Terugreis

IJsselstein Travel Blog

In de wachtruimte in Beijing.
De terugreis.

Vanmorgen zijn we rustig opgestaan. Voor de eerste keer was Esthel als eerste wakker en ging om 8 uur onder de douche. Om 9 uur konden we allemaal gaan ontbijten. Toen we dat gedaan hadden, ging ik de rekening betalen.

Bij aankomst had Peter al aangegeven dat we de rekening goed moesten controleren. Dus dat deed ik. Blijkbaar is er iets fout gegaaan met de kosten voor het ontbijt. De contracten die Peter's bedrijf heeft met het hotel houdt in dat er 1 ontbijt bij de kamer hoort. Daarbuiten moeten we 1 ontbijt betalen, want de kinderen ontbijten gratis. Op de rekening stond 1 ontbijt te veel. Dat komt eigenlijk omdat we bij het ontbijt 2 rekeningen moeten ondertekenen, maar omdat er 1 gratis is, kan dat. Heel gek is er voor 4 mei twee keer ontbijt in rekening is gebracht.
Lin-si had weer een vriendinnetje gevonden in het vliegtuig..
Toen ik daar iets over opmerkte, gaf de receptioniste aan dat ze dat even met iemand moest opnemen, en of ik 15 minuten later wilde terugkomen.

Toen ik terugkwam, moest er nog iemand bijkomen, want ze gaven mij 2 rekeningen voor die dag. Toen ik nogmaals uitlegde hoe het zat, moest die chinese dame het weer uitleggen aan de persoon van het restaurant. Uiteindelijk gaf ze mij een rekening die klopte, ze hadden deze al uitgeprint...

Terug op de hotelkamer hebben we nog even koffie gedronken en konden de kinderen nog even tv kijken. Maar toch besloten we vroeger te vertrekken dan eigenlijk de bedoeling was. Gelukkig wel, want het ging niet lekker op de snelweg.

De taxi had eigen schoonmaakspullen in de kofferbak, dus we hadden moeite om de twee koffers in te laden.
In de wachtruimte in Beijing
Gelukkig lukte het.

Beijing kent 6 ringwegen. Het zijn vierkantjes om de stad. Ring 1 bestaat eigenlijk niet meer. Deze is opgegaan in de binnenstad. De tweede tot en met de zesde ringweg kun je ook als zodanig op verkeersborden zien. Het hotel ligt direct aan de derde ringweg. Deze namen we zoals bijna elke keer met een taxi.

De derde ringweg was redelijk druk, dus de chauffeur besloot om een hoofdweg te nemen naar de vierde ringweg. Die ligt zo'n 3 kilometer van de derde ringweg. Toen we de vierde ringweg zagen, bleek ook die enorm druk, er was al een file om erop te komen. De chauffeur twijfelde en ik gaf aan dat het mij niets uitmaakte. Dus we besloten ons geluk bij de vijfde ringweg te proberen. De zesde is geen optie, die ligt geloof ik zelfs voorbij het vliegveld. De oprit naar de vijfde ringweg gaf al geen goed gevoel. De hele weg was druk. Een bord gaf aan dat het 10 kilometer was naar de afslag voor de snelweg naar het vliegveld. Deze snelweg moesten we hebben.

De 10 kilometer lang hebben we drie ongelukken gezien en verschillende (oude) auto's met pech, vooral oververhitting. Uiteindelijk zagen we aan de andere kant van de weg een ongeluk met een vrachtauto. Wij zaten dus in een kijkersfile, maar nu konden we tenminste doorrijden. Een vertraging van zo'n 45 minuten was achter de rug.

Op het vliegveld aangekomen konden we meteen inchecken. Blijkbaar waren we al een beetje te laat, want we konden niet een rij van 4 stoelen in het midden krijgen. We besloten van een rij achterin twee stoelen aan de raamkant waarnaast nog 2 stoelen in het midden vrijwaren, te nemen. De 2 stoelen aan het raam waren de enige twee. De laatste 4 rijen achterin hebben aan de raamkant geen 3 maar 2 stoelen. Dus we zaten in groepjes van 2. Van de 4 stoelen in het midden was in het midden (stoel 3) nog leeg maar de laatste was bezet. Dus we hebben een extra lege stoel.

Het shoppen met ons laatste chinese geld was snel gedaan, maar omdat we wat laat waren, hoefden we daarna niet lang meer te wachten bij de gate. We kregen weer voorrang (privilege van reizen met kleine kinderen) en gingen lekker snel onze stoelen opzoeken.

De wind vanaf Europa waait erg hard, we vliegen met een relatief lage snelheid (810 km/uur), en hebben dan ook bijna 10 uur nodig voor de hele reis. Erg lang... Lin-si was al erg aan het jammeren in de taxi (het was er dan ook erg warm) en hier verveeld ze zich enorm, ook al heeft ze speelgoed en doe-boekjes.

Jil-lian is een half uur voor het landen in slaap gevallen. We hebben haar maar even laten gaan. Lin-si dreigde tijdens de landing (5 minuten voor de landingsbaan) in slaap te vallen, die hebben we wel wakker gehouden.

We kwamen een uur later aan dan oorspronkelijk gepland. De trein en tram reden wel normaal en het laatste stukje lopen was zo gedaan. Het huis was gedaan, dus we kwamen heerlijk thuis...

In de wachtruimte in Beijing.
Lin-si had weer een vriendinnetje …
Lin-si had weer een vriendinnetje…