Copacabanaaaaaaaa

Copacabana Travel Blog

De grensovergang met Bolivia

Huh? Zitten Zwa en Peter nu in Brazilie? Nee, dus. Ook in Bolivia is een Copacabana en minstens zo relaxed! Vanuit Puno was het niet zo´n hele lange busreis tot aan de grens. Daar weer de gebruikelijke grensformaliteiten en als je geluk hebt een grensambtenaar die zegt ¨Ah Holanda, vivar mas abajo de agua¨ of zoiets. Als je 3.800 meter boven zeespiegel leeft, is het inderdaad moeilijk voorstelbaar dat er mensen zijn die beneden de zeespiegel leven! Wat een zuurstof zal daar zijn, denken wij nu. }

Want eenmaal bij een zeer aangenaam hostel aangekomen, werd ons een aanbod gedaan om fietsen te huren. Da´s lang geleden, leuk! Want ook op Curacao zijn we het fietsen verleerd.

Langs de afgrond, maar mooi!!
Op 3.800 meter is dat met onze conditie niet zo´n pretje. En dan beginnen we niet over de klimmetjes. Af en toe dus wel even de voetjes van de pedalen en de kont van ´t zadel. Naar beneden rausen vond Peter beter, Zwa niet. Zo´n mountainbike was ook wel even wennen voor Zwa en de hellinkjes waren best steil. Het was in elk geval tussen het hijgen, puffen en steunen, wel enorm genieten van de intense rust daar. Wat landbouwers met de ploeg achter de ossen, vogeltjes die fluiten en lammetjes dartelend in de weide...toch waren we blij toen we weer eenmaal bij de hostel waren aangekomen. Dat riep om een biertje! Genietend met uitzicht op het Titicaca meer en ondergaande zon verslonden we de ´Huari´. Bier doet hier niet onder voor NL-bier.

´s Avonds hebben we nog even de website van ministerie van Buitenlandse Zaken gecheckt op de laatste stand van zaken in Bolivia.

Schaapjes voor onze kamer in de tuin van onze hostel
Met name in het noordoosten van Bolivia waren wat ongeregeldheden (15 doden). Dat is in het Amazonegebied en dat laten we links liggen. Toch hebben we voor de zekerheid per e-mail ons reisplan afgestemd met de ambassade van NL in La Paz, Bolivia. We hebben net te horen gekregen dat onze route niet zozeer in een risicogebied ligt.

De tweede dag in Copacabana besloten we door te brengen op Isla del Sol. Ongeveer 1,5  uur met de boot. In de ochtend hadden we ontdekt dat het rap was gegaan met de Boliviaanse munt en dat er geen pinautomaat in het stadje aanwezig was..de rekening van het hotel konden we in elk geval met creditcard betalen. De tocht over het meer was schitterend en veelbelovend.

Uitzicht vanaf Isla del Sol (parte sur)
Eenmaal aangekomen, bleken we toegang voor het eiland te moeten betalen. De dame accepteerde gelukkig Peruaanse sol. Eerst moesten we de ´1000 stairs´overwinnen. Absoluut weer letterlijk ´breathtaking´. Vanaf de top konden we van beide kanten genieten van het uitzicht over het meer en de andere eilandjes. We hadden de ´stoute´ wandelschoenen aangetrokken en we zouden vandaag heerlijk gaan hiken. Geen toerist te bekennen en we genoten volop. Onderweg controleerde een oude dame of we wel een entreebiljet hadden van het eiland. Op gegeven moment zagen we een poortje met een dame met toegangsbiljetten in haar hand, dus wij woven al met onze entreebiljetten. Maar helaas, ze schudde heftig nee. ¨Aqui esta parte del norte¨. Ai no, zeiden wij. We moesten voor het noordelijk gedeelte van het eiland ook entree betalen en wel 2 maal zoveel.
Vrouw en alpaca (op Isla del Sol)
Wetende dat we geen Boliviaanse munten bij ons hadden, probeerden we ons laatste Peruaanse geld te slijten. Maar dit keer werd dat niet geaccepteerd. ¨Acceptar dolares?¨ Broerlief werd erbij geroepen. Dat was een hersenkraker. Maar wij keken enorm teleurgesteld, want anders moesten wij teruglopen. Hij maakte er USD5 van. Peter dus maar een staartdeling maken op de binnenkant van zijn hand en aantonen dat 4 dollar toch echt meer dan genoeg was. Na overhandiging van de dollars werden deze uitgebreid op echtheid bestudeerd. Maar we mochten door! Iets verder namen we een aftakking van het pad. Dit zijpad was soms amper te onderscheiden, maar na een behoorlijke afdaling belanden we bij het meer. Even rusten, eten en genieten van de rust.
Relaxen (koetjes grazend tussen het riet)
Maar we moesten nog een behoorlijke klim terug, dus op tijd weer vertrekken. Aan de andere kant van de bergtop was de afdaling super, maar we moesten weer omhoog en dit keer nog steiler klimmen. Weer afzien dus. Na 4,5 uur wandelen kwamen we moe, maar voldaan aan bij het haventje. De boot stopte onderweg nog even bij bepaalde ruines op een ander deel van het eiland. Blijkbaar waren wij niet de enige die wat verzadigd waren geraakt van de ruines, want een handvol mensen stapten maar uit het bootje.

Copacabana bleek een fantastische plek om te genieten van het Titicaca meer en tot rust te komen. In de loop van maandagmiddag per bus vertrokken naar La Paz waar we nu zitten, maar daarover later meer!

De grensovergang met Bolivia
Langs de afgrond, maar mooi!!
Schaapjes voor onze kamer in de tu…
Schaapjes voor onze kamer in de t…
Uitzicht vanaf Isla del Sol (parte…
Uitzicht vanaf Isla del Sol (part…
Vrouw en alpaca (op Isla del Sol)
Relaxen (koetjes grazend tussen he…
Relaxen (koetjes grazend tussen h…
Onderweg vanaf Puno, vanuit bus mo…
Onderweg vanaf Puno, vanuit bus m…
Even uitpuffen
Eindpunt van onze fietstocht
Sport en religie gaan hier samen!
Zwa kijkt toe op de landbouwers
Langs Lake Titicaca
Copacabana!
Pakkeladie langs de weg (dames in …
Pakkeladie langs de weg (dames in…
Genieten van een ´Huari´(bier) e…
Genieten van een ´Huari´(bier) …
In bootje naar Isla del Sol
Vaste land achterlatend
Ons pad
´Grensovergang´ naar parte norte…
´Grensovergang´ naar parte nort…
Gehuchtje op Isla del Sol
Pedro bij de schaapjes (die voor h…
Pedro bij de schaapjes (die voor …