Cuzco, erg toeristisch, maar niet voor niets.... -also some english for our foreign friends

Cusco Travel Blog

Uitzicht op Cuzco bij aankomst vanuit de bus

It´s very nice to know that some friends we met during our trip are also following our travel blog. Especially the photos, because almost everything is in Dutch, but we hope you enjoy our pictures!

Het duurde even voordat er een update van de blog kwam. Een paar dagen geleden zaten we even een heel klein beetje in de penarie. Ergens onderweg (ws. Lima) hadden we een virus opgeduikeld! Op onze memory-card van het fototoestel welteverstaan. Even waren we bang dat we alle foto´s kwijt waren. Snel een back-up gemaakt in een betrouwbaar internetcafe en eerst alle virussen opgeruimd. Toen waren we er nog niet, want niet alle virussen konden verwijderd worden. Dan maar compleet formatteren..maar windows in het spaans is ook niet alles.

Ain´t it cute!
Uiteindelijk hebben we de back-up op een dvd laten branden en kunnen we de 8GB-kaart nu even niet meer lezen, maar we hebben nog wat reserve. Dat gedaan hebbende was het 21.00 ´s avonds en moesten we nog eten. Dus een ieder die een beetje ongerust was..geen nood. Bij deze dus eerst een update van onze belevenissen in Cuzco (niet zo heel veel hoor!). Na een lange busreis kwamen we behoorlijk gebroken aan. Weer es een taxichauffeur die ons probeerde af te zetten. 15 Sol moest het ritje kosten, voor niet meer dan 7 Sol gingen we op pad. Bij de 1e lokatie van de hostel bleek deze vol te zijn, 1 blok verder was er nog een kamer vrij. Toen werd bij aankomst de prijs voor 1 blok verder plotseling 10 Sol. We maakten natuurlijk stennis, want dit was afzetterij! Een dame uit de buurt begon zich ermee te bemoeien en er stonden auto´s in het smalle kobbelstraatje erachter te wachten en te toeteren.
Kinderclub van Los Niños hotel, vanuit onze kamer
Uiteindelijk kregen we 1 sol terug van het briefje van 10 dat ik had gegeven. Een normaal ritje had - bleek achteraf- 4 Sol te mogen kosten. We konden er om lachen, maar zijn op onze qui vive! Vanuit onze ´Lonely Planet´hadden we een beetje duurder dan gemiddeld hostel op het oog. Nederlandse eigenaresse en de hostel is primair gericht op de opvang van straatkinderen. De winst gaat rechtstreeks naar de kinderprojecten (zie www.ninoshotel.com) . Dat sprak ons wel aan. We konden meteen zien dat een NL dame had ´huisgehouden´. alles zag er pico bello uit. Ons appartement bleek aan de overkant van de 2e lokatie. Hier was ook een speelplaats en kinderrestaurant gevestigd, waar de kinderen elke dag gratis warm kunnen eten.
Dit is het straatje van ons hotel
De rust bleek er niet gedurende de dag, maar na de lange busreis sliepen wij dwars door het gekakel van de kinderen! Wij hadden het er dubbel en dwars voor over. Na wat uitgerust te zijn op zoek naar een tentje om wat te eten en daarna hebben we een tourbureautje gezocht om onze trip naar Machu Picchu te regelen. Toen bleek hoe toeristen hier worden ´uitgebuit´. Voor 1 dag naar Machu Picchu (de Inka-ruines) moesten we voor Zuid-Amerikaanse begrippen (en voor ons eigen begrip!) wel heel veel betalen. Maar om te zeggen dat je naar Peru bent geweest maar Machu Picchu hebt overgeslagen ging ons wat te ver (zie de foto´s bij de volgende blog). Na wat overleg hebben we ook een 3-daagse tocht naar de jungle geboekt. Zwa stond er niet om te springen vanwege met name het ´ongedierte´wat er rondkruipt, maar 3 dagen was te overzien.
Je raadt nooit waar dit kind gebiologeerd naar stond te kijken!
 Zo gezegd, zo gedaan. Maandag zouden we naar Porto Maldonado vliegen, valkbij de grens met Brazilie en Bolivia.

Cuzco zelf is een hele mooie stad met veel smalle straatjes met kobbelsteentjes. Maar dus verschrikkelijk toeristisch. Je moet de mensen die je souvenirs willen verkopen bijna van je afslaan en je struikelt (beetje overdreven) over de toeristen. We hebben rustig rondgeslenterd, wat niet altijd mee viel door de steile hellingen en de hoogte waarop Cuzo ligt: 3.300 meter boven zeespiegel! Cuzco was het centrum van het Inka-imperium en pas na de Spaanse invasie werd de hoofdstad verplaatst naar Lima omdat de Spanjaarden de binnenlanden maar niets vonden en meer van de kust zijn. Vanuit onze verouderde ´Lonely Planet´(Peter wou al zo lang naar Peru, dus de versie is 4 jaar oud) ontdekten we dat voor de entree van een aantal kerken en musea een ´boleto turistico´aangeschaft moest worden voor ca.

En weer een doorkijkje
USD 10. Aangezien we geen cultuurbarbaren wouden zijn, besloten we zulke kaartjes maar te gaan halen. Toen we bij het toeristenloket kwamen ontdekten we dat de prijs in 4 jaar verviervoudigd was:USD 40. Dank je de koekoek!! Dan maar es geen musea en grote kerken (hebben toch te veel pracht en praal wat eigenlijk diep triest is - zo praten we deze tegenvaller psychologisch van ons af;)) Deze prijzen zijn heel erg hoog als je het vergelijkt met wat een taxi kost (als je je niet laat afzetten), of een museum o.i.d.  Echt rustig aan gedaan dus en in parkjes op bankjes zitten lezen en slapen. De foto´s vertellen de rest.  7 september zijn we afgereisd naar ´Machu Picchu´, daarover meer in de volgende blog.

Uitzicht op Cuzco bij aankomst van…
Uitzicht op Cuzco bij aankomst va…
Ain´t it cute!
Kinderclub van Los Niños hotel, v…
Kinderclub van Los Niños hotel, …
Dit is het straatje van ons hotel
Je raadt nooit waar dit kind gebio…
Je raadt nooit waar dit kind gebi…
En weer een doorkijkje
Plaza de Armas, Cuzco
Doorkijkje
´Onze´ kindertjes van Los Niños…
´Onze´ kindertjes van Los Niño…
Even de lama uitlaten
Steegje
Doorkijkje naar binnenplaats
Lang leve oranje!
Trouwauto (=ook taxi)
Kruis en water (artistieke uitspat…
Kruis en water (artistieke uitspa…
Kerkje binnen (deze was gratis...e…
Kerkje binnen (deze was gratis...…
Bijna een basiliek
Spelen op straat
Kind in doek
De groentesorteerafdeling (het haa…
De groentesorteerafdeling (het ha…
Mag het een pondje meer zijn?
6 patat met frikandellen a.u.b.
En een appeltje voor de dorst
Een gezellige boel dat het was
Doorkijkje vanuit kerkdeur
Net effe gewinkeld
Rechts en links kijken voor het ov…
Rechts en links kijken voor het o…