Tarantulas here we come!

Puerto Maldonado Travel Blog

Vanuit het vliegtuig zagen we de slingerende rivieren in de jungle

Op maandag 8 september vertrokken we per vliegtuig naar Puerto Maldonado gelegen in de jungle aan de grens met Brazilie en Bolivia. De temperatuur was ongeveer gelijk aan die van Curaçao, hier moesten we even weer aan wennen. Bovendien was het een stuk vochtiger. Zwa werd op slag weer verkouden. Op het vliegveld werden we opgewacht door onze gids. Met het busje naar de haven en per bootje verder de jungle in richting onze lodge. Dit was ongeveer een half uur varen over de rivier de Urubamba. Weer een totaal andere wereld! Aangekomen bij de lodge kregen we een welkomstdrankje waar we ook aan toe waren. We maakten kennis met onze reispartners Orsolya en Akos (van origine van Hongarije maar reeds 10 jaar wonende in San Diego, California USA).

Naar de boot
Na een heerlijke lunch even rusten in onze hut, waar we ons eerste huisdier ontmoetten: de Opposum (een mix tussen rat en cavia) verstopt in het bladerdak. Om 16.00 uur vertrokken we met een ander stel (Sarah & Karl) naar Monkey Island, daar was het zoeken naar de capuchon monkey en de squirrel monkey (apen dus..). Dat was even zoeken en roepen naar Chico, the leader of the gang. Na veel geschreeuw kwamen ze aangeslingerd. Wij moesten continu naar achteren omdat ze best wel agressief konden worden. Een van de gidsen was een week eerder door Chico gebeten. Het werd al donker dus de foto´s waren moeilijk te nemen. Verder werd er tijdens de route van alles verteld over de flora en fauna. Na terugkomst tijd voor een biertje. Maar niet voor lang, want we mochten nog even met de boot mee om de kaaimannen in het donker te zoeken.
Op weg naar de lodge
En dat lukte. Ook zagen we Capivara´s en een kaaiman die erbij op de loer lag om een van de kleintjes te verslinden. Gelukkig geen live kill voor onze ogen.

De volgende dag moesten we vroeg op (5.10 uur). Eerst met de boot en vervolgens 5 km lopen door Tamboto Park op weg naar Lake Sandoval. Onze gids Alberto hield maar niet op met vertellen, hij zat boordevol kennis. En dat voor zijn slechts 22 jaren. Het was een lange wandeling, waarbij we genoten van talloze vogelgeluiden. Bij het meer aangekomen moesten we in een bootje stappen en om beurten meepeddelen door het enorm stinkende en groene water. Omdat er niet genoeg zuurstof in komt (hitte) gaan de vissen dood en begint de boel te rotten. Errug schmerig!! We zagen veel verschillende vogels en zelfs een aantal kaaimannen zwemmen.

Een hele grote rups!
Ook schildpadjes ontbraken hier niet. Onze gids vertelde ons dat er meer dan 1300 verschillende soorten vlinders in dit gebied zijn. de vlinders en libelles vlogen ons werkelijk om de oren. En dan te bedenken dat we er slechts een klein deel van gezien hebben.  De wandeling terug was een beetje afzien omdat we moe, hongerig en warm waren. Tijd voor een siesta, welke we kregen. Tijdens de lunch ontdekten we op de balken bij het plafond een pink-toed tarantula (vogelspin). Uiteraard smaakte de maaltijd Zwa iets minder lekker toen. Het bleek nl. dat er een nest op het dak zat en dat er meerdere tarantula´s in de buurt konden zijn. Om 16.00 uur stond voor ons beiden de volgende actie gepland met gids Luis: een wandeling achter de lodge en de zaklantaarn moest mee.
Ons huisdier: de opossum
Dat zei wel weer genoeg. Dit betekende benauwde uren voor Zwa... Er was verrassend veel te zien en te horen. In het begin kregen we veel medicinale planten en bomen te zien. Halverwege stuitten we op een groep howler monkeys. Deze zijn 30-50 cm groot en maken een hels kabaal door te roepen naar andere groepen. Het klonk als een soort zwaar gegrom. Ook de squirrel monkeys regenden uit de hemel zo leek het wel, ca. 40-50 lieten zich naar beneden vallen op lager gelegen bomen. Het werd donkerder en de zaklantaarn moest aan. Gelukkig waren we toen reeds op de terugweg. Onze gids gebruikte zijn zaklantaarn met name om insecten en spinnen te zoeken. Zwa liep vlak achter Peter maar wendde zich bij elke spin zorgvuldig af. Op gegeven moment ging Luis op zoek naar zijn amiga: de chicken tarantula! Dit hoefde echt niet van Zwa, want ze snakte naar licht en een biertje.
Zwa voor de lodge
Maar Luis hield vol en vond het nest. Peter vloog erheen met zijn camera. Zie de foto´s (als het ons nog gaat lukken). Vlak voor het diner speelden de gidsen nog wat met de aanwezige tarantula´s (3 maar liefst) en Zwa bleef met de voeten op de tafel ver uit de buurt van hen. ´s Avonds moesten we alvast de tas inpakken want de volgende ochtend zouden we om 4.30 vertrekken. En dat gebeurde ook.  In het donker voeren we de rivier af naar de Parrots wall. Tegen de tijd dat we daar aankwamen (anderhalf uur later) was het licht en konden we genieten van een bont spektakel van macaws (soort van papegaaien) en allerlei soorten parkieten. Deze komen elke ochtend van 20-30 km afstand aanvliegen om bij de kleiwal mineralen te halen. Vervolgens gingen we terug naar de Puerto Maldonado voor het ontbijt.
Ander huisdier: Pepe genaamd (een macaw)
Daarna zijn we nog even een uitkijktoren in geklommen voor een prachtig zicht over de stad. En tenslotte nog even snel over de markt aangezien onze reisgenoten nog wat fruit en noten wilden kopen. Vandaar naar het vliegveld en om 14.00 uur waren we weer terug in Cuzco, Los Niños hotel.

Op 11 september hopen we naar Puno te vertrekken. We zullen ons best doen onze trouwe lezers weer regelmatig van informatie te voorzien.

Vanuit het vliegtuig zagen we de s…
Vanuit het vliegtuig zagen we de …
Naar de boot
Op weg naar de lodge
Een hele grote rups!
Ons huisdier: de opossum
Zwa voor de lodge
Ander huisdier: Pepe genaamd (een …
Ander huisdier: Pepe genaamd (een…
Pepe in de boom met Maria, de ande…
Pepe in de boom met Maria, de and…
Gieren
sunset
Capivara´s
Grazende capivara
En nog een herkauwende capivara
We zijn de naam even kwijt, Sander?
Aparte takken
Mooie bloem
Capuchon monkey keert zijn rug naa…
Capuchon monkey keert zijn rug na…
En weg is ie
Stil leven
Clumsey bird
Groen water door te weinig zuurstof
Nog meer clumsey birds
Snake bird
En maar peddelen
Beter een zwaluw op een stok dan t…
Beter een zwaluw op een stok dan …
Lake Sandoval (ook giant otters zi…
Lake Sandoval (ook giant otters z…
In uitkijktoren
Grote kaaiman!!!!
Vleermuizen
Een van de huisdieren:pink-toed ta…
Een van de huisdieren:pink-toed t…
Walking tree (elk jaar ca. 20 cm v…
Walking tree (elk jaar ca. 20 cm …
Achter gids Luis in de jungle
Hoge bomen....
Howling monkeys, zo klein, maar ve…
Howling monkeys, zo klein, maar v…
Soort kever
Libelle op Zwa´s sweater (heeft 2…
Libelle op Zwa´s sweater (heeft …
Schorpioen
Spinnetje
Chicken-tarantula uit zijn nest ge…
Chicken-tarantula uit zijn nest g…
En hier kreeg Zwa geen genoeg van!…
En hier kreeg Zwa geen genoeg van…
De gids heeft de tarantula in de e…
De gids heeft de tarantula in de …
Om 04.30 ´s ochtends op weg naar …
Om 04.30 ´s ochtends op weg naar…
Sunrise
Heel veel parkieten
Red macaws
Groene parkieten
De clay-wall waar de parkieten en …
De clay-wall waar de parkieten en…
Mooie papegaai
Uitzicht over Puerto Maldonado
Gesprek van de dag
Wij, samen met de whizzkid, de gids