Een andere wereld

Ulaanbaatar Travel Blog

Hey allemaal!

Na Mongolie en vandaag de eerste dag in China moet ik moeite doen om me nog de laatste dagen Rusland te herinneren, maar ik ga toch een poging doen...

Irkoetk
Zoals ik al schreef in mijn eerdere blog is Irkoetsk een vreemde combi van Sovjet gebouwen, houten huizen en  en oude meer Europees ogende stenen huizen. Nu weet ik ook waar de houten huizen me aan doen denken, ze zouden zo uit een western film kunnen komen... Combineer dat met het feit dat " Lenin en Marx nog steeds op hun voetstuk staan" . Lenin niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. Een groot standbeeld en elders een gedenksteen, met verse bloemen erbij. Verder zijn de hoofdstraten  naar ze vernoemt。Combineer dat met reclame voor bijna elk westers merk wat je kan bedenken en de verschillende soorten gebouwen en dan heb ik Irkoetsk denk ik wel vrij aardig beschreven。

Ook nog een dagje naar het Baikal meer geweest。 Qua inhoud is dit het grootste meer ter wereld。 Een deel van de standen waren wit, van het ijs wel te verstaan。。。  Het meer was deels ondooit en deels nog bevroren, apart want het was heerlijk weer, nog even lekker in de zon gezeten。
Het was ook weer eens tijd om het nachtleven te gaan verkennen。 Zaterdagavond laat besloten Lonneke (een Nederlandse die ook in het hostel was) dat we toch echt even uit moesten gaan。 Dus met een taxi naar een club。 Was nogal rustig, blijkbaar omdat het de zaterdag was na een Russische feestdag。 Maar goed het was toch weer gezellig。

Mongolie
Na 2 dagen in Irkoetsk zat ik weer in de trein met dezelfde Nederlanders als in de vorige treinreis。 Na iets meer dan een dag in de trein (waarvan 6u aan de Russische grens, pff wat duurde dat lang) ben ik de Mongoolse hoofdstad Ulan Bator (UB)。 Weer heel anders dan Rusland! Nog niet veel hoogbouw en weinig oude gebouwen。 De vele oude Boedistische kloosters die hier ooit waren zijn helaas bijna allemaal vernietigd in de communistische tijd。 De stad zelf is niet bijzonder intressant, maar de mensen zijn gelukkig een stuk vriendelijker dan de Russen.

Na de eerste dag vertrek ik naar het Nationaal Park een uur rijden buiten UB. Echt geweldig, erg indrukwekkend. Heerlijk wandelen en ook voor de eerste keer in mijn leven op paard gezeten. Gelukkig niet gevallen! Waren redelijk rustige paarden, gewend aan toeristen, dus dat scheelde wel.  Nog wel even in draf, maar toch maar niet in galop gegaan. Het rondje wat we met de paarden gemaakt hebben was erg mooi, alleen jammer dat het een rondje om de golfbaan was (ja echt, ik verzin dit niet).

We sliepen in een tradionele ger tent. Dit is een tent die de nomaden hier ook gebruiken. Echt kamperen, want geen electra en geen stromend water.... Zit hier trouwens weer met een groep Nederlanders.... die kom je ook echt overal tegen... we zijn blijkbaar nogal een reislustig volk. 's avond een prachtige sterrenhemel, zoveel sterren heb ik echt nog nooit gezien!

De volgende dag nog wat meer gewandeld/geklommen met prachtige uitzichten. Aan het eind van de dag moest er hout gezaagd worden, want anders zaten we 's avonds in de kou... en houtzagen doen ze hier niet electrisch... dus dat was even hard werken. Maar met een paar mensen hadden we toch nog vrijsnel twee boomstammen in bruibare blokken getransforrmeerd. 's avond nog wat gekletst en de volgende dag terug naar UB. Daar nog een klooster bekeken en zaterdagavond, de avond voor mijn vertrek naar China, nog een verjaardag gevierd van iemand in het hostel.

Mongolie is echt in andere wereld, ik zou er nog lang over door kunnen vertellen, maar laat ik maar verder gaan met de rest van mijn reis.

Beijing
s' Ochtends om 6 uur gaat de wekker weer.... AU! Maar goed even doorbijten. Al snel in de trein, dit keer een keer niet met een groep Nederlanders. Zat in de coupe met een koppel uit Zwisterland, maar in de coupe naast me zaten wel 2 meiden die in hetzelfde hostel hadden gezeten als ik (en dat in Beijing ook blijken te zitten).
De Chinezen zijn gelukkig een stuk efficienter dan de Russen en ondanks dat het onderstel verwisseld moets worden omdat de rails in China een andere breedte heeft, waren we binnen 4 uur weer voorbij de grens.
Nog niet zoveel van Beijing gezien, want ik moets echt eerst nieuwe kleren gaan kopen. 1 van mijn broeken had het klimmen in de Mongoolse bergen niet overleeft, dus die moest echt even vervangen worden. Maar toch even een eerste indruk. De luchtvervuiling valt helaas niet te missen.... schijnt hier ongeveer 4 a 5 keer erger te zijn dan andere grote steden zoals New York. Je voelt het al snel aan je keel... Metro is hier super, een stuk makkelijker dan in Rusland... net als bijna alles eigenlijk, veel meer borden in het Engels en veel vriendelijkere en behulpzamere mensen.
Morgen ga ik maar eens echt wat van Beijing bekijken, ik denk eerst maar de verboden stad. Ben erg benieuwd!