Seikkailu itaindonesiaan

Komodo Travel Blog

Sumbawan Besarissa oltiin kaks yota. Seuraavana paivana trekista ei tehty mitaan muuta kun syotiin ja nukuttiin. Jokapaikkaan sattu ja lihaksia kramppas. Lepo, venyttely ja veden juonti palautti miesta pikku hiljaa taas kuntoon. Matkaa piti jatkaa kohti Floresia ja kun ruvettiin miettimaan etta millas sinne mennaan niin tulikin ongelma vastaan. Koko paikassa ei nakyny yhtaan muita valkoihosia saati sitten turisti infoja tai muita vastaavia. Busseistakaan ei ollu mitaan hajua. Tiedettiin kylla etta pitaa menna toiselle puolelle Sumbawaa josta sitten lahtee lautta Floresille. No hotellilta saatiin sitten buukattua sikahintainen autokyyti kun ei muuta ratkasua keksitty. Loppujen lopuks se olikin varmasti paras vaihtoehto, silla autollakin toiselle puolelle Sumbawaa kesti noin 9 tuntii ja ilma oli todella kuuma niin ilmastointi autossa oli poikaa.
Venereissu porukka
Bussilla matkaaminen ois siis varmasti ollu aika tuskaista.

Jouduttiin viettamaan viela yo satamakaupungissa Sapessa koska lautat Floresille lahtevat vain aamuisin. Se paikka oli aikamoinen murju mutta kyllahan raavaat suomalaiset miehet nyt yhen yon nukkuu missa vaan. Sumbawasta jai aika huono kuva itelle noin pinta raapasulla. Todella koyhaa ja kuivaa. Ei oikeestaan mitaan tekemista. Eipa tarvii menna toista kertaa.

Lautta Floresille kesti noin 8 tuntii ja matkalla nahtii delfiineja hyppimassa lautan vieressa. Kun vihdoin saavuttiin Floresille Labuanbajoon niin helpotukseksi siella oli muitakin lansimaalaisia ja lansimaalaisia palveluita. Majapaikka saatiin helposti ja illalla tutkittiin Labuanbajon paikkoja. Vaihtoehtona sukelluskurssin suorittamiselle Malesiassa oli Flores, koska siella on loistava vedenalainen maailma.
Valitettavasti kurssien hinnat oli vahan vajaa 300 euroa kun sen malesiassa saa n 160 euroon niin paatettiin jattaa sukeltaminen siella valiin.

Floresille olimme alunperin tulleet vain sen takia etta sielta jarjestetaan retkia Komodolle ja Rincalle, joissa paasee ihastelemaan kuuluisia Komodo varaaneja. Paivaretkien hinnat olivat kuitenkin meidan mielestamme sikahintaisia ja paikka rupesikin harmittamaan kun kaikki tekeminen maksoi paljon odotettua enemman. Lopulta loysimme meille sopivan vaihtoehdon: 4 paivan risteily takaisin Lombokiin ja matkalla kaydaan seka Rincalla etta Komodolla. Hinta sillakin oli mielestamma vahan liian kova, mutta muihin vaihtoehtoihin verrattuna se oli paras. Maksoimme risteilysta 85 euroa per nuppi ja lisaksi jouduimme maksamaan Komodon kansallispuistoon sisaanpaasymaksun 15 euroa.

Olimme Floresilla siis vain 2 yota ja vain Labuanbajossa. Kaiken kuuleman mukaan siella olisi paljon nahtavaa ja aikaa sinne olisikin pitanyt olla ainakin 2 viikkoa. No jaapa jotain toiseen kertaan sitten. Aamulla kun menimme satamaan veneellemme, meille kerrottiin etta veneeseen tulee meidan lisaksi 3 muuta ihmista. Saimme seuraksemme hollantilaisen, argentiinalaisen ja kanadalaisen jatkan. Oli kivaa etta tuli muitakin ja paasi kuulemaan heidan seikkailuistaan.

Venematka osoittautui todella siistiksi. Pysahtelimme snorklailemaan vahan valia ja maisemat saaristossa olivat todella upeat. Ensimmaisena paivana kavimme Rincan saarella, jossa naimme ensimmaiset varaanit. Ne oli kylla tosi laiskoja elaimia. Ne ei muuta tehny ku makas maassa ja liikku vaan jos opas meni niita kepilla tokkimaan.
Kylla silti oli aika kuumottavaa menna parin metrin paahan ottamaan kuvaa kun tiesi etta yksi purema tappaa. Varaani itse ei tuota myrkkya mutta silla on niin valtavasti bakteereja sen hampaissa etta puremasta saa niin pahan tulehduksen etta siihen kuolee. Lisaksi Rincalla naimme villin puhvelin. Rincalta jatkoimme matkaa kohti komodoa ja ennen auringon laskua kavimme viela snorklailemassa Komodon edustalla. Siella oli hienointa mita missaan aikasemmin. Niin varikasta korallia en ollut nahny missaan aikasemmin ja lisaksi siella oli mieleton maara varikkaita kaloja ja naimpa ensimmaisen rauskunkin. Harmi etta aurinko laski ja piti lopettaa. Oisin voinu snorkkailla siina vaikka kuinka kauan. Yo vietettiin Komodon edustalla veneessa ja auringonlaskun jalkeen taivaalle ilmesty valtava parvi lepakoita.
Vessat ei vastannu ihan lansimaalaisia standardeja
Ja ne lepakot oli valehtelematta kissan kokosia. Alko jopa vahan pelottaan ku ne lenteli ihan muutamien metrien paasta.

Seuraavana paivana kaytiin Komodolla ja siella ei ollu juurikaan ihmeellisempaa ku Rincalla. Villisika ja jattihamahakki nahtiin varaanien lisaks. Molemmat saaret oli todella kuivia ja kuumia. Matkaa jatkettiin sitten kohti Lombokia aina valilla pysahdellen snorklailemaan ja kaytiin Subawalla maissakin katsomassa vesiputousta. Nahtiin matkan aikana lentokalojakin. Matkan teko oli todella lepposaa. Pelailtiin korttia, juteltiin kaikkien reissut lapi ja vertailtiin Kanadaa, Hollantia, Argentiinaa ja Suomea keskenaan. Ruoka laivalla oli hyvaa lukuun ottamatta ihan ensimaista ruokaa. Jarkyttavan makusta kalakeittoa oli ekaks tarjolla ja oltiin ihan kauhuissaan etta tallastako joudutaan syomaan 4 paivaa.
Vesi on suhteellisen kirkasta
No kaikki loput ruuat oli tosi hyvii. Illat kateltiin tahtia veneen keulassa ja nautittiin Floresilta mukaan ostamiamme oluita. Laivan miehisto iski ne viela jaihin ni kylla oli luksusta saada pari kylmaa kaljaa per ilta.

Laivamatka oli siis todella onnistunu ja mahtava kokemus. Jatkien kanssa vaihdettiin viela yhteystiedot ennen ku erottiin Lombokissa ja hollantilaisen kanssa varmaan viela tormataan Thaimaassa. Me jatkettiin siita sitten matkaa Balille, takaisin sivistyksen pariin. Kylla oli taas ihanaa paasta suihkuun josta tuli kunnolla vetta ja jopa lammintakin. Seka vessanpontto oli taas mahtavaa omata huoneessaan, kun suurimmassa osassa paikoista idassa oli ollut vain reika lattiassa.

Deats says:
Eero, use the 'rearrange' button on your photos, then you can put your best or favourite photos enlarged next to the text. For this blog, you can select your best 7 photos and pop at least one of the 'dragons' enlarged on the blog. Nice one! Glad you are having a good trip :)
Posted on: Oct 07, 2008
Venereissu porukka
Vessat ei vastannu ihan lansimaala…
Vessat ei vastannu ihan lansimaal…
Vesi on suhteellisen kirkasta
Labuanbajo, Flores
Yhdessa paivassa komodo varaani ka…
Yhdessa paivassa komodo varaani k…
Ne taisteli ja paallimmainen voitt…
Ne taisteli ja paallimmainen voit…