Apen, treinen en khmer ruines

Lopburi Travel Blog

We hebben een rare nacht gehad. We waren moe en wilden vroeger slapen omdat we vandaag vroeg de trein gingen nemen naar Lopburi, de zoveelste hoofdstad van Thailand, of zoals het rijk vroeger heette: Siam. Het kwam ons wel goed uit dat buiten een storm losgebarsten was en iedereen naar binnen vluchte of stond te schuilen onder afdakjes. Dan is het wel prima om gewoon even lekker te lezen. Toen de regen minder werd en uiteindelijk ophield zijn we nog even naar buiten gegaan, maar Ayutthaya was verlaten. Bij een stalletje wat de tafeltjes en stoeltjes vlak naast stel pinautomaten had gezet nog maar even een midnight-noodle-snack gehaald en dan maar weer terug om te gaan slapen. De slaap vatten lukte niet echt en ik heb geen idee wanneer ik in slaap viel, maar ik denk dat ik wel een paar uur wakker heb gelegen.

Uiteindelijk zijn we om 9 uur opgestaan, hebben we de spullen ingepakt en zijn we op weg gegaan naar het station waar we net de trein misten. De volgende trein ging pas over anderhalf uur dus liepen we nog wat rond op zoek naar iets bijzonders om te bekijken, en aan de horizon was een Wat die nog wel aardig leek maar na een half uur door een achterbuurtje gezworven te hebben zonder echt dichtbij te komen besloten we toch maar om terug te keren naar het station. Daar hebben we de tijd gedood met wat kaarten zonder dat er echt een winnaar uitkwam. Toen de trein arriveerde bleek vrijwel iedereen op het station, en dat waren best veel mensen met deze trein mee te moeten. Dat werd staan in een snikhete trein terwijl er een niet aflatende stroom snack en drank verkopers zich een weg baande op en neer de trein. Het Thai is normaal al een zeurderig taaltje maar de verkopers weten het tot nieuwe zeur-hoogtes te brengen.

Bezweet komen we aan in Lopburi, volgens de gids is het een klein stadje met als hoofdattractie een troep apen, die door de stad zouden zwerven. Het door de stad zwerven valt wel mee want ze blijken zich vooral rond enkele "Khmer-ruines" op te houden. De apen zijn vetgemest door de toeristen die er nootjes kunnen kopen om ze te voeren. Ach het was wel aardig. We werden al gewaarschuwd dat de apen alles stelen wat los en vast zit en we houden alles dan ook goed in de gaten. Dit wordt bevestigt als blijkt dat een stel apen net de oorbellen van een Nederlands meisje heeft gejat. Uit haar oren wel te verstaan. Ze is er vrij kalm onder en zegt dat het jammer is maar het haar niet veel kan schelen. Deze meisjes hebben dezelfde slaaptrein als wij naar Chiang Mai dus misschien komen we ze straks nog wel tegen.

Verder heeft Lopburi niet zoveel te bieden. Het enige noemenswaardige is een paleis (ruines van ...) met een museum wat nog wel aardig was. Verder hebben we veel gelopen en vooral veel gezweet. Het is -warm-. Dit internet cafe bied een aangename verkoeling. Het enige wat we verder hebben gezien na luttele kilometers door het stadje geslentert te hebben waren nog wat tempels (blijft wel mooi... waarschijnlijk ben ik er straks zat van maar tot nu toe is het elke keer wel weer indrukwekkend) en nog wat ruines. Straks gaat de trein (20:15, het is nu 18:02) en we gaan zo nog even wat eten denk ik. We zijn het internetcafe ingevlucht omdat de dagelijkse regenbui dreigde te gaan losbarsten maar tot nu toe laat hij het afweten. Ik kan hier helaas geen fotos uploaden dus die volgen nog wel een keer. Volgende stop: Chiang Mai.

danschutter says:
Ha Vincent
ik ben de moeder van Jarik en vindt het geweldig dat je iedere dag over jullie reis schrijft. leuk om het allemaal te volgen. veel plezier de komende tijd