1st day hiking in Torres del Paine, O-circuit

Torres Del Paine Travel Blog

Cerro Castillo

Vandaag is het de ‘echte’ start van de reis: de eerste trekking gaat beginnen. Om 7:15 worden we bij het hostel opgehaald door een bus. In het hostel mogen we onze ‘handbagage’ achterlaten, zodat deze later naar ons toegestuurd kan worden. De bus stopt verder nog bij vrijwel elk ander hotel in Puerto Natales. De bus rijdt hard over verharde en onverharde wegen. Onderweg stoppen we 60 km ten noorden van Puerto Natales in Cerro Castillo. Dit is een klein plaatsje. Met uitzondering van de paar winkeltjes, is de omgeving totaal verlaten. Na dit kwartiertje pauze rijden we weer verder. We rijden langs een veld waar veel condors zitten en vliegen; waarschijnlijk ligt er een kadaver. Helaas zit ik aan de verkeerde kant en stopt de bus hier niet voor, waardoor foto’s maken er niet in zit voor mij. Dichter bij het Torres del Paine National Park, in de buurt van Laguna Amarga, zien we ook veel guanaco’s met jongen en nandoes.

Bij Portería y Guardería Laguna Amarga, de ingang van het park, moeten we entreegeld betalen.

Hier stappen we over in een kleiner busje. Uiteindelijk zijn we nog geen vijf minuten onderweg, wanneer iedereen de bus uit moet zodat de bus over een smal bruggetje over de Rio Paine kan rijden.

Tegen 11:00 komen we aan bij Hosteria Las Torres, na een busrit van ongeveer 3 uur en 120 km achter de rug te hebben. Dit is een heel grootschalig, op veel toeristen berekende, overnachtingsplek. Met de rugzak op de rug lopen we naar de al voor ons klaar staande tenten, campamento Las Torres. Na een korte, vroege lunch gaan we met een lichtere rugzak op pad voor een dagwandeling, de Valle Ascencio in.

Near the entrance of the National Parc Torres del Paine
Voor deze wandeling naar Mirador Torres en terug staat 7 uur looptijd. Pittige eerste wandeling dus! Tijdens het eerste uur zien we een condor vliegen, en kijken we uit over het Lago Nordenskjöld. Verder de vallei in lopen we hoog boven de Rio Ascencio.

Het weer is mooi. Er hangen wel wolken maar meestal schijnt de zon. We lopen eerst 1:35 uur tot albergue Chileno. Daarna gaan we weer verder. Het wordt nu snel zwaarder. Het pad begint flink te stijgen. Het wordt helemaal vervelend als we voor het laatste stuk een gigantisch eind over hoge rotspartijen moeten klimmen. Klauteren met handen en voeten is echt nodig.

Uiteindelijk bereiken we dan toch het einddoel: het uitzichtpunt, Mirador Las Torres, boven het Laguna Torres aan de voet van de Torres.

On our way to see the Torres
Het waait hier flink. Geweldig uitzicht hierboven. De drie punten zijn af en toe geheel vrij van wolken. We blijven niet te lang boven, want we moeten nog 3-4 uur lopen om weer terug te komen bij de camping.

In de hut zal het eten tot 21:30 geserveerd worden, dus wij zijn met 19:50 mooi op tijd terug op de camping. Na onszelf wat opgefrist te hebben, zitten we om 20:50 in de eetzaal. Tot onze verbazing is er bijna geen eten meer te krijgen. We krijgen kleine porties, en het eten is ook niet erg lekker. De toetjes zijn ook op. Als vervanging trekken ze blikken vruchtencocktail open. Er is weinig sfeer in de hut: massaal, leeg (iedereen had zijn eten al bijna op) en muziek staat te hard aan. Blij dat we vanaf morgen naar kleinere hutten zullen gaan!

We hebben er een geweldige eerste trekkingdag opzitten. Ik moet zeggen dat de wandeling wel vrij pittig is om mee te beginnen. Maar we hebben goed weer gehad, en erg genoten van het landschap.

On our way to see the Torres
Condor
The Torres
Myself at the base of the famous T…
Myself at the base of the famous …
On our way back to the campamento