval van 80 m hoog. Rondom de waterval bevindt zich een subtropisch regenwoud met vele plantensoorten. In het park komen dieren voor zoals de reuzenotter, de reuzenmiereneter, de tapir, de jaguar en de kaaiman. Het park staat sinds 1986 op de Werelderfgoedlijst. Na de entree te hebben betaald worden we, met de bus, naar het ontmoetingscentrum van het park gebracht. Van hieruit kunnen we zelf een aantal routes lopen en de watervallen zien, horen, ruiken en voelen.
Hagedis
Het park is zeer mooi aangelegd en de wandeling die wij doen gaat langzaam naar beneden langs een zeer goed pad met verschillende uitkijkpunten. We eindigen recht voor duivelskeel (garganta do diablo) die ons ontvangt met een geweldige douche. Vlak bij de duivelskeel zit weer een informatiecentrum. Hier pakken we de lift om ons weer uit de kloof te brengen. Doordat het park zo goed is aangelegd, kunnen gehandicapten dit prachtige schouwspel ook bezoeken, en daarvoor lever ik graag het wat avontuurlijke in van junglepaden en onbegaanbare wegen!

Zwemmen
We verzamelen ons boven waar we een versnapering drinken, we betalen in reaal, en rekenen ons voor de zoveelste keer suf hoeveel rappen we weer betaald hebben. Lydia blijft het allemaal monopoly geld vinden en houdt op met het rekenen. We wandelen weer naar het pleintje voor het informatiecentrum waar Jose al met de bus staat te wachten.
Vogel
We rijden terug naar het hotel en we hebben besloten te gaan zwemmen! Ja het hotel heeft een mooi buiten zwembad met heerlijk water en een poolbar ik weet niet wat ik het belangrijkste vind. Na wat rondgesparteld te hebben loop ik naar de poolbar om de nationale drank van Brazilië te bestellen Capariña! Na ettelijke van deze drankjes gaan we naar de kamer om ons om te kleden voor het diner. Ons hotel is werkelijk van alle gemakken voorzien, daarom besluiten we om in het hotel te eten, hoeven we niet zo ver (het hotel is wel erg groot) te kruipen als we naar bed willen.

22 November

De Argentijnse zijde
Goede nachtrust gehad en een lekker ontbijt genoten.

loopbruggen over de watervallen
Het zwemmen en drinken gisterenavond is goed bevallen en staat aan het eind van de dag weer op het programma, nu met de gehele groep!
Vandaag bezoeken we de Argentijnse kant van de watervallen, waar de wandelmogelijkheden het mooist zijn. Aan de Argentijnse kant kun je via bruggen over en onder langs de watervallen lopen, terwijl de Braziliaanse zijde het beste overzicht geeft. Jose staat weer klaar, rijdt ons naar de grens regelt de overgang en zet ons bij het park af. Alles verloopt weer glad en snel wat een regelaar die Jose. We worden naar het visitorscentre gebracht waar ons de mogelijkheden worden uitgelegd. Volgens mij is degene die het uitlegt een Zuid-Afrikaan, gehoord zijn Nederlands en de tongval die hij heeft, maar hij vertelt de mogelijkheden helder en begrijpbaar. We besluiten een Passaporte Verde of groen paspoort te nemen. Hierin zit een boottocht tot onder de watervallen! En een eco-tour waarbij we de kans hebben wat van het dierenleven van het gebied te zien.
Willemien met Huub op voorgrond

Douchen
Vanuit het visitorscentre lopen we naar de balie van waar de boottochten starten. We worden in een safaritruck gehesen en 8 kilometer van de eigenlijke watervallen gereden. Tijdens de rit krijgen we uitleg over de jungle om ons heen. We zien vooral bomen, struiken en bloemen en het krioelt er van de meest prachtige vlinders. Na 8 kilometer komen we bij de pier waar we inschepen op een grote rubberboot. Huub en ik hebben bij voorbaat alleen een shirt en een zwembroek aangetrokken. Drogekleding zit in onze rugzak, die samen met de camera in een waterdichte zak worden verpakt, zodat we ons later kunnen omkleden. We meren af en het geraas van de watervallen wordt luider en luider. Opeens doemen ze op vier gigantische watervallen donderen naar beneden, we naderen de watervallen tot op ongeveer twee a drie meter en zijn dan ook gelijk kleddernat. De boten kunnen niet werkelijk onder de watervallen doorvaren want dan zouden ze onmiddellijk zinken! De boten leggen aan en we kunnen ons omkleden.
Lydia
Droog en verschoond wandelen we naar boven via de vele watervallen en eindigen weer, hoe kan het ook anders, op een terras! Wat doe je op een terras? Volgens Willemien water drinken want dat had ze nog niet genoeg gehad.

Boven op de Duivelskeel en de Eco-tour
Op het terras worden we getrakteerd op wild. Een neusbeertje (coati) is zo vriendelijk halsbrekende toeren voor ons uit te halen om aan een paar vruchten in een boom te komen. Geboren fotografen staan vooraan dit grappige beertje (familie van de wasbeer) te vereeuwigen. We besluiten via het lelijke Sheraton hotel naar het station te wandelen zodat we de trein kunnen nemen naar het startpunt van de wandeltour over de duivelskeel. Bij het station zit ook de balie voor de Eco-tour die we direct daarna kunnen doen. De duivelskeel is weer overweldigend. DOM DOM, het is inmiddels drie uur in de middag en de zon staat recht boven ons en is erg heet.
Jonge coati's (Neusberen)
Wij schepen in op de Eco-tour en zitten midden op de rivier in een roeiboot. “O God send me a airco” wat een hitte. Huub zit met een zakdoek over zijn hoofd in het bootje en kan geen pap meer zeggen. Ik vind het ook onaangenaam warm worden en realiseer mij dat het ook niet handig is om op het heetst van de dag te doen. De meeste mensen zitten met hun voeten in het water om zo wat te koelen. Ineens wijst onze gids naar de waterkant waar een redelijke kaaiman vertoeft, plop alle voeten weer in de boot! We zien nog een schildpad en het zien van deze dieren is toch opmerkelijk op het heetst van de dag. We zijn blij als de boot afmeert, de tocht was mooi, maar het is veel te heet. Huub besluit op een terrasje te blijven terwijl Lydia, Willemien en ik de wandeling boven de andere watervallen nog doen. De tocht is prachtig en we zien een neusbeer moeder met zes jongen wat een prachtig gezicht de kleine kruimels die moeder overal volgen, maar moeite hebben om door het dichte struikgewas te wandelen.
Regenboog opgeroepen door het water van de watervallen

Zwemmen (drinken)
We gaan terug naar het hotel nadat er nog wat souvenirs zijn gekocht en ik één of andere wilde cavia heb gefotografeerd. Huub en ik gaan direct door naar het zwembad waar we in Duitse stijl een aantal stoelen en ligbedden kapen en bezet houden. De groep komt ook en de drank vloeit weer rijkelijk. ’s Avonds weer een lekker diner, morgen weer naar Argentinië

Duivelskeel vanuit de helikopter
Waterval Braziliaanse zijde
Vogel
loopbruggen over de watervallen
Willemien met Huub op voorgrond
Lydia
Jonge coatis (Neusberen)
Jonge coati's (Neusberen)
Regenboog opgeroepen door het wate…
Regenboog opgeroepen door het wat…