Raften of roeien?

Kathmandu Travel Blog

Vandaag vertrekken we naar Kathmandu, een redelijke rit met de bus, maar gelukkig hebben we onderweg een onderbreking in de vorm van een raft.

Om te beginnen moeten we eerst om 05:30 opstaan, zodat we op tijd klaar zijn voor vertrek. Het ontbijt in het hotel is niet meer dan matig, wat dan toch wel wat tegen valt na die geweldige schnitzel van gisteravond.

De koffers worden op het dak van de bus vastgesjord en we laten Pokhara achter ons.

Voor de raft moeten we nog eerst twee uur rijden, een gedeelte van de rit kronkelt de weg zich parallel aan de rivier over de berghelling. Veel te vaak zien we stukken van de rivier waar het water angstaanjagend rustig is. Trudy en ik hopen dat het stuk waar we zullen gaan varen wat ruiger is, anders hadden we net zo goed op de Dommel kunnen gaan roeien.

Bij het beginpunt van de raft laten we alles wat we niet nodig hebben achter in de bus, dat betekend dus de fotocamera (for obvious reasons…) en een hoop kleren. Gekleed in alleen een korte broek en een windjack van de raftvereniging, voor een wetsuit vindt men het hier waarschijnlijk te warm, beginnen we vrolijk aan een potje droog roeien. De boot blijft op de oever van de rivier en zo moeten we de commando’s van de gezagvoerder van buiten leren. Als we te water gaan, we zijn met twee boten, zegt onze instructeur dat ik rechts voorin moet gaan zitten. Dit is mijn favoriete plaats, omdat ik rechtshandig ben en vanuit deze positie ook nog eens het roeitempo moet aangeven. Roeien is dan ook iets wat we helaas veel te veel moeten op deze raft, want de rivier is precies waar we zo bang voor waren, véél te rustig. Er zitten maar drie of vier stukjes in de raft waar ik me lekker kan uitleven (voorin heb je het gelukkig het zwaarst te verduren in de stroomversnellingen, zodat ik toch nog een beetje aan mijn trekken kom). Ronald vindt de rivier precies goed zo en met hem het grootste deel van de groep. Op de vele rustige stukken vermaken we ons met roeien en de andere boot met water bekogelen zodra deze in de buurt durft te komen. Rond 12:45 zijn we bij het eindpunt van de raft. Vanaf de rivierbedding moeten we een erg steil paadje omhoog klimmen om bij de weg te komen, alsof dit nog niet moeilijk genoeg is is het geen zandpaadje, maar een kiezelpaadje. Dit is op zich niet zo erg, ware het niet dat we allemaal op blote voeten de boten in zijn gegaan. We wassen onze voeten bij een openbare kraan langs de weg en drogen ons snel af, want al met al is het toch wel koud op de rivier, zeker omdat de zon nogal eens achter een berg verdwijnt. De bus wordt omgedoopt tot kleedlokaal waar telkens een aantal mensen tegelijk zich kunnen omkleden.

Als iedereen weer droog is staat er een eenvoudige lunch op ons te wachten. De lunch is in buffetvorm, maar bestaat deze keer niet uit ondertussen door ons als vies bestempeld Indisch eten, maar uit allerlei lekkere dingen als een salade, rauwkost, koude witte bonen in tomatensaus en cake. Tegen de tijd dat ik de tonijn wil gaan opscheppen is deze helaas al op. Al gauw is alles op en eigenlijk had ik nog wel wat meer gelust, maar daarin sta ik niet alleen.

Normalerwijze is het van hier uit nog drie uur rijden naar Kathmandu, maar in verband met de recente gewelddadigheden en de extra controles die hier het gevolg van zijn, weet niemand hoelang de rit vandaag zal duren. Gelukkig valt het alleszins mee, we hebben maar één controle die ons, gelukkig, vrij snel door laat.

We komen in Kathmandu aan als het al schemert. Het hotel ligt in het centrum van de stad en de straatjes worden zo smal dat de bus niet bij het hotel kan komen. Het laatste stuk worden de koffers met een paar riksja’s naar het hotel gebracht. Een aantal mensen lopen met de riksja’s mee, een paar anderen houden in de gaten of wel echt alle koffers van de bus gehaald zijn.

Wim geeft in de lobby meteen zijn presentatie, waarna we de was bij de receptie van het hotel afgeven. We gaan met de hele groep bij een Thais restaurant eten dat in de buurt van het hotel staat. We kunnen kiezen of we binnen willen eten of buiten. Buiten zitten we aan een grote vierkante tafel waarop in het midden een haard is gemaakt, waar een flink vuur brandt. In eerste instantie willen we buiten eten, maar het is aan de tafel veel te heet, dus verhuizen we naar binnen. Het eten is aan de pittige kant, maar erg lekker.

Na het eten gaat ieder zijn eigen weg. We lopen nog één winkeltje binnen waar T-shirts verkocht worden en besluiten dan terug te gaan naar de hotelkamer. Hier nemen we een lekkere douche en duiken dan ons bed in. Nu lukt het me wel om te schrijven, zodat ik weer helemaal bij ben. Het is 23:10 als ik ga slapen.