Langs de westkust van Australie

Broome Travel Blog

Shell beach

In Carnarvon zijn we de volgende ochtend vroeg opgestaan, nog wat boodschappen gedaan, afgetankt en weer onderweg naar de volgende bestemming: Coral Bay. Onderweg zijn we gestopt bij de blowholes, waar het zeewater omhoog wordt gespoten (zie ook een foto). Coral Bay is best toeristisch voor Australische begrippen. Met name veel Australiers zelf: gepensioneerden hebben hier allemaal hetzelfde idee, we kopen een huis op wielen en gaan Australie rondrijden. Maar dat maakt ons niet uit, Australiers zijn bijzonder aardig en zitten nooit verlegen om een praatje. In Coral bay hebben we 2 nachten gestaan en genoten van het mooie strand, het snorkelen en de zonsondergangen.

Na Coral Bay zijn we heel vroeg vertrokken, want er staat ruim 600 kilometer rijden op het programma. We moeten wel vroeg vertrekken, want rijden in het donker is niet verstandig in verband met de vele kangaroes die bij schemer en donker naar het licht zoeken en zomaar voor je auto kunnen springen.

We zien dan ook een heleboel dode kangaroes onderweg, eigenlijk wel overal. Gelukkig zien we af en toe ook een levende in de berm zitten. Ook lopen er zomaar koeien en emoes de weg over. Je rijdt namelijk vaak over land van boeren, die hier zogenaamde "cattle stations" hebben, de vele vierkante kilometers in beslag nemen. Aan het eind van de middag komen we aan in Tom Price, een mijnstad waar 30 jaar geleden voor het eerst ijzer werd gevonden. Even later komen we dan ook een ijzererts trein tegen, welke oneindig lang is ... ongelofelijk hoeveel wagons er aan die locomotieven hangen. Ruim een uurtje later komen we aan op onze beoogde eindbestemming voor de dag: Karinjini NP, waar we ook overnachten.
Blowholes
De volgende dag hebben we dit een-na-grootste national park van Australie verkend en hebben we ook gezwommen in de Fern pool bij de Fortescue watervallen. Een welkome verfrissing, want overdag wordt het steeds warmer (we rijden richting de tropen ...). In de middag weer vertrokken richting de kust: Port Hedland. Deze stad staat bekend om BHP Biliton (ijzerertsverwerking) en zoutwinning. De voglende dag wilde we een tour doen bij BHP Biliton, maar helaas zijn de tours alleen om de dag. Jammer. Rond de middag komen we aan bij "eighty miles beach", een lang strand op de 600 kilometer lange weg naar Broome. Een welkome stop dus. En het leuke is, hier mag je met de auto het strand op! En dat doen we dus ook.
vissen (north west snapers) voeren in Coral Bay
Eighty miles beach is bekend vanwege de vele schelpen die er te vinden zijn en dat je hier ook goed kunt vissen. Helaas zijn er ook haaien, dus zwemmen gaat niet echt, wel pootje baden. Rond een uur of drie vertrekken we de volgende dag naar Broome.

Aan het eind van de dag komen we dus aan in Broome, de laatste grote stad voor Darwin (2.000 kilometer verder), onze eindbestemming aan de westkust. Hier slaan we dus weer boodschappen in voor de komende 2 weken. En voor de zekerheid toch nog maar een kratje bier, want het wordt steeds warmer ;-). Broome staat bekend om de parelduikers-historie. Om dit te kunnen zien maken we dus een tour en komen we hier veel over te weten. Vroeger werden uitsluitend de schelpen gebruikt om van het parelmoer knopen te maken. Tegenwoordig worden parels gekweekt.

Strand van Coral Bay
We zijn ook naar de Willy Creek Pearl Farm gegaan, waar deze parels dus worden gekweekt. Het is een van de weinige parel-boerderijen die open is voor het publiek. Vroeger kon men dit nog niet en was het vinden van een parel een bonus, in de natuur worden parels slecht in 1 op de 10.000 a 15.000 schelpen gevonden! Erg interessant allemaal.

Gisterenavond zijn we naar de oudste bioscoop ter wereld geweest. Het is een buitenbioscoop, wat erg apart is. Bovendien ligt de bioscoop naast het vliegveld en als er vliegtuig overkomt ... dat is indrukwekkend!!!!!!! Wat een bizarre herrie zeg!

In totaal zijn we nu vier nachten in Broome en wordt het dus tijd weer verder te gaan en afscheid te nemen van Cable beach, waar we ook de nodige zonne-uren hebben doorgebracht. Hier gaan we nu ook nog even naar toe, om aan het begin van de middag naar Derby te rijden, 220 kilometer verderop.

Zeemeeuwen
Morgen gaan we dan beginnen aan waarvoor we de 4WD echt nodig hebben ... de Gibb River Road in het Kimberly gebied. Dit is een erg ruig en zeer dunbevolkt gebied, dus internetten zal naar verwachting niet echt mogelijk zijn de komende week. Maar zodra we weer wat van ons kunnen laten horen zullen we dat uiteraard doen!

Groetjes, Michel & Jolanda.

PS. bij ons vorige bericht hebben we ook weer foto's geplaatst!!!

leoniekroeze says:
Echt leuk hoor, ook die camper! En fijn dat je tegenwoordig naar die parelboerderij kan, waar moet je anders al die souvenirtjes voor de mensen in nederland kopen he! :)
Echt schitterende foto's ook. Blij te lezen dat het allemaal zo mooi en leuk is. Geniet nog maar lekker verder samen.
Veel kusjes!
Posted on: Jun 07, 2008
tkoetsier says:
Hoi, fantastisch verhaal en mooie foto's.
Jolanda, we nemen aan dat je de duikershelm weer hebt afgekregen! Ondergaande zon aan het strand is altijd prachtig. We wensen jullie een goede reis verder en hopen over een poosje weer iets van jullie te vernemen.

Groetjes
Posted on: Jun 04, 2008
karlhoppen says:
Nou jongens, als wij al die mooie foto's van jullie geweldige reis(en belevenis) zien, dan voelen wij ons ook een beetje op wereldreis!Hartelijke groeten van ons hier, en we hopen nog veel meer van jullie te horen en te zien!
Posted on: Jun 03, 2008
vissen (north west snapers) voeren…
vissen (north west snapers) voere…
Strand van Coral Bay
Zeemeeuwen
Landingsbaan van de Royal Flying D…
Landingsbaan van de Royal Flying …
Vrachtwagen voor in de ijzermijnen
Trein met ijzererts
Oneindig veel ijzererts
Huisdieren bij het koken
Road train met drie aanhangers!
En nog een road train ...
Zoutwinning
Vissers op eighty miles beach
Zonsondergang op eighty miles beach
Met de camper op het strand van ei…
Met de camper op het strand van e…
Vogels op het strand
Parelkwekerij
Parelketting van AU$ 100.000 (EUR …
Parelketting van AU$ 100.000 (EUR…
Ouderwetse duikershelm
Zoutwater krokodil (salty)
Kamelentour bij zonsondergang
Zonsondergang op Cable Beach
Outside bioscoop Sun Pictures in B…
Outside bioscoop Sun Pictures in …