In the middle of nowhere - part II

San Pedro de Atacama Travel Blog

Ploegen door het zout
Tsja, het heeft weer even geduurd. Maar dat bleek voor ons meer dan de moeite waard! Zoals de titel al doet vermoeden en in de laatste blog ´gewaarschuwd´was, zaten we de laatste dagen in niemandsland. Voordat we vertrokken, waren we nog even zenuwachtig dat de jeep niet zou komen opdagen, want het duurde voor ons gevoel een eeuwigheid toen we bij ons tourbureau op de stoep zaten te wachten...En plots stopte daar de oude Toyota Landcruiser voor de deur. Rapido, rapido zaten ze ons te pushen. Wij lieten ons niet opjagen: `Tranquillo, tranquillo, nos vacaciones!!`riepen we ietwat geirriteerd. In de auto zaten al wat reisgenoten, waaronder Jorien. Het bleek dat zij die nacht in de bus onderweg was bestolen door een medewerker van de busmaatschappij! Zij moest dus aangifte doen en de medwerker werd huilend achter slot en grendel gezet.
Slapen op een zoutbed
Dat veroorzaakte dus de vertraging. Nog 1 tourist (Martin uit Londen) opgepikt en we konden onze weg vervolgen. Eerst langs het cemetario de trens, met andere woorden: een begraafplaats van oude treinen. Dat was best indrukwekkend, al die oude stoomlocomotieven te zien wegroesten. Vandaar nog even langs een huisje om alle etenswaren in te laden en al snel reden we over de uitgestrekte zoutvlakte van Uyuni, oftewel ´Salar de Uyuni´. De grootste zoutvlakte ter wereld, een gigantisch uitgestrekt gebied van 12.000 km2, met een geschatte hoeveelheid zout van 10 miljard ton! Deze vlakte is ooit ontstaan uit opdroging van een groot meer. Ergens op de vlakte zie je plots een gebouw opdoemen, een ´zouthotel´wat inmiddels illegaal is verklaard.
De gang van zout
Af en toe zie je eilandjes in het midden van deze vlakte, feitelijk rotspunten die boven de vlakte uitsteken, waarvan wij het Isla del Pescado hebben bezocht. Dit eiland deed ons denken aan Curacao, door de soortgelijke rotsformaties en natuurlijk de cactussen. Sommige cactussen bleken tussen de 900 en 1.200 jaar oud! Na de lunch en nog wat fotosessies op het zout, reden we verder richting de rand van de vlakte om daar te overnachten in een zouthotel (dus niet het illegale hotel op de vlakte zelf), alles was van zout, zelfs het bed. Daar even het verlaten dorpje doorgelopen, de zonsondergang zien en lang wachten op het avondeten. En op tijd de slaapzak in, want de volgende ochtend om 5.00 uur wake-up call! Ook hier wederom koude tenenweer! De volgende ochtend voor zonsopgang al weer op pad.
Vulkaan met daarvoor verharde lavastromen-2
Eerst langs de rand van de zoutvlakte de zon zien opkomen, om vervolgens een woest en bergachtig gebied in te rijden. De weg werd er ook niet beter op. Her en der zagen we verharde lavastromen en hadden we uitzicht op een actieve vulkaan (rookpluim kwam er uit). We lunchten bij een groot meer waar een enorm aantal flamingo´s stonden. We zijn het van Curacao en Bonaire een beetje gewend, maar dit waren er wel heel veel, en met hele mooie kleuren. Vandaaruit reden we verder en zagen we onderweg meerdere vicuña´s (die soort van lama´s met lange hals en hele fijne wol).  Rond een uur of drie reden we in de richting van een meer wat bloedrood gekleurd was. Dit deed ons denken aan 1 van de 7 plagen in Egypte! Ongelooflijk.
Flamingo´s
De kleur van het water wordt veroorzaakt door de aanwezige algen en mineralen. Nog aparter is het gezicht van de vele roze flamingo´s staand in het water. Tegenover dit meer, dat onderdeel is van een nationaal park, overnachtten we. Ook hier was het behoorlijk koud en kregen we 4 dekens mee, maar met een goede slaapzak kwamen we ook heel ver... En weer de wake-up call heel vroeg, nu om 04.30. De motor van de jeep hoorden we al weer loeien om opgewarmd te worden. Het ijs stond op de ruiten van de auto. Voordat het licht was zaten we samen verkleumd met muts op en handschoenen aan te turen in het spoor van het licht van de auto. Toen het zo´n beetje licht werd, kwamen we bij de eerste attractie van vandaag: een geiser van stoom: even onze handen opwarmen.
landschap
Iets verder aan de linkerkant superhete zwavelbaden, de zwavelstank was niet te harden. Peter had zijn zwembroek in de vroege ochtend al aangetrokken. Niet voor de zwavelbaden, maar wel voor de natuurlijke warmwaterbronnen. De zon was nog amper op en we trilden nog van de kou, dus Peter liet het bij een doop van de handjes in het warme water. Tijd om te ontbijten en daarna weer op pad. Ondertussen hadden we onderweg uitgebreide conversaties met Jorien, die woont en werkt in Davos (Zwitserland). In alweer een andere surrealistische omgeving waar zelfs Salvador Dali zijn inspiratie haalde, vond de chauffeur het tijd om een band te vervangen. We werden er niet geruster op, want de band die erom gezet werd, zag er ook niet zo degelijk uit.
En wij staan er onder
Toch reed hij vrolijk verder. Als laatste zagen we ´Laguna verde´(groen meer, vol met o.a. arsenicum en koper) en daarachter de inactieve vulkaan Licancabur. Dit was zo´n beetje het 3-landenpunt: links en voor ons Argentinie, achter ons Bolivia en rechts Chili. We waren dus al vlak bij de grens. Onze jeep was als eerste bij de grens. We namen afscheid en we konden ons briefje inleveren (in Uyuni hadden we al ons paspoort laten stempelen). Vervolgens was het 2 uurtjes wachten voordat een busje ons met andere jeeptouristen vandaar oppikte om ons verder Chili in te brengen. De grenspost van Chili is daar gestationeerd in San Pedro de Atacama. De grensformaliteiten hadden nog heel wat voeten in aarde, want alle bagage werd grondig geinspecteerd op vervoer van illegale planten,  handwerk en invoer van fruit etc.
Lekke band!
Wij hadden even te voren maar handig gebruik gemaakt van de afvalbak en ons laatste fruit weggegooid (nadat Zwa 3 mandarijntjes naar binnengewerkt had, ze vond het zo´n zonde!). Eenmaal aangekomen in San Pedro de Atacama besloten we om gelijk buskaartjes naar Antofagasta te kopen. We hadden genoeg droogte gezien (dit stadje ligt in een van de droogste woestijnen ter wereld) en we wouden de nachtse kou ontvluchten. Rond een uur of 7 kwamen we aan in Antofagasta. Toen we op zoek gingen naar een leuk restaurantje werd het duidelijk dat Chili inderdaad veel van Europa heeft (inclusief de Rabobank en de ING-bank!), leuke restaurantjes bleken wat dunner gezaaid...maar na een tijdje vonden we een felverlichte tent met achtergrondmuziek van La Bouche, 2-Unlimited, 4 Brothers on the 4th-floor etc, jeugdsentiment.
Bijzondere kleuren
..de zalm smaakte er niet minder om (wat een lappen!). De volgende dag weer verder met de bus (ca. 7 uren) naar Copiapo. De afstanden zijn relatief comfortabel te overbruggen: lange, rechte wegen door de Atacamawoestijn. Om een uur of 17.00 kwamen we aan in Copiapo. Druk zoeken naar een internetcafe. We vonden er 2. De eerste was zo traag dat we er weg vluchtten en de 2e was helemaal bezet, met mensen in een wachtrij. Dat werd dus nog een dag uitstel van de blog. Ondertussen hadden we wel ontdekt dat er in een van de internetcafees weer virussen op onze foto-sd-kaart waren gekomen! Zucht...Vandaag zijn we met de bus weer een paar honderd kilometer verder gekomen: La Serena. Van hieruit hopen we morgen verder te berichten. (Ondertussen weten we nog niet of het ons gaat lukken om foto´s te loaden i.
De backpack weer op de rug bij de grensovergang met Chili
v.m. de trojanvirussen op onze disk). Afsluitend: we zijn heel blij en dankbaar dat we ´safe and sound´ alweer in (het dure) Chili zitten!
Ploegen door het zout
Slapen op een zoutbed
De gang van zout
Vulkaan met daarvoor verharde lava…
Vulkaan met daarvoor verharde lav…
Flamingo´s
landschap
En wij staan er onder
Lekke band!
Bijzondere kleuren
De backpack weer op de rug bij de …
De backpack weer op de rug bij de…
Dee eetzaal van zout
Onze zouthostel
De vlakte
Een nog langere schaduw
Een piepklein kerkje
Nog kleiner dan de kerk van Curaca…
Nog kleiner dan de kerk van Curac…
Zicht vanuit de klokke´toren´
Kruis
Met name de pop vonden we ´creepy…
Met name de pop vonden we ´creep…
Zonsondergang
Wachten op eten in de kou
Muts op en handschoentjes aan
rara, wie is dit?
Zonsopgang om ca. 05.40
En nog een paar minuutjes later
De eerste vicuña´s van vandaag
Droogte...vanuit de auto
De chauffeur had kiespijn, dus mut…
De chauffeur had kiespijn, dus mu…
Onderweg
Verharde lavastromen, weer heel an…
Verharde lavastromen, weer heel a…
Actieve vulkaan
Vulkaan met daarvoor verharde lava…
Vulkaan met daarvoor verharde lav…
Let op de rookpluim!
Soort van woestijnkonijn die hipt …
Soort van woestijnkonijn die hipt…
Zwa weer aan de wandel
Ruige wegen
De eerste flamingo´s van een hele…
De eerste flamingo´s van een hel…
Flying flamingo´s
Dit vonden we dus mooi!
Twee flamingo´s
Ready for take-off
Flying bird!
Ontelbaar veel flamingo´s
Flamingo´s op een mooie achtergro…
Flamingo´s op een mooie achtergr…
Onze lunchplek
Laguna Honda
Rotsboom
Bijzondere rotsformaties
Ingang van national park
bijzonder grote eendjes
in de verte het rode meer
Red lake
Flamingo´s in red lake
Sterkste gras wat we ooit hebben g…
Sterkste gras wat we ooit hebben …
Steam!!!
Handjes opwarmen
Rijdend door de zwaveldamp
More steam
Zwavel bubbelt
Zwa voor de zwaveldamp
En Pedro ook, en koud dat ie het h…
En Pedro ook, en koud dat ie het …
Zonsopgang tegen berg, stoom ervoor
Zwa bij de warm waterbron
Peter en Zwa voor de warmwaterstro…
Peter en Zwa voor de warmwaterstr…
Let op de losse stenen voor de ber…
Let op de losse stenen voor de be…
Vulkanisch gebergte
Laguna verde (groen) voor (inactie…
Laguna verde (groen) voor (inacti…
Zwa warmt haar neus op
Martin en Jorien
De grensovergang tussen Bolivia en…
De grensovergang tussen Bolivia e…
Een vosje bij de grensovergang