Dag 1 + 2

Bangkok Travel Blog

Vandaag is het de grote dag. We zullen om 12.30 uur afspreken met de hele groep bij de bushalte, waar een bus ons op komt halen om naar Dusseldorf te rijden. Bij de bushalte aangekomen, is het tijd om elkaar voor te stellen, door elkaar de hand te schudden. Eigenlijk is dit voor de meesten overbodig, want die kennen elkaar al. Zo kende ik ook het grootste gedeelte van de groep (in totaal 14 personen), door eerdere groepsreizen. Het waren allemaal ouderen (mensen rond de 60/70 jaar mag je wel oudere noemen, toch?), behalve 2 ‘meiden’, die tegen de 30 jaar waar, mijn ouders, rond de 50 jaar, en mijn zusje, die 18 jaar is.

Op naar Dusseldorf. Het was gelijk al een leuke busrit, want er moest veel bijgepraat worden. Er werd gepraat over eerdere reizen, maar ook over de nieuwsgierigheid naar deze reis. Want niemand van de groep was al eerder naar Thailand geweest.

Eenmaal ingecheckt en in het vliegtuig, zag ik toch behoorlijk tegen de reis op, omdat het 10 hele lange uren zouden worden. Om 17.30 uur vloog het vliegtuig weg, op weg naar Bangkok, waar we om 09.00 uur de volgende dag aan zouden komen (plaatselijke tijd).

Je zou dus zeggen, “lekker slapen, dan merk je niets van die lange reis”, maar ja, dan moet dat wel lukken. Ik heb dus niet kunnen slapen, misschien een aantal keren even ingedommeld voor een paar minuten. Overigens zat iedereen van de groep verspreid. Zo zaten er een aantal ook alleen. Dit maakte het vliegen minder gezellig. Uiteindelijk hebben we ervoor kunnen zorgen dat toch iedereen een ‘maatje’ naast zich had zitten, door te wisselen met andere personen.

Dag 2 - 28 juni

In Bangkok aangekomen, kwam onze Nederlands sprekende gids “Ommetje” ons ophalen van het vliegveld. Dit was een Thaise man, die een tijd in Nederland heeft gewoond.

Deze vakantie zouden we een vaste bus krijgen, met een vaste buschauffeur, genaamd “Charlie”, of “Happy Boedha”.

We hebben gezamenlijk besloten direct door te gaan met het programma.

We zijn eerst een tijdje door Chinatown gelopen (het centrum van het Chinese leven in Bangkok). Wat een onwijs grote en drukke wijk is met veel smalle steegjes en veel marktkraampjes. Overigens ook meer van Bangkok gezien. Overal kraampjes met eten. Je zag vooral veel fruit (de bekende ananas, meloen en bananen, maar ook “typisch Thais fruit”), vlees (kip, varken), insecten en gebakken bananen. Regelmatig stonk het behoorlijk. Door deze ‘lekkere’ geuren heen, rook je af en toe ook een soort rioollucht, wat het dus niet prettiger maakte om er te lopen. Vandaar dat er ook veel Thaise mensen zijn die mondkapjes dragen of in ieder geval mee hebben.

Daarna gingen we al snel lunchen, een goed buffet, niet alleen Thais eten, maar ook Europees. Dit scheelde voor mij heel erg, omdat ik toch wel even zou moeten wennen aan het ‘vreemde’ eten. Bij dit restaurant waren veel Nederlanders, wat het heel vreemd maakte om daar te eten, niet het idee hebben dat je in Thailand bent.

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan het Grand Palace. Koning Rama I is begonnen met het bouwen van dit paleis in 1782 en bijna elke koning heeft er iets aan toegevoegd.

Het was allemaal erg mooi om te zien, maar het was erg heet, vooral omdat de meesten nog lange broeken aan hadden (omdat het in het vliegtuig altijd koud is en wij dus direct door zijn gegaan) en iedereen was ook wel moe van de reis.

Uiteindelijk zijn we naar het hotel gegaan. The Royal River Hotel. Er was een mogelijkheid om met de groep te gaan eten bij de Baiyoke Toren, een heel hoog gebouw. Maar wij gingen liever op tijd naar bed en ik ben dus ’s avonds met mijn ouders en zusje uit eten geweest in het restaurant van het hotel. Sommige Thaise mensen weten niet goed hoe het precies hoort te gaan in een restaurant… Mijn moeder kreeg haar eten, toen wij het eten al ophadden… Als we klaar waren met een gerecht, kregen we gelijk de volgende gang…