het laatste stuk naar Darwin

Darwin Travel Blog

Roadtrain

Vanuit Wyndham zijn we vertrokken naar de Bungles Bungles, een National Park met een heel apart landschap. Om er te komen moesten we eerst Apollo Campers bellen om toestemming te krijgen om er te komen want het is een 4 wheel drive weg. Na toestemming zijn we gaan rijden: 250 kilometer. En wat blijkt bij aankomst: het park is al 2 dagen gesloten vanwege ontoegaanbare wegen door hevige regenval! We waren niet blij met Apollo, want nu konden we dezelfde weg weer terug. Na de nodige malen bellen met Apollo Campers om verhaal te halen zonder daar iets wijzer van te worden maar weer gaan rijden. Na dus een volle tank benzine te hebben verreden komen we aan in Kununurra, een plaatsje 100 kilometer van Wyndham.

Krokodil in Wyndham
De volgende dag vertrokken richting Katherine, dat ongeveer op 300 kilometer van onze eindbestemming Darwin ligt. Na stops bij de mini-Bungles Bungles (om toch nog wat van het bijzondere landschap mee te krijgen) en bij Lake Argyle (een kunstmatig aangelegd meer om de watervoorziening te verbeteren in de droge outback), zijn we de dag uitgekomen in Timber Creek, halverwege tussen Kununurra en Katherine, wat ongeveer 600 kilometer rijden is. Timber Creek bestaat uit een Roadhouse en een camping, that's all! Ze hebben wel een zwembad, end aar hebben we dan ook lekker nog 2 uurtjes van genoten. De volgende ochtend zijn we begonnen met de camper enigszins schoon te maken na de viezigheid van de Gibb river road.
Road train sign
Na wat socializen met andere toeristen en Australiers waren we wat later weg dan geplanned, maar toch vertrokken naar Katherine, waar we in de loop van de dag aankwamen. De middag hebben we doorgebracht met weer wat boodschappen doen en soevenirs kopen.

Katherine is bekend vanwege de centrale ligging in Australie, als je vanuit de outback in het zuiden komt en je wilt naar Darwin (noorden) of je rijdt van west naar oost (of andersom), dan kom je altijd langs Katherine. Daarnaast is er de Katherine gorge (kloof). Deze hebben we in de ochtend bezocht, wel spectaculair, maar je kunt er niet zwemmen, en omdat we toch al de nodige gorges gezien hebben langs de Gibb river road, besluiten we verder te rijden naar Kakadu NP. Kakadu NP is het grooste van Australie. De nacht hebben we doorgebracht in Pine Creek, waar Michel de volgende ochtend een boom over het hoofd zag en de achterruit van de camper eruit reed.

Mini-Bungles Bungles
Na het opruimen van alle scherven (maar scherven brengen geluk) en het aanbrengen van een tijdelijke artistieke ruit zijn we die ochtend laat vertrokken naar de ingang van Kakadu NP.

In totaal hebben we drie dagen doorgebracht in Kakadu NP, een park dat bekend is om de natuur in combinatie met de Aboriginal historie. Je hebt er vele watervallen en Aboriginal rock art. Helaas kun je bij de watervallen niet zwemmen, want hier zitten weer krokodillen ("salties"). Ook hebben we een bootcruise van 2 uur gemaakt over de Yellow River en Alligater River. Onderweg veel vogels gezien en ook weer krokodillen en genoten van een hele mooie zonsondergang. Onderweg naar Darwin zijn we verder nog gestopt bij enorm grote termietenheuvels. Aan het eind van de middag komen we aan bij de camping. Het is hier heel druk, want het is hoogseizoen, maar gelukkig hebben ze nog een plekje voor ons.

Reuze Boab boom nabij Lake Argyle
Er is ook een zwembad op de camping, dus daar maken we weer gebruik van om af te koelen.

In Darwin zijn we naar het Crocodilys Park geweest, een krokodillen-farm, waar ze krokodillen fokken voor het leer en het vlees. Daarnaast is het ook een soort dierentuin met andere dieren. In de krokodillen-farm doen ze ook aan het voeren van de krokodillen tijdens een 1 uur durende tour. Aan het einde van de tour mag je ook nog een krokodil ("saltie") beethouden, dus dat doen we! Aan het einde van de middag zijn we naar de Mindl Beach Sunset Market gegaan, een leuke markt, waar je lekker kunt eten, shoppen en er het een en ander aan live entertainment (digeridoo) wordt gedaan. Hier hebben we ook de zonsondergang gezien.

De een-na-laatste huurdag van onze camper zijn we in de ochtend vroeg vertrokken vanuit Darwin naar Litchfield NP.

Bezoeker op het toilet
Dit park heeft hele grote en mooie watervallen, waar je ook lekker in kunt afkoelen in de diverse pools. Onze eerste stop zijn echter weer de enorme termietenheuvels, waarna we de diverse watervallen gaan bezoeken: buley rockholes, florence falls, tolmer falls en de wangi falls. De buley rockholes doen we als eerste en het is er heerlijk rustig om te zwemmen. Daarna de florence falls waar we weer even lekker afkoelen. Na de lunch zijn we naar de Tolmer falls wezen kijken. Bij de wangi falls kunnen we helaas niet zwemmen, want daar is recentelijk een krokodil gezien en uit veiligheid kun je daar dus niet zwemmen. Na het zien van de wangi falls besluiten we dus lekker terug te gaan de buley rockholes, waar het dus "iets" drukker is dan in de ochtend .... Maar toch hebben we heerlijk gezwommen. Op de camping nabij de buley rock holes hebben we de laaste keer in onze camper overnacht.
vogeltje
De volgende ochtend hebben we alles ingepakt en schoongemaakt en dat was best zweten! Dus zijn we nog even langs de buley rockholes gereden om op te frissen en zijn we daarna weer teruggereden naar Darwin (100 kilometer). Na het zoeken van een locatie voor de nacht, wat niet erg makkelijk was, alles is hier namelijk overvol doordat het hoogseizoen is, hebben we iets te laat de camper ingeleverd in Darwin.

Nu zitten we dus in Darwin, waar het lekker warm is en waar we morgen naar het "koude" Sydney vertrekken voor ons avontuur aan de oostkust van Australie. Wordt vervolgd!

Groetjes aan iedereen, Michel & Jolanda.

tonkroeze says:
hey Michel en Jolanda, leuk om jullie zo te volgen. Het ziet er fantastisch uit en wij zijn een beetje jaloers dat we dit niet zelf kunnen meemaken. maar ja misschien later nog eens. geniet er verder van en veel huwelijksgeluk voor straks gewenst. Ton en Hennie je oom en tante haha
Posted on: Jul 01, 2008
leoniekroeze says:
Happy birthday to you, happy birthday to you!!!!! Lieve broer, geniet van je verjaardag, maak er samen een gezellige dag van. Wij zullen vandaag op je proosten. Dikke kussen uit Breda!!!
Posted on: Jun 28, 2008
lucrece-etienne says:
Wat een mooie foto's allemaal.
Prachtig! Je zou er zo naar toe willen.

Groetjes, Lucrèce en Etienne
vliegende honden (vleermuizen)
kangaroo
blue winged kookaburra
Artistieke achterruit na het aanri…
Artistieke achterruit na het aanr…
Crocoldile safety
Gunlom falls in Kakadu NP
Reuze termietenheuvel in Kakadu NP
Witnek-eenden met kleintjes
grote vogel
salty
"salty"
Jezus vogeltjes (lopen over water)
Zonsondergang in Kakadu NP
Aborignal rock art bij Nourlangie
Marshmallows bij het kampvuur
Aboriginal rock art
salty in Crocodylus Park
"salty" in Crocodylus Park
Heleboel krokodillen in Crocodylis…
Heleboel krokodillen in Crocodyli…
Jolanda met een salty
Termietenheuvel in Litchfield NP
Florence falls in Litchfield NP
Wangi falls in Litchfield NP
De laatste nacht in onze camper, L…
De laatste nacht in onze camper, …