Christmas Surf

Florianopolis Travel Blog

The Backpackers Floripa

Vanuit het drukke Sao Paulo ben ik met een nachtbus richting het zuiden van de Brasiliaanse kust gereisd. Sochtends vroeg kwam ik in aan in Florianopolis. Meteen had ik door dat ik het hier erg naar de zin zou krijgen. Een prachtig peninsula met verschillende mooie stranden en bijna allen met nog mooiere super golven. En dan hebben we het nog niet over de bezoekers van al die prachtige stranden gehad!

Het hostel waar ik op aanraden van een Ier die ik in Mendoza had ontmoet naar onderweg was heet het Backpackers Sharehouse. Het lijkt op een kasteel mede door de ligging maar ook door de gammele loopbrug die het stadje verbindt met het ¨Hosteleiland¨. Rond een uur of tien kwam ik binnen zetten, er zaten verschillende mensen rustig te ontbijten en ik kreeg hier en daar een vriendelijke ola.

Het hostel zat vol, maar door het emailcontact wat ik had gehad met Tish -wie vrij duidelijk een dame bleek te zijn- kreeg ik een matras aangeboden en we zouden voor morgen wel zien.

Het hostel is opgebouwd uit verschillende nivo´s wat een knusse, relaxte sfeer geeft. Op laagste nivo staan twee grote koelkasten met een barretje een stel tafels en een grote zitkuil met tv en veel kussens. Op het grote krijtbord staan alle namen en ook mijn naam krijgt een plekje. Pak je wat te drinken dan zet je zelf een streepjeachter je naam. Honesty pays! Staat er met grote letters. Geeft meteen een goedgevoel.

Savond is het kerstavond en er wordt een heerlijke maaltijd gekookt, of ik mee wil eten, tuurlijk! Gooi me spullen ergens in een hoek, er zijn geen kluisjes niet nodig, en ga opzoek naar een douche.

The beach
Na de hitte van Sao Paulo en de busreis kan ik die wel gebruiken. Boven is een douche, via de stalen wenteltrap kom ik via een groot balkon bij de twee grote dorms. Daar ligt Sabine haar Ipod te beluisten. Eerste indruk was een goede.

Savonds tijdens het kerstdiner kregen we allen een kerstmuts. Een leuk idee maar niet echt iets voor mij. Heb half meegedaan, maar het eten was heerlijk en het was toch erg gezellig. De volgende morgen een goed ontbijt met een prachtig uitzicht over de baai. Na een koffie, wat fruit en een goede tosti was het tijd voor een ochtendduik. Aan Sabine die eigenlijk ook net klaar was vroeg ik of ze zin had om even te duiken en ik wees naar de baai. Zij wist een mooier strandje.

Na deze spontane ochtendduik en een tevergeefse zoektocht naar een of andere waterbron stelde Sabine voor om richting Praie Mole te wandelen.

Een flinke wandeling van zeker anderhalf uur, maar ze zei dat het het waard was. En dat was het. Sabine blijk een leuke Frans Canadese surfdame en Praia Mole is een prachtstrand met een stel cleanwaves. Tijdens de stevige wandeling die ook een klim genoemd mag worden krijg ik een mooi beeld van het eiland met de verschillende kleine strandjes en de laguna. Praia Mole is mijn favoriet en Floipa voorlopig mijn thuishaven.

De volgende dag meteen een surfboard gehuurd. Een degelijk bord 7¨5. Een top dag gehad ! Na enkele weken Argentinie met toch redelijk veel Cerveza en weinig beweging bevalt het erg goed een beetje bewegen! Sochtends een beetje rennen of zwemmen, daarna enkele uurtjes surfen, heerlijk!

sabine says:
i cant believe you put this face of mine on the net!!!!!!